/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
mallerne dør
Fra : bublebee
Vist : 757 gange
100 point
Dato : 18-10-11 14:37

Vi har søndag gjort vores store akvarier rent. Skiftede halvdelen af vandet da det var blevet gulligt, vi rensede spandpumpe og luftpumpe. Rensede også bunden med sådan en suger. Vi tilsatte så flydende filter og aqualife.
Nu har vi så igår fisket 3 døde maller op og det samme idag. Akvariet har ellers kørt super i 3 år. Hvad sker der ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-10-11 15:05

Hvor varmt var vandet i tilsatte? Samme tenperatur som vandet i akvariet? Ellers kan temperaturforskel være årsag til mallernes død.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-10-11 15:23

Nej det var koldt vand som vi plejer, men vi tilsatte lidt af gangen, så temperaturen kom ikke under 24 grader, og vores normal er ca 26. Men vi har lidt hårdt vand, kan det have noget at sige.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-11 16:18

Det kolde lægger sig på bunden, hvor mallerne sikker opholder sig. kom kun vand af samme temperatur i akvariet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-10-11 17:49

Det er kulden fra vandet som de døde af, så næste gang så fyld vand i en stor plastpose og læg den i overfladen i et par dage. Så har vandet samme temperatur som det i akvariet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-10-11 21:46

At skifte så meget vand på een gang er lidt rigeligt. Nøjes med at skifte omkring 1/3 næste gang.

I bor vel ikke i een af de områder med dårligt drikkevand vel ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-10-11 22:04

Har I givet dem mallepiller ?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-10-11 22:12

Nej vandet er fint, der er bare en del kalk i. Vi skiftede kun så meget fordi vandet var blevet gulligt. Og ja de får mallepiller hver dag når de andre fisk får mad.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-11 13:00

Der sker det, at ved at rense op i bunden, har I sandsynligvis fået /sugethvirvlet nogen giftstoffer op fra det nederste af bundlaget.

Og da maller som bekendt er fortrinsvis bundfisk, så bliver de forgiftede.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-10-11 15:56

Citat
ja de får mallepiller hver dag

Ok- ikke fordi jeg tror det er årsagen, men mig bekendt skal de ikke have så meget- spørg lige hos dyrehandleren.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-11 16:38

Citat
Der sker det, at ved at rense op i bunden, har I sandsynligvis fået /sugethvirvlet nogen giftstoffer op fra det nederste af bundlaget.

Den ville jeg også gætte på, samt et chok over nyt vand

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-10-11 18:12

Ja for vi har jo fodret som vi har de sidste 3 år, så det kan jo ikke være det.

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 06-11-11 20:07

Tak for svaret nomore.