/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kludebøf
Fra : food_life
Vist : 3567 gange
100 point
Dato : 20-10-11 19:05

Hej - er der nogen som kan fortælle mig hvor betegnelsen "kludebøf" stammer fra?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-11 19:20
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-11 19:24

Citat
Ellers var maden i de fleste små hjem som regel en grøddag, kartofler med noget farsbrød til, stegeflæsk og persillesovs,. Jeg husker tydeligt, når jeg blev sendt ned efter 2 pund hakket hestekød til bøffer - som vi kaldte "kludebøffer".

http://www.pladstilosalle.dk/baggrund/dokumentation/doku28.html

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 20-10-11 19:29

Hej - giver ikke helt nogen mening over til en "hakkebøf" ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-10-11 19:36

Jeg tror vi er ude i 8U)kært barn har mange navne, da jeg var knægt var det navnet for en frikadellelignende tingest, lavet af rester af kogt eller stegt kød (det hed hos andre døde frikadeller), her er en opskrift som jeg ville kalde millionbøf med hvidkål

http://www.hellesoee.dk/Mad/kodfisk/kludebof.htm

nogle bruger det om hakkebøf,

http://ordnet.dk/ods/ordbog?aselect=Kludeb%C3%B8f&query=Kludeklip

min barndoms hestehakkebøffer blev aldrig kaldt kludebøf

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-11 19:39

Jo da- iturevet- passer da meget godt på hakket kød

og desuden som beskrevet - dele af ringe værdi
= passer da meget godt på kød af ringe værdi der iturives
( hvis man tænker på 20 ´erne)

for mig giver det da god mening

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 20-10-11 19:46

- så passer det jo ikke med at det er en hakkebøf?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-11 19:48

Jeg ved hvad "væltet lokum" er

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-10-11 20:03

Citat
Jeg ved hvad "væltet lokum" er

Det ved jeg også.

Min mor blev "lidt" sur når min far brugte dette udtryk om dagens menu.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 20-10-11 23:18

jeg mener, at da jeg var barn i 50´erne var en kludebøf( i fattigkvarteret) en hakkebøf hvor oksefarsen var blandet godt op med billige ingredienser, som oftest kartofler der kom gennem kødhakkeren. Så blev der råd til hakkebøf selv om man var rige på børn, men fattige på penge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-10-11 06:58

Citat
en hakkebøf hvor oksefarsen var blandet godt op med billige ingredienser, som oftest kartofler der kom gennem kødhakkeren

Synd for kødet......men det var måske en af måderne at få ungerne til at spise kartofler, derhjemme fik vi ihvertfald ikke lov til at tage en hel bøf og så kun 2 kartofller.

I dag hører kartoffeltilsætning jo nærmest til delikatesser, såsom i frikadeller og spegepølse.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 21-10-11 22:46

luffe det handlede om at spare på det dyre kød.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 03-11-11 09:22

For mig er en kludebøf et bøf af et billigere stykke kød, der fik adskillige slag af slagteren med den der trækødhammer, der var "ujævn".

Det gjorde bøffen tyndere/mørere, og den fik et "kludeagtigtigt" udseende.

Altså en "falsk" engelsk bøf.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-11-11 09:53

Citat
For mig er en kludebøf et bøf af et billigere stykke kød, der fik adskillige slag af slagteren med den der trækødhammer, der var "ujævn".

Det mørner også kødet, køber man udskårne bøffer eller koteletter hos slagteren kan man få ham til at trække stykkerne igennem en maskine der laver en masse små hakker i kødet.

Faktisk fik jeg ægte "kludekød" for et par måneder siden, jeg havde hos XX købt et stykke grydeklart marineret svinekød, da jeg havde stegt det i gryden og ville skære det ud ramte kniven noget uigennemtrængeligt, ved nærmere syn var det et uforklarligt net, næsten som sækkelærred.....mistede apetitten og spiste så kun sovs og kartofler.

Jeg skældte selvfølgelig ud i butikken og fik en ny steg, min svoger der er slagter fortalte så senere at det var "genbrugt" kød der var foldet sammen uden at man havde fjernet nettet.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 03-11-11 15:41

lyder ulækkert