/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Macbook "støder". Overgang?
Fra : lyngballe
Vist : 1267 gange
100 point
Dato : 14-10-11 19:46

Når jeg arbejder på min iBook med tilsluttet strømforsyning, kan jeg mærke svagt snurrende stød (overgang?) når jeg rører ved metaldelene.
Min foregående iBook havde samme tendens. Jeg har naturligvis prøvet med at vende stikket og prøvet andre strømforsyningsadaptorer. Er det normalt, at iBook "støder"?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-11 19:48

vend kontakten 180 gr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-11 19:49

nå så brug et stik med jord

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-10-11 19:55

Hvis jeg holder den ene hånd på bart metal på radiatoren og så kører den bløde del af håndfladen under tommelen hen ad den "glatte" flade på min MacBook Pro, så virker det, som om det vibrerer/summer. Tager jeg hånden fra radiatoren er der intet.
Det tilsvarende har jeg observeret ved stationær PC engang.

Jeg kunne forstille mig, at det har noget at gøre med en manglende jordforbindelse (kun 2-benet stk på ledningen), og at der ofte er en svag spænding på 0-lederen på lysnettet. Altså en form for krybestrøm, men det er min egen teori.

Jeg tror ikke det er farligt (gør ikke selv noget ved det), men er du usikker, så lad en fagmand bedømme det!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-10-11 20:47
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-10-11 20:57

Den forsyning skal enten forbindes til jord (gulgrøn ledning) eller have strøm gennem en sikkerhedstrnsformator 230v til 230v

Hvis stikket på din netledning har to pinde og et metalhul så bør stikket udskiftes med et 3 benet "Dansk" stik.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 17-10-11 22:02

Tak alle I, der har forsøgt at svare på dette spørgsmål.
Som nævnt i mit spørgsmål, har jeg selvfølgelig vendt stikket, uden at det gør nogen forskel.
Og gudskelov for det. Hvis den svage overgang skyldtes overgang fra den lave spænding, der altid er på 0-lederen, så havde jeg jo fået 230v igennem mig ved at vende stikket.
Jeg har selvfølgelig også prøvet at vende det stik, der går i min mac. Det gør ingen forskel.
Der er ikke antydning af mere end 2 stikben, der fører ind i adapteren, ellers havde jeg da også set jordforbindelse som en mulighed.
Nej, næppe farligt, men irriterende og jeg havde håbet på positivt, brugbart svar fra en macbookejer, der har oplevet problemet.
Tørt indeklima? Ja, hvis det havde drejet sig om statisk elektriciet. Men her er tale om vekselstrøm, der forplanter sig bedst når luftfugtigheden er høj.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-11 09:11

Citat
Der er ikke antydning af mere end 2 stikben, der fører ind i adapteren, ellers havde jeg da også set jordforbindelse som en mulighed

Jordlederen kan også sidde på siden af netstikket..................men der skal så også være 3 huller i stikket som settes ind i adapteren.

Med din viden om elektrisitet, har du vel målt den spænding som du oplever som stød.

Med så sparsomme oplysninger som muligt, bliver spørgsmålet nok nærmere til en Gættekonkurrense.

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 18-10-11 09:46

Tak, Eyvind.
Ser du: Alle dem jeg kender, der har en macBook er nogenlunde ens strømforsyninsadaptere, hvorfor jeg ikke regnede med, at jeg behøvede at beskrive hvordan den så ud, når jeg skrev på en mac side.
230-voltstikket er den flade type u/jord og fra adapteren går der et tyndt kabel med 4 ledere hen i macBookens "magnet-stik".
Hverken polsøger eller et voltmeter reagerer; men min hånd gør!
Hvad mere mangler jeg at oplyse?
Måske, at når jeg - siddende på en stol - løfter fødderne fra gulvet, "støder" den mindre, end når jeg
planter begge fødder i gulvet. Når vi er to, der rør macbooken samtidig er stødet kun halvt så kraftigt.
Andre macBooks jeg kender har samme problem, uanset om de bruger egen eller min strømforsynings-enhed. Derfor troede jeg også, at problemet var "alment kendt"
vl. h. L

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-10-11 09:57

Ok - Det er så nok en kondensator som aflader en smule over stel på MAc'en.
Eller at der mangler udligning der hvor du bor.
Eks. er der jern i et betongulv.
Hvis du ikke kan måle en spænding - er den meget lille (polsøger måler ikke noget derer så småt)

Hvis du mærker noget konstant er det ikke statisk el.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-10-11 11:54

Jeg kan tilføje, at samme fænomen er der, selv om jeg fjerner strømtilførslen fra min MBP.