/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skal have flytte en dør ind til køkken
Fra : palmgren1
Vist : 3778 gange
50 point
Dato : 25-10-11 08:28

Hej
Jeg skal have flytte en dør ind til køkken, dvs jeg regne ikke med at der skal en dør i det nye hul i væggen, men skal jeg så bruge en mursten overligger eller hvad (Det er en mursten væg) Jeg regne med at der skal en form for trækarm i hullet, eller hvad ?
Og det gammel hul hvordan lukker jeg det på nemmest måde, have tænk på et træskelet og så en gipsplade på hver side. DET ER IKKE EN BÆRENDE VÆG

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-11 08:43

Da det ikke er en bærende væg, vil en murstensoverlægger være fint, og med hensyn til afblænding af det gamle hul er det ok som du selv tænker.
Man må regne med det ikke er en brandmur du arbejder i.

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 25-10-11 10:53

Jeg går ud fra at det du mener er at den du skal lukke ikke er bærende, men hvad med den hvor hullet skal værer, er den bærende ville jeg ligge en stålbjælke over åbningen, men du skal passe på når du hiver den ned ,at hele vægen over hullet falder ned, begynd evt. med at fjerne stenene forsigtigt øverst først, fræs fugerne ud så du kan tage stenene ud uden brug af Mejsel og Hammer, læg så en stålbjælke ind så den hviler på mindst en hel sten i hver side.
Så kan du banke resten ned, i siderne kan du bruge en stor vinkelsliber, det sviner a`helvede til men det gør der jo alligevel. Jeg er ikke Murer men har dog lavet den løsning 2 gange. Der er andre her på forummet der er prof. det kan værer at de har en bedre løsning, men rigtig god fornøjelse.

Kommentar
Fra : palmgren1

Dato : 25-10-11 12:14

Det er den sammen væg, vil bare have flytte dør fra højre side i væggen til venstre side, for at kunne få nogle spisepladser til hele familie

Kommentar
Fra : blunderbuss

Dato : 25-10-11 12:32

Så skulle en murstens overligger værer nok, men start alligevel foroven og sæt overlæggeren ind det er så ærgeligt at der ryger formange sten ned.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-11 17:06

Citat
Jeg regne med at der skal en form for trækarm i hullet, eller hvad ?

Der ville jeg bruge karmene som du har fra døren. Og så lægge et brædt imellem(altså i siderne og i toppen), som ikke har fals til en dør. Evt. krydsfiner og så male det hele med en god oliemaling svarende til de øvrige dørkarme.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-10-11 17:11

det største problem bliver at få det til at ligne resten af væggen, der hvor du lukker hullet. en gipsvæg sammen med en muret væg er ikke let at klare så det bliver perfekt. og der vil altid komme revner ved overgangene, da gipsvæggen ikke arbejder på samme måde som en muret væg.

Kommentar
Fra : palmgren1

Dato : 25-10-11 21:13

Jeg have tænk på en karm af træ i hullet, men har også tænk på om man bare skulle pusse hullet, men det er jeg nu bange for, at jeg ikke kan finde ud af, så det bliver godt.
om hullet med gipsplade, tror jeg bare at jeg kunne spartel også kom nyt væv på også maler det.
men det virke måske ikke ? hvad skal jeg så gør ?

Lige et spørgsmål mere hvordan laver jeg hullet i væggen, så jeg ikke har alt for meget arbejde bagefter

Kommentar
Fra : palmgren1

Dato : 25-10-11 21:41

Jeg have også tænk på at lukke hullet med de der multiplade, men er bange for at væggen bliver skæv, så derfor have jeg tænk på gipsplade

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-10-11 22:40

Citat
om hullet med gipsplade, tror jeg bare at jeg kunne spartel også kom nyt væv på også maler det.

Når du dækker med væv, skal du bare sikre dig at det er plant og glat ellers kan det ses igennem, men revner har jeg nu ikke.

jeg har 3 af den slags blændinger i mit hus og bortset fra den ene som ikke blev helt plan i overgangen, så fungerer de andre fint og det er både med væv og en med tapet. Så kan det ikke ses. Det er vist mere hvis man alene vil pudse op og kun male, at der kan ske det med revner.