/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator "dunker"
Fra : Nysgerrig_2011
Vist : 2800 gange
50 point
Dato : 24-10-11 18:04

Hej med jer.

Min radiator dunker (giver knæk lyde) både når den varmer op og når den tilsyneladende er varm .. Det er møg irriterende.

Jeg har fjernvarme, så det med at anlægget mangler vand kan det jo knapt nok være... Kan det så være fordi der er luft i rørene? Og hvis ja, hvordan hulen får jeg luftet det ud (pånær at skrue på luftskruen, det ved jeg) - men bor i et hus på 1 sal også skal underboen vel også have luftet sine radiatorer?

Håber på kyndig ekspert svar.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-11 18:20

Det kan tyde på at det er ophænget til radiatoren der knirker,
prov at se bagpå hvorden den er monteret...

Og hvis den hænger hårdt to tre steder, prøv at smøre der med lidt olie,
ellers må du se på trykfaldet over din termostat ventiler...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-11 18:51

Kig efter der, hvor varmerørene går igennem gulv og loft. Der skal være nogen bøsninger, som rørene kan bevæge sig lidt ud og ind af. Hvis der ikke er bevægelighed på grund af maling eller indtørring, vil de steder larme på grund af rørenes bevægelse. Krads malingen af rørene hvor de gå ind i bøsningen (bare et par millimeter) og giv eventuelt stedet et par dråber olie. Hvis du har overbo, så bed vedkommende om at gøre det samme. Det skulle fjerne de der sætningslyde.
vh
pbp

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-10-11 19:19

Så skal underboen lukke for alle sine radiatorer, mens du lufter ud- og du skal lukke for alle pånær een ad gangen. Sådan kan du sikre dig, om det er luft i systemet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-11 20:14

Det kan også være en forkert thermostat. enstrengs eller tostrengs thermostat til det andet system.
Det er ikke sikkert at det er fjernvarmevandet som direkte er i din radiator, men vand fra en veksler.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-11 23:16

Luft i radiatorer giver klukke- eller rislelyde, ikke "dunken" eller "knæk". Det mest sandsynlige er klemte rør, der ikke kan bevæge sig frit i gennemgangsbøsningerne. Og hvis anlægget ikke er ældgammelt, vil det ikke være fjernvarmevand, der er i anlægget, men et lukket system, der kun rører fjernvarmenettet via en varmeveksler.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-10-11 14:09

Vi har fjernvarme her hvor vi bor, og vores radiatorer har dunket siden huset blev bygget i 69. Og det er alle radiatorer der dunker. Det er hyggeligt og man vænner sig til det, hvis altså ikke lige man bevidst lader sig irritere af det.

Så lær at leve med det, det er bare så hyggeligt at vide at vi er så priviligerede at vi kan dreje på noget og så har vi varme.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-11 14:44

Mit hus er lige så gammelt, og det dunkede også, indtil jeg fik smurt ophængene,
ikke rør tilslutningerne i væggen, som andre fejlagtigt tror?

Ja rart at have billig varme, uden dunken...

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 08-11-11 09:13

Der er da lidt livsbekræftende, når radiatoren dunker. Så ved man der kommer varme til.