/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Flytte radiator ud fra væg - kan man sel
Fra : Balleballe
Vist : 3978 gange
20 point
Dato : 21-10-11 18:49

Hej
Vi skal have sat nyt vindue i inde på et værelse.
Under vindueskarmen er der en radiator. Vi vil gerne isoler, der hvor radiatoren står dvs. radiatoren skal flyttes ca. 20-25 cm’er ud fra væggen og sætte en gipsplade op med isolering bagved.
Det med at isolere har vi styr på, men det med at flytte radiatoren.

Som vi ser det, skal der gøres følgende.
Radiatoren skal skære løs og der skal sættes nogle vinkelrør på – og derved skæres nogle gevind(har mulighed for at låne en gevindskære).
Yderlig oplysning - har fjernvarme og bor i paracelhus, så kan selv lukke for vandet - men er i tvivl om hvordan vi gør det mest hensigtmæssig.
Nogle der kan skrive en opskrift/vejledning på hvordan det skal gøres?

Og ikke mindst hvis der eventuel skal bruges noget specielt værktøj, der skal bruges? – Og om det eventuel er noget man kan leje eller købe til en fornuftig pris – eller vil det i sidste ende være billigere at betale en VVS mand?

Kath.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-11 19:32

Med dit kendskab til værktøj og fittings, må du nok hellere kontakte en VVS mand...

Begynd i hvet fald ikke med selv at skære gevind i et anlæg med fjernvarme.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-10-11 20:00

Jeg ville nok få en VVS kyndig til at se på opgaven..
Det du beskriver ville jo indebære at du får rørsamlinger inde i væggen!!?? Det er ikke hensigtsmæssig hvis du skulle få en lækage. Jeg er heller ikke så sikker på at forsikringen ville se på dette med blide øjne.
Desværre så er dette nok ikke en job for en alm. handymann/woman

God week-end
sverola

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-11 22:16

Citat
Som vi ser det, skal der gøres følgende.
Radiatoren skal skære løs og der skal sættes nogle vinkelrør på

Allene det at du skriver at radiatoren skal skæres løs, er nok til at du skal holde fingerne væk og få en VVS mand til det.
Og da du har fjernvarme er det meget vand der kommer ud i rummet hvis der er lavet fordårlig og bliver utæt.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 22-10-11 00:59

Du er heldig at du allerede på dette tidspunkt har fået adskillige kommentarer om at "holde nallerne væk" fra at pille ved radiatorens tilslutninger.

Du kan med stor sandsynlighed smile den dag du betaler regningen til en VVS, sammenlignet med de stabler af regninger du vil komme til at skulle håndtere, hvis du selv vil ligge og "regere med sagerne".

For en ordens skyld, igen: Det kan lade sig gøre at lave det selv. Men det kræver en del mere indsigt end den du angiveligt har. Man kan ikke lave det efter opskrift.

Held og lykke med isoleringsprojektet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-10-11 10:43

.... og så er det iøvrigt ulovligt selv at "bryde ind" i fjernvarmesystemet! Det skal være et lukket system, før man selv må skifte ud, eller ændre radiatorer, fx med eget oli- gasfyr.

Kommentar
Fra : Balleballe

Dato : 22-10-11 11:07

Beklager jeg måske ikke lige brugte de rigtig fagtermer - jeg piller ikke selv ved det, det er manden der er handy her i huset og er i gang med at renover vores hus, men lovede at spørge - da vi forgæves havde ledt efter et eksempel på hvordan det blev udført.
Han holder sig generelt fra alt, hvor det kræver aut. for at måtte udføre det for at undgå påsigt, at få problemer med forsikringen.
Så I og med at det ulovligt, så vil vi ikke pille ve det, men tilkalde en VVS mand. Troede egentlig godt vi måtte, da vi selv lukkede og åbnede for vandet, da vi lagde gulvvarme, men måske pga. vi havde en VVS mand ude for at til slutte gulvvarmen til med opsætning af pumpe og hvad der ellers skulle gøres (ved ikke hvad han helt gjorde - men det virker:)).
Nogen der har en ide om hvad det vil koste at få lavet opgaven?