/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
ordforklaring fra engelsk til DANSK
Fra : scrubber
Vist : 5091 gange
100 point
Dato : 12-10-11 21:10

HVAD ER DEN DANSKE TERM FOR Baking Soda ??

Og er det det samme som Bikarbonat ?

Og er der nogen forskel på Sodium bicarbonate og Sodium Dichloroacetate ? Og er det giftigt ?

Med venlig hilsen

scrubber

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-11 21:17
Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 12-10-11 21:23

vIL DET SÅ SIGE AT Natriumbicarbonat OG BICARBONAT ER DET SAMME ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-11 21:26

Hvis man skal tro den side - så ja -

Og igen, hva laver du?

Kommentar
Fra : scrubber

Dato : 12-10-11 21:46

Hvad mener du med hvad jeg laver. Sidder og skriver på computeren f.eks.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-10-11 21:48

På min dåse Dr. Oetker Bikarbonat /Natron) som jeg bruger til at bage med, står der ingredienser: natriumhydrogenbikarbonat, så ja,det er bikarbonat, og er ikke giftigt.

Det sidste er noget vrøvl, alt er giftigt, det afhænger kun af dosis, spis ½ kg kogsalt, så dør du formentlig.

Dit andet stof tror jeg ikke er egnet til bagning, det kan muligvis bruges mod brystkræft, kan jeg google mig frem til.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 12-10-11 21:55

På godt dansk er soda : natriumkarbonat.
Det fås som kaustisk soda og som krystalsoda. Forskellen er kun mængden af bunden vand i krystallerne.

Bagepulver er natriumbikarbonat. På engelsk sommetider kaldt baking soda i kagekonesprog . Engelske fagfolk skriver sodium bicarbonate.

Så er der alle sjuske-dummehovederne som bare skriver bikarbonat. Det kan være så meget, selv om der formentlig menes natriumbicarbonate.

Sodium Dichloroacetate er noget helt andet. Jeg tror ikke det er sundt at indtage.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-10-11 21:56

Jeg glemte at skrive, at amerikanerne tror natrium hedder sodium, men det vidste du vist godt i forvejen.

Og vi har jo fx ilt og brint, så vi er ikke et hak bedre selv!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-11 22:00

Hvad mener du med hvad jeg laver. Sidder og skriver på computeren f.eks.

Eller er det noget snavs du er ude i?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-10-11 22:08

natriumhydrogenbikarbonat er et vrøvlenavn, selv om man ved googlesøgning kan se at mange skriver det.

hydrogenkarbonationen HCO3- kaldes også bikarbonationen. Der er så mange navne for det samme i kemien. Men det er noget vrøvl at kombinere begge navne.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-10-11 22:10

øhhh vagnr ?????????
Citat
Og vi har jo fx ilt og brint, så vi er ikke et hak bedre selv!

hvis du nu tager to brintatomer og et iltatom, hvad har du så?????

TIP: http://da.wikipedia.org/wiki/Vand

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-10-11 22:13

Natron:

Natriumhydrogencarbonat/natriumcarbonat (E 500)

Bruges som hævemiddel hvor syre er tilsat, såsom kærnemælk eller appelsinsaft.

Kilde:
En dåse jeg har lige foran mig, har brugt det for tre timer siden til et Irish sodabread.......mums.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-10-11 22:14

Sodium Dichloroacetate
5 g pr kg legemsvægt er dødeligt for havdelen af rotterne i et forsøg.

Mennesker er mere sarte, så der skal nok mindre til.

Du kan jo prøve i kagen til svigermor.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-10-11 22:28

"hvis du nu tager to brintatomer og et iltatom, hvad har du så????? "

Verdens farligste væske, dihydrogen monooxid

Læs mere her http://www.dhmo.org/facts.html

Og hvis transor har ret i 5g/kg legemsvægt for giftvirkning af natriumdichloracetat, er det faktisk mindre giftigt end salt, hvor 3g/kg legemsvægt slår halvdelen af rotterne ihjel.

Så du kan roligt krydre maden med natriumdichloracetat!

http://da.wikipedia.org/wiki/LD50

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 13-10-11 11:38

@ vagnr: Jeg kan nu bedre li' denne her:

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-10-11 12:11

Ja, Exterminator, skrækken for det ukendte er skrækkelig

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-10-11 09:21

Natriumbikarbonat og natriumacetat er 2 forskellige ting. Bikarbonat er dannet ud fra kulsyre, og frigiver CO2 under varmepåvirkning, og er derfor i bagepulver, hvor imod Natriumacetat er dannet ud fra eddike.

Godkendelse af svar
Fra : scrubber

Dato : 07-01-12 11:04

Tak for svaret transor. undskyld ventetiden havde glemt at jeg ikke havde godtkendt det sorry !