/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stjerne trekant start
Fra : farmer-k
Vist : 2252 gange
150 point
Dato : 23-10-11 16:06

har en styring til stjerne trekant start hvor hovedrelæ og stjerne relæet trækker når man trykker på start, men efter tiden er gået hvor den skal slå over til trekant trækker den ikke? er det så ikke kontakteren den er gal med eller? (er lidt for lang tid siden jeg har rodet med det) jeg vil mene det måske er kontakteren der skal skiftes, men er der nogen der har et svar, vil jeg gerne høre det. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-10-11 16:20

Forventer du et svar, med den statistik du har!

Du har ikke accepteret et eneste spørgsmål, det kan gøres bedre

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 16

Kom godt igang
http://www.kandu.dk/faq.aspx
http://www.kandu.dk/faq.aspx#25

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 23-10-11 16:27

jae måske...statistik?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-10-11 16:35

Hmm, lidt flere detaljer !!
Citat
men efter tiden er gået hvor den skal slå over til trekant trækker den ikke

Ja, men slipper stjernekontaktoren så ??? (således at det kun er hovedkontaktoren, der er trukket eller hvad???)

MVH

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 23-10-11 16:35

Det kunne være timerrelæet, eller kontakterne med etablere gensidig spærring mellem stjerne/trekant relæerne.

Falcham

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-10-11 17:06

Spild af tid.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-10-11 17:29

Normal er det kun tidsrelæer der går i stykke på en stjerne trekant starter.

Tilstand 1 er hovedrelæ + stjerne relæ.

Tilstand 2 er hovedrelæ og Trekantrelæ

Sluk for dine motorsikringer (de to der ikke bruges til styringen) og find årsagen til at trekantrelæ ikke trækker.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 23-10-11 17:37

Spild af tid og energi at svare på spørgsmålet.
Personen er sku ligeglad med hjælp.

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   0
- Annullerede   15
- Slettede   0
Ialt   16

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 23-10-11 21:20

Til HUGO-BØRGE: Jeg er sku da ikke ligeglad med hjælpen, hvis jeg var det, ville jeg nok ikke gide at spørge om hjælp, så det kan du stikke lang op i R.... det der, gør jeg noget forkert herinde da? så kan det vel siges på en pæn måde..

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 23-10-11 21:30

ja efter tiden er gået, stopper stjernekontakteren, men trekantkontakter trækker ikke. Hovedkontakteren er stadig trukket? Var det mere hjælp? MVH. farmer-k

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-10-11 21:36

Hvis du trykker trekant kontakter ind bliver den så hængende?

Hvis du efter tiden måler over spole på trekanlontaktor har/får den så spænding?

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-10-11 12:13

Venter på svar. Benjamin er inde på den rigtige fejlfinding. Detaljer er vigtige, Farmer !
mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 26-10-11 07:56

okay, jeg prøver så godt jeg at beskrive hvad der sker. Jeg trykker på start og hovedkontakteren og stjernekontakter trækker og efter tiden er gået, over på trekantkontakteren, men der sker det nogle gange at hovedkontakteren falder fra, så jeg tænker at det er den der skal skiftes, men ligepludselig vil den ikke slå over på trekantkontakteren, så det der sker til sidst er at jeg trykker på start og hovedkontakeren og stjernekontakteren trækker men efter tiden slår den ikke over på trekantkontakteren, så det kun er hovedkontakteren der er trukket? jeg håber at det var bedre beskrevet med detajler

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-10-11 08:48

Din forklaring var ikke meget bedre. Men...
Da det er en periodisk fejl, skal man måle sig til hvilke kontakter der er snavsede.
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 26-10-11 09:13

OK jeg prøver lige at lave et funktionsdiagram/forløb

START
Hovedrelæ + timer (forsinket frafald ) + stjernerelæ TRÆKKER

timer løber ud/tiden er gået Hovedrelæ + stjernerelæ falder ud hvorefter ( milisek )Hovedrelæ + trekantrelæ slår til = motoren kører max effekt.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 26-10-11 09:25

Tillæg/fejlfinding

1. Hovedrelæ og stjernerelæ har gensidig spærrring (løseforbindelser her, virker kontakterne ? )

2. Mål kontakter på timer ( virker de som de skal )

3. Mål spænding på relæspoler når de trækker ( er der spænding, trækker de ? )

4. Kan du ikke overskue det ( ring til en fagmand , ikke i KBH, det skal være en rigtig elektriker )

mvh

Jørgen
Ps. Jeg tror at det er dit timerRELÆ der laver ballade. ( Det var min mening, når jeg ikke selv kan røre ved det )

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 26-10-11 17:41

Kommentar til Jagd

Det er mellem stjerne og trekant relæ, at der er gensidig spærring.

Ellers ville den slet ikke starte.

Falcham

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-10-11 18:09

Jeg syntes det er forklaret hvordan man fejlretter på strømløbet.

Men tilsyneladende har farmer ikke noget at måle spænding med.

Det er svært at dødsdømme den korrekte komponent, hvis man ikke har værktøjet til at finde fejlen.

Der er meget få kontakter på vejen til trekant relæ.

Grundlæggende er der jo bare at kortslutte en kontakt ad gangen til trekant trækker, hvis dette ikke hjælper er der fejl på trekant relæ.

Da fejlen kun er der periodisk, er fejlen afgrænset til en løs forbindelse eller en dårlig kontakt.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 27-10-11 01:56

Benjamin !
Jeg er enig med dig !!!!!

Jeg tror så bare ikke , at farmer intereseret i at få svar mere . I hvertfald sker der ikke nogen udvikling på siden, Jeg tror at den er død.

I øvrigt mener jeg, rent prencipielt, at folk skal lade være med at fixe ting, de ikke ved noget om.
De gør nemt skade på sig selv eller tingen.

Falcham !
Sorry ...men lortet trækker samtidigt, så den så jeg ikke lige

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 27-10-11 22:40

dav dav, ja jeg har altså ikke tid som andre har til at sidde på jeres flade RØV ved en pc og kommenter ting som vi andre har for, som svar. Jeg vil sige tak til nogle af jer for svarene,men resten, prøv at bruge mindre tid ved pcèn, det lyder åbentbart ikke til at i er blevet kloge med det.
men til jer, lad vær med at spilde min og jeres egen tid på det... (jeg prøver bare at få lidt hjælp)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-10-11 22:49

Undskyld vi deler blot vor faglige indsigt.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 28-10-11 07:46

det kan godt være det var forkert sagt, men blev lidt sur over måden på hvordan de svar var skrevet på, jeg er nok ikkke den bedste til at forklare mig ud af tingene...og så en anden ting, eraltså inde faget, og ja burde vide selv, men kan altså ikke huske det hele

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-11 14:40

Citat
og så en anden ting, eraltså inde faget, og ja burde vide selv, men kan altså ikke huske det hele

Nej du kan åbentbart heller ik finde ud af sige tak for hjælpen og lukke et ?