/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Rådighedsbeløb
Fra : snusi
Vist : 938 gange
300 point
Dato : 27-10-11 06:59

Hej

Min datter har borderline, som først blev konstateret for ca 2 år siden, selvom vi i mange år har forsøgt at få hjælp, da vi igennem hendes barndom havde mange problemer med hende og også havde psykologer, hjemmehos osv. Hun er på kontanthjælp og det ser desværre ikke ud til at hun nogensinde får mulighed for et arbejde. Hun har et forbrugslån på 89.000 kr som hun optog kort efter hun flyttede hjemmefra for 7 år siden. Hun har 2000 kr. i rådighedsbeløb hver måned, hvilket er meget svært at leve for. Hverken hendes far eller jeg kan desværre hjælpe hende økonomisk.
Hun søger ny lejlighed, da hun har fået meget store efterregninger på elvarme der hvor hun bor nu. Hun har ikke til indskuddet men kan ikke få hjælp fra kommunen. Hendes far betalte indskuddet til den lejlighed hun bor i nu.
Er der nogen der kan hjælpe med et godt råd

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 07:21

Det er altid så trist at høre sådanne historier. Jeg føler med dig.
Hun får vel en del af indskuddet tilbage fra den lejlighed, hun bor i? Hjælper det ikke en del?
Har I været med hende i kommunen og talt med sagsbehandleren? Hvis ikke, så skulle I måske forsøge det?

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 27-10-11 07:26

Kan hun ikke blive erklæret invalid og få invalidepension?
Det giver mere end kontanthjælp.
2000 kr. pr måned til kost m.m. er nok til en enlig.
Lige som vi andre skal hun tilpasse sine udgifter efter sine indtægter.

vic200

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 27-10-11 07:40

Hej

Indskuddet til lejligheden som hun har nu er jo indbetalt af hendes far og hvis der kommer nogle penge tilbage af dem, bliver han nødt til selv at have dem. I dag er det meget svært at få førtidspension og tror ikke hun kan få det pga borderline. Jo hun har en sagsbehandler og hende har hun også talt med. Det eneste hun siger er at de hos kommunen ikke kan hjælpe hende.
Hun "klarer" sig også med 2000 kr pr måned, da hun jo ikke har flere penge men synes det er synd at hun aldrig har råd til fornøjelser. Bare tanken om at hun aldrig har lidt penge, gør hende mere dårligt psykisk. Hun afbetaler 1500 kr på det forbrugslån hun har. Jeg har talt med den bank hun optog lånet i men de vil overhovedet ikke hjælpe.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 310 point
Dato : 27-10-11 07:57

Citat
Jo hun har en sagsbehandler og hende har hun også talt med. Det eneste hun siger er at de hos kommunen ikke kan hjælpe hende

Kunne det ikke være en idé, at du tog med hende? Så hører du forklaringen på, hvorfor de ikke vil hjælpe, og måske kan du argumentere bedre end hun selv?

Jeg kan godt se problemet med at hendes far vil have pengene tilbage, men hvis ikke hun flytter, får han jo alligevel ingen penge retur, vel?
Kan han ikke lade pengene gå videre til den nye lejlighed og så få tilbagebetalt pengene lidt ad gangen - som ved et lån?

Det er synd for alle, der ikke har penge til fornøjelser, men som krisen har slået igennem i Danmark, så skal du nok ikke forvente hjælp til det i mange år fremover.

Måske findes der en form for arbejde, hun godt kan bestride?
Jeg ved ikke, om der findes fonde, hun kan søge hos?
Måske er der nogen i psykiatrifonden, der kender til tilsvarende problemer, og som ved, om der er hjælp at hente nogen steder.

Ring til dem her:

http://www.psykiatrifonden.dk/Forside/Telefonrådgivning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-10-11 08:04

I gør det helt rigtige, nemlig forsøger at finde en billigere bolig.

Jeg ville tale med banken igen, det må da være bedre, at nedsætte det månedlige afdrag end slet ikke have råd til at afdrage (kan du jo sige)

Har i forsøgt at få boligsikring?? Jeg synes det ser ud til at din datter kan komme i betragtning

https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-flytning/boligstoette/Sider/boligsikring.aspx

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 27-10-11 08:07

Mange tak for svaret pifo.
Jeg må prøve at ringe og tale med dem.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-10-11 08:11

Velbekomme og Held og lykke!

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-10-11 08:14

89.000 er jo ikke noget stort lån for en enlig person. !

er hun fyldt 25?
Citat
ontanthjælpen udbetales hver måned, og du skal betale skat af den.

Under 25 år
hjemmeboende - 3.123 kr. (2011)
udeboende - 6.472 kr. (2011)
gravid og er mindst 12 uger henne i graviditeten - 10.044 kr. (2011)
med egne børn i hjemmet - 13.345 kr. (2011)
hvis du betaler børnebidrag, får du et tillæg oveni hjælpen, der svarer til normalbidraget (børnebidrag) på 1.193 kr.
Du kan max få 13.345 kr. (2011), afhængigt af hvor mange børn du betaler børnebidrag til.

Hvis du fx betaler børnebidrag til et barn, vil du være berettiget til 7.665 kr. (Svarende til 6.472 kr. som udeboende under 25 år + 1.193 kr. - normalbidrag for et barn).

Over 25 år
10.044 kr. (2011)
med forsørgelsespligt - 13.345 kr. (2011)
Du kan se alle satser for kontanthjælp på på retsinfo.dk.

Hvor stor er hendes husleje?

Er der søgt om evt. boligstøtte/sikring?

Er der søgt om evt. førtidspension hvis hun ikke kan arbejde?

Har du lavet et budget? Du siger 2.000 i rådighedsbeløb, men rådighed til hvad? for mange personer omkring de 25 er 2.000 meget.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 27-10-11 16:54

Hej Snaptil

De 2000 kr i rådighedsbeløb er incl boligsikring, og det er når de faste udgifter er betalt og som alle andre skal hun jo have mad, til tandlæge (melder hun tit fra pga økonomien) nyt tøj som hun meget sjældent køber, frisør osv. Det er muligt at 89.000 kr ikke er et stort beløb men hun afbetaler 1500 kr om måneden til dette og banken vil under ingen omstændigheder sætte det ned.
Man kan ikke "bare søge førtidspension" når man ikke kan få arbejde.