/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Erfaring med lungekræft....
Fra : axelbjarne
Vist : 3801 gange
100 point
Dato : 19-10-11 18:30

Jeg har lige været igennem et lidt mærkeligt forløb, men efter 2 ugers diverse undersøgelser, blev det i dag konstateret, at jeg har lungekræft i begge lunger - vist lidt spredt....men for en uge siden, roste de mine lunger og alle prøver viste noget godt, indtil i torsdags, da jeg fik taget en biopsi igennem ryggen og ind til en hvid plet på højre lunge på 5 cm - altså i dag, fik jeg så at vide, det om lungekræft - men jeg har et godt helbred....andre der kender den slags forløb?

hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 19-10-11 20:00

Min far fik det konstateret da han var 51år - stoppede straks med at ryge!

Han ville ikke opereres eller have kemo, men fik andet medicin og de sidste år fik han ilt.

Fra min far fik diagnosen til han blev "rigtig" syg gik der 14år - og der var det så at han fik ilt. Selvfølgelig kunne den store(194cm) stærke smed ikke arbejde som en mand på 51 år, så han fik pension. Men hjemme kunne han selv bestemme tempoet, tage et hvil når der var behov, og fortsætte når "pusten" var kommet tilbage. Det gik meget langsomt ned ad bakke - måske fordi han hele tiden var positiv omkring det han kunne og ikke negativ omkring det han ikke kunne - ved det ikke, men lægerne mente at det forholdt sig sådan.

I første 14 år var han indlagt 3-5 gange med lungebetændelse, men kom meget hurtigt hjem igen.

Da han blev 65år fik han ilt apparat, men kunne stadig klare sig. På det tidspunkt begyndte han at få smertestillende medicin, men af den svage slags - kodein med pamol.

Det sidste halve år, da han var 67 var han svag, men ved godt mod.

Den sidste uge af hans liv fik han morfin og døde på sygehuset da han var 67 1/2år - uden smerter

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 19-10-11 20:01

det kræver ekspertice, at se på røngtenbilleder. Så den første læge der har set på det, havde nok ikke den store erfaring.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 19-10-11 20:09

Axelbjarne du skal tage den behandling du bliver tilbudt. noget kræft udvikler sig langsomt og noget hurtigt. man kan altid finde sældne tilfælde hvor personer har levet længe uden behandling. Men ofte overlever man ikke uden behandling. Du må bede om en uddybende samtale, og få forklaret forfor der var to udmeldinger.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 19-10-11 20:11

En dejlig historie fra malmin, den er utrolig positiv.
Man skal ikke altid tro på lægerne, de ved jo ikke alting...

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 19-10-11 20:20

Jeg må lige indskyde, jeg er 64 år, og som sådan, behøver jeg ikke at blive 80 år. Men kræften er jo åbenbart en gåde...og som takles på mange måder....

Det hele startede med, at jeg hostede blod op, og selvfølgelig ringede til min læge - som havde tid til mig næste dag på Svendborg Sygehus osv....blev sendt videre til OUH, fik vasket lunger og børstet dem, som jeg fandt utroligt morsomt - det hele var fint. Så mente De, at min lever havde en syste men efter en biopsi, fejlede leveren ikke noget - så jeg mener stadig, de famler lidt i blinde - de havde jo taget en biopsi af mine lunger, da de vaskede og børstede dem...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-11 20:23

Jeg har selv haft kræft, ikke lungekræft men brystkræft.

Og jeg har haft 2 i familien med lungekræft.

Jeg fik konstateret kræft i 2004 og er i dag helt rask. Den ene i omgangskredsen fik lungekræft som 45 årig, fik kemo og er i dag rask og i begyndelsen af 60érne. Den anden der var 70 ved diagnosen døde mæt af dage som 85 årig af en blodprop. Og ikke af lungekræften.

