/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Knirkende trægulv
Fra : pmj71
Vist : 3860 gange
50 point
Dato : 22-05-03 22:53

Vi har en lejlighed på Østerbro, hvor gulvbrædderne knirker ganske forfærdeligt. Gulvet er høvlet så mange gange, at det bevæger sig ret meget, og det ser ud som om, det er ved at flække nogle steder, når man går på det. Det ligger på metal- og træ-strøger. Er der noget, man kan gøre ved det...? Kan man sprøjte noget ned under brædderne, så det bliver støttet eller er der andre muligheder - og hvad vil eventuelle løsninger koste...?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-05-03 22:58

gulvet er temmelig sikkert lagt oven på et gulv der først består af strøer og så spånplader og så keres trægulv, det er helt sikkert spånpladerne der knirker, og det er fordi de ligger på med søm, efterhånden kan de ikke holde, og kan således køre op og ned, løsningen er at give pladerne nogle spånskruer istedet, men det er jo ikke nemt, når der oven på ligger et trægulv, men hvis der havde været tæpper på havde dette været løsningen.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-05-03 22:59

ikke keres trægulv, men jeres trægulv selvfølgelig

Accepteret svar
Fra : 1april

Modtaget 50 point
Dