/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvilke ekstern harddisk skal jeg købe?
Fra : vivian67
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 23-10-11 18:48

Min søn ønsker sig en ekstern harddisk som får strøm via USB, men hvilken en skal jeg købe til ham?

Kommentar
Fra : pepsimax

Dato : 23-10-11 21:02

Hej

Gå du i Aldi der har en billig en
(har selv købt den)

MVH

PEPSIMAX

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 23-10-11 21:08

Bare husk den skal være en 1,8" eller 2,5"
da 3,5" disk altid kraver ekstern strømforsyning.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-11 22:00

Gå ind på http://www.edbpriser.dk vælg hardware, harddisk, klik på "alle filtre", under harddisk type vælg "Ekstern harddisk", under "Fysisk størrelse" vælg 2,5" (som JegErHer siger kræver 3,5" altid ekstern strømforsyning) Hvis din søn har USB 3.0 på sin maskine vil jeg stærkt anbefale at du under "Tilslutning" sætter et flueben i det venstre firkant ud for "SuperSpeed USB 3.0" (Gør det alligevel selvom han ikke har. Merprisen er ringe og man vil stadig kunne bruge disken på USB 2.0) husk at klikke på "Gem og luk" hvis du har været inde under "Tilslutning". Klik herefter på "Søg".

Under sortering kan du evt. vælge "Pris", så får du de billigste øverst. Vælger du "Enhedspris" under "Sortering" så dem øverst som er billigst pr. MB.

Når du har fundet en disk som du synes er interessant så klik på "Gå til produkt", og derefter på fanebladet "Specifikationer". Hvis disken kan strømforsynes fra USB (det er ikke dem alle som kan det) vil du finde en linie som hedder noget i retningen af "Strømkilde USB bus".

Under faneblader "Bedste pris" kan du finde de forhandlere som har den pågældende disk - eller dem af dem som har tilmeldt sig edbpriser.dk. En stor del af dem er rene internetbutikker men der er også en del rigtige forretninger hvor man kan gå ind fra gaden. Mange af dem ligger i Jylland men der findes også nogle på sjælland, i København og andre steder i landet.

Der er også den mulighed at man notere fabrikat og type på den eller de diske man har fundet frem til og går ned til den lokale forhandler og spørger efter dem.

Du nævner ikke noget om hvor stor disken skal være, jeg vil anbefale 1 TB.

Jeg håber at dette kan hjælpe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-11 23:26

Det er svært at finde en 1 TB disk som kan køre stabilt på en usb strømforsyning.
Mange bærbare kan ikke levere strøm nok til en ekstern harddisk.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-10-11 10:25

Nu har jeg ikke set noget om at den skal køre på en bærbar. Men det er rigtigt nogle diske kan have svært ved at kunne klare sig med strømmen fra een USB-port. Derfor bliver flere diske leveret med et kabel med to USB-stik, et til strøm+data og et til strøm alene. Dette ekstra stik skulle faktisk være specielt beregnet til hvis man bruger den på en bærbar.

Jeg har desværre ikke kunnet se noget om strømforbruget på de forskellige diske, så medmindre at en anden ved mere om dette må vivian67 tale med sin søn om hvor meget han har behov for og købe en disk som passer til det.

Desværre har jeg ikke kunnet se hvilke diske som bliver leveret med det kabel som jeg omtalte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-11 10:33

Med dobbelt stik kan næsten alle 1,8 / 2,5 harddiske køre direkte på USB

Eks. denne http://www.deltaco.dk/menu/354/355/products/categories.aspx

Godkendelse af svar
Fra : vivian67

Dato : 24-10-11 12:29

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-10-11 14:15

Øh det var en dårlig henvisning, her er en bedre henvisning til en dobbelt USB forlængerledning.
www.deltaco.dk
Ovre til højre under login
skriv USB2-16 og tryk på pilene
Så kommer der flere af slagsen.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 22-01-14 20:36

Jeg er naturligvis glad for de 100 point, men det ser ud somom at systemet både har blandet to spørgsmål sammen og blandet det accepterede svar sammen med en andens kommentar. Kan nogen sige mig hvor man henvender sig om et sådant systemnedbrud?