/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
malke ud
Fra : bublebee
Vist : 958 gange
100 point
Dato : 21-10-11 12:19

Nu skal vores 4 uger gamle datter passes en 6-7 timer her 1 december. Derfor vil jeg jo gerne have malket ud til hende. Hun spiser tit skal det lige siges.
Hvordan og hvorledes med opbevaring. Må jeg malke ud i fryseposer, og skal de også skoldes nede i ?? Og må man hælde det sammen af flere gange ? Og hvor meget skal jeg sørge for at have optøet til den dag ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-10-11 12:23

Hejsa.
Du skal tage dig en snak omkring det med din sundhedsplejerske.
I "gamle" dage kunne man låne/leje en malkemaskine hos falck. Men det kostede en halv bondegård.
Din sundhedsplejerske kan med 100% garanti fortælle dig hvad du kan bruge og hvordan du skal opbevarer det....
Jeg ved at på Riget fryser de ned hvis man har meget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-11 12:28

I sin tid lejede jeg en maskine hos Falck.

Jeg købte sterile poser på apoteket, de passede i størrelsen til flasken fra Falck, ergo ingen rengøring af flaske eller poser, og posen kunne lægges direkte i fryseren.

Du skal ikke blande mælken, altså råt med frossen, så kan der komme bakterier i, men frys hver enkelt pose ned

Hvor meget du skal fryse ned, er lidt svært at sige, for du ved jo ikke hvor meget hun spiser, men 300-400 ml, vil jeg synes lyder rigeligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-11 12:36

I stedet for at leje maskinen hos Falck - hvis det kun er til denne ene gang, så kan man også købe en håndpumpe på apoteket... og så stadig købe poserne til nedfrysningen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-10-11 12:37

Har lånt maskine ved sundhedsplejen. Men sys bare det ville bare nemmere hvis man matte fryse ned i fryseposer i stedet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-11 12:41

Jeg ville købe poserne på apoteket, man ved jo ikke hvilket noget skidt der kan være de fryseposer, men har du mod på at bruge dem, så er det jo dit valg

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-10-11 12:42

De bløde fryseposer indeholder stoffer til blødgøring. De omdannes i en kvindes krop til østrogen hormonet. Så du skal ikke bruge fryseposer til opbevaring af brystmælk. Hellere hård plastic. En sutteflaske f.eks. For de er fri fro skadelige stoffer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-11 13:40

Jeg ved jo ikke noget om dette her, men der må da være noget galt i vort velfærdssamfund?

Jeg synes ikke at din lille datter skal have frosset, optøet modermælk,
hun skal da have den varm, lige ved kilden, med varme og omsorg fra moders bryst...

Malkemaskiner bruger man på landet, til køer og videre med mælk til kalve eller mejerier.

Ikke til nye mødre i vort lille Danmark med så få nyfødte, dem må vi da passe bedre på...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-10-11 13:53

Nu er det jo sådan at hun skal passes og der skal hun jo have noget at spise. Og mælken bliver jo varmet op

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-11 14:17

Svend

Citat
Jeg ved jo ikke noget om dette her

Det kan du have fuldstændig ret i

Kommentar
Fra : Nysgerrig_2011

Dato : 21-10-11 14:27

Kan modermælkserstatning ikke være en mulighed i dette tilfælde. Har flere veninder som ikke selv har kunnet amme deres børn og brugt netop denne mulighed.

Bare et forslag.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-11 14:31

Ja, men er der noget forkert ved min opfattelse,
jeg er født på landet og fik selvfølgelig varm suttemælk, ikke optøet...

Skal nutidens babyer ikke, mindst, have de samme betingelser?
I vort velfærds samfund??

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-10-11 14:43

Hun får jo altid bryst. Ammer hende jo. Vil helst ikke over i modermælks erstatning, da hun ik er vant til det og sa kan få ondt i maven.
Og for at hun lige en enkelt dag får opvarmet mælk gar jo nok.
Men det var jo ik det spørgsmålet gik på svend.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-11 14:44

Nysgerrig, der er da ingen ide i, at skulle bruge penge på en bøtte mælkeerstatning, når barnet kan få modermælk

Svend, man kan altså komme i en situation, hvor det ikke er muligt at have baby med i byen, der er jo ikke tale om, at Victoria ikke får modermælk i dagevis. Så i sådan et tilfælde som dette er det en rigtig god ide, at fryse ned til senere brug

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-11 15:05

Ja, jeg forstår og giver op,
men selv om jeg ikke kan, ville jeg hellere amme min baby end en malkemaskine...

Min far havde 10-12 køer og 1 malkemaskine,
nutidens landmand må have flere hundrede køer for at overleve.
Hvem får så den bedste omsorg?

I USA findes der køer, der må slås om computerstyrede malkemaskiner,
jeg synes stadig at kalve skal blive hos deres mødre,
og menneskebørn skal ammes af deres mødre, direkte...

Hvem bliver passet af hvem?? Det kan vi komme tilbage til...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-10-11 16:23

Du vil vidst ikke forstå at det bare er den dag og nogle timer svend.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-11 16:31

Godt bublebee,
det skal hun nok kunne klare, nogle få timer uden sin mor.

Mit svar var af mere almen karakter,
malkemaskiner bør man bruge man til køer, ikke til danske mødre i en velfærds stat...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 21-10-11 16:49

Det har heller aldrig været min plan, andet end til når hun nu skulle passes nu her. For sys stadig hun skal have modermælk selvom hun skal passes.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-10-11 16:52

Svend

Nu er det sådan at kvinder og malkekøer er forskellige. Kvinder producerer efter et par uger ikke mere mælk end barnet har brug for. Hvis der er 3 børn der skal ammes så producerer kvinden nok nælk til dem.

Så bublebee, malk bare ud og sæt det i fryseren i sutteflasker, det kan stå i køleskabet i 1 dag så du kan fylde flasken. Eller brug sodavandsflasker af glas, der er ingen skadelige stoffet. Og jo mere du malker efter hvert måltid jo mere mælk producerer du.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-10-11 18:19
Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 15-02-12 11:33

Tak for svaret Nordsted1.