/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Udfyldning af grebshul i skabslåger
Fra : Renoveringsnørd
Vist : 992 gange
60 point
Dato : 11-10-11 22:30

Jeg skal udskifte de gamle 70'er greb på alle mine låger rundt i huset. De er 6-7 cm i diameter så det er jo noget af et hul. lågerne skal males og nye greb skal på. Er der nogen gode idéer??? Jeg har forsøgt med en stor rundstok men syntes bestemt ikke resultatet er tilfredsstillende.

Venlig hilsen Troels

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-10-11 22:59

GIPS.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-10-11 23:00

Træspartelmasse. Kan købes i byggemarkeder.

Kommentar
Fra : jensegon

Dato : 11-10-11 23:36

Køb en dåse spartelmasse ved Harald Nyborg, det er den man bruger til at spartle buler ud i biler, den koster ca, 100 kr. Den stivner ret hurtig. Læg en stykke plastik på en stump plade og sæt det fast med en par skruetvinger på den ene sidde, så er du klar til at fylde hullet op. Når hullet er fyldt op skal det slibes med sandpapir så det bliver helt glat.

V H
Jens

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-10-11 06:38

Jeg bor i lejlighed, hvor der tidligere var den slags greb i køkkenet, for et par år siden blev lågerne ordnet af et byggefirma.
Så vidt jeg husker var det noget med, at der blev sat en "klods" i og så spartlet.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-10-11 07:56

Din egen idé burde være fin. Du skærer en rundstok (lidt mindre diameter end hullet) i stykker og limer ind i hullet. Klodsen skal ligge lidt under niveau med lågen. Derefter spartler du med træspartelmasse. Lader det tørre og sliber.

Kommentar
Fra : Renoveringsnørd

Dato : 12-10-11 16:30

Der er noget årestruktur i træet så helt ens bliver det nok ikke...

Men gips og spartel kan vel ikke arbejde som selve træet...ellers må jeg vel have de gamle på igen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-10-11 16:37

Nej, du kan nok ikke forvente at opnå en årestruktur - så skal du i hvert fald være usædvanlig kreativ.
Måske kan du købe greb, som kan dække det området, hvor hullet har været? F.eks. ved hjælp af en mindre metalplade eller lign?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-10-11 18:31

det er en umulig opgave du har sat dig for der. det vil altid blive synligt.
har du tænkt over at købe nye låger i stedet for. det er faktisk slet ikke så dyrt

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-10-11 20:13

Citat
Der er noget årestruktur i træet så helt ens bliver det nok ikke...

Betyder det noget når du alligevel har planer om, at male lågerne (iflg. dit startindlæg)?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 60 point
Dato : 13-10-11 07:39
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-10-11 16:36

Sæt en synlig prop i hullet, måske bore huller til en hel række propper og vupti du har dit helt egen design i køkkenlåger:
http://www.beslagskassen.dk/shop/d%C3%83%C2%A6kknap_%C3%83%CB%9C12x16_mm_m_krave__ubehandlet_fyrretr%C3%83%C2%A6__50_stk_-p-1183.html?osCsid=vjcg1p1mb5aj602g2lhvfg4dg0

Kommentar
Fra : Renoveringsnørd

Dato : 16-10-11 19:52

Tusind tak for hjælpen. Har bestilt aluminiumsbeslagene. Perfekt mod den hvide højglans...

Godkendelse af svar
Fra : Renoveringsnørd

Dato : 16-10-11 19:54

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 16-10-11 20:02

Velbekomme - det bliver garanteret flot!