/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Mormors gule kager
Fra : hhsk
Vist : 5256 gange
130 point
Dato : 19-10-11 18:27

Jeg har haft en opskrift på nogle marengslignende småkager som jeg husker min mormor lavede. Jeg fandt senere et udklip fra et ugeblad med opskriften, men den er nu blevet væk. Jeg husker ingredienserne men ikke målene, der er følgende i: Æggeblommer, flormelis og så vidt jeg husker hjortetaksalt. De er lynhurtige at lave og bages ved lav temperatur som marengs. Er der nogen som ved hvordan de laves

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-10-11 18:33
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-10-11 18:40
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 19-10-11 18:51

3 æggeblommer
250 gr. flormelis
½ tsk, hjortetaksalt
1 tsk van. sukker måske.

blommerne røres skummende med halvdelen af sukkert.
resten af ingredienserne + sukker blandes i.
lad hvile koldt ca. 1 time
rulles ud, ca ½ cm , udstikkes i små runde kager.
sættes på bagepapir.
15 min ved 150 gr.

det ku da vist godt være dem

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 19-10-11 18:55

så skulle da for pokker stå i det. men jeg har skrevet (en langsommelig affære) myldrer det ind med opskrifter nærmest enslydende.

undskyld smuller og vagn

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-10-11 19:02

Citat
Gule marengs

2 æggeblommer, 250 g flormelis, lidt hjortetaksalt.

Sejen trilles ud og stikkes af med et glas. Bages ved almindlig varme.

http://www.creative-me.dk/Samling/Opskrift_tekstoldesmaakage.htm

det er ok aasenissum, vi prøver jo bare at ramme den rigtige

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-10-11 19:46

Nå, i det mindst er det ud til vi er nogenlunde enige

Ideen må være.at lave smuller54's sukkerhjerte med hviderne, de gule kager af æggeblommerne, ingen dumme rester i køleskabet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-10-11 21:55

Lidt pudsigt. Jeg har for nyligt set opskriften i et ugeblad.
Der var opskrift på "kys og klap", kys er de almindelige marengs med æggehvider, klap er dem med æggeblommerne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-10-11 17:08
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-10-11 20:00

Lige præcis smuller54, men det var i et ugeblad jeg så dem, og jeg syntes det var lidt pudsigt, at jeg lige har set dem, og endda snakket med min mor om dem, og de så efterlyses herinde.

Kommentar
Fra : hhsk

Dato : 21-10-11 16:46

Ja "klap" det er helt som jeg husker opskriften, men som tidligere nævnt blev de bare kaldt "Oldemors eller Mormors gule kager. Men tusind tak allesammen