Så axelbjarne, tro på at du kan blive helbredt for det er der mang mange der gør. De er blevet så dygtige i dag. Og en fast tro på egen overlevelse er 50 % af overlevelsen. Og overleve det gør du.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-10-11 20:30

Jeg har en lungesygdom på 4. år.
Lægerne er nogle kvacksalvere og amatører,
det får det også at vide. Lige for tiden er alle
diplomatiske forbindelser afbrudt.
Netop, jeg er lige så ubehagelig in real life.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 19-10-11 21:41

Det der gør mig meget skeptisk, er at for en ugen siden, roste de i lungeafdelingen på OUH, alt var sådan i den skøneste orden, lympekirtler var iorden, lungerne var tiptop, og jeg havde ingen sygdom i lungerne - underforstået kræft - så kommer jeg i dag onsdag den 19. oktober 2011, og får at vide, at jeg har kræft i begge lunger, og overgår til kræftafdelingen - altså i mine øjne - det virker helt ude i absurd - . Den hvide plet jeg har i højre lunge ved de ikke hvad er, så sender de aben videre til kræftafdelingen - jeg mener det er for meget -

Axel

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-11 21:49

Det kan være svært at konstatere kræft på så tidligt et tidspunkt. Men det er da en fordel at de har fundet noget så tidligt. Så er der meget store chancer for 100% helbredelse.

I første omgang hvor de kiggede på billederne var det måske en yngre læged og ved kontrol af en ældre erfaren læge så har man opdaget en hvid plet. Og den tager man biopsi af.

Så endnu en gang vær glad for at det er opdaget så tidligt.

Jeg kender alle de følelser der omstår efter sådan en diagnose, så du er velkommen til at skrive til mig. Bare send en PM hvis du har brug for det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-11 01:02

Øv, det lyder sgu ikke rart for dig

Nu er lungekræft ikke bare lungekræft, idet der findes flere forskellige typer, hvoraf der er stor forskel på, hvor hurtigt det udvikler sig, helbredelsesprocenterne varierer efter type.
Noget kan der opereres for , andet ikke, noget kan behandles medicinsk med stor succes, andet knapt så godt o.s.v..o.s.v. Så lige udtale sig om forløb er lidt svært, da det varierer så meget fra person til person.

Mange bliver erklæret helt raske efter behandling, mens andre lever godt i mange år med sygdommen.
Alfa og omega er hvor tidligt det opdages, hvilken type af sygdommen der er tale om, og for en stor del, at man tror på det bedste.

Jeg håber du evner at holde humøret oppe med en optimistisk tanke på, at du nok skal klare det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-10-11 08:22

En ct eller mr scanning vil vise et mere detaljeret billede af lungerne.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 20-10-11 15:45

Kender ikke nogen der har haft lungekræft, men håber du bliver rask igen.

Mvh.
Cimbombom.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-11 22:57

Rigtig god bedring Axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 16-11-11 21:18

Tirsdag fik jeg min første kemo, og det er en langsom spredende kræft jeg har - 5 cm i højre lunge, 1½ cm i venstre lunge - men hvor jeg stresser for tiden....det er også lidt skræmmende, når jeg taler med nogen af de andre på kemo afdelingen....een på 50 år var helt opgivende, kræften havde bare spredt sig hos ham...og der er pres på afdelingen, jeg får kemo sent eftermiddag omkring kl. 17.00 -.

Man skal helt sikkert have et godt helbred - ...og det må jeg så prise mig lykkelig over jeg har.

Skal til akupunktur i morgen, hvor min dejlige akupunktør - læge Karl Hjort Jeppesen, Faaborg, kan afhjælpe de værste gener ved kemoterapi, han har selv haft kræft i spiserøret for 7 år siden, da han var 73 år - og som han siger, jeg står her i dag, 80 år gammel. Han kan utroligt meget med sine nåle, 200,- kr. pr. behandling, finder jeg billigt, og husk at fortælle om alle dårligdommene, jeg får gerne en nål for slidte hofter, dårlig søvn og nu lidt angst....men jeg er en vanskelig patient - siger han med et smil...

mvh.-
axelbjarne

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 16-11-11 21:22

Jeg må lige indskyde, jeg er utrolig glad for alle de fine kommentarer, der er kommet om emnet....

hilsen
axelbjarne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-11 21:30

Med hensyn til allergi, hjælper akkupunktur, så hvorfor ikke også cancer og andre dårligdomme... håber det bedste for dig.

Min søn fik akkupunkturen hos lægen - og det var gratis - måske du skulle spørge læge Klaus Hjort Jeppesen, og der også er den mulighed for dig??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-11-11 21:30

Hov jeg glemte at sige, at det var gratis, fordi det beviseligt hjalp med de nåle

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-11-11 22:55

Så vidt jeg ved bruger man akupunktur når man får kemo, for at hindre kvalme og madlede og dermed vægttab, der svækkr modstandskraften. Så man kan nok ikke få det gratis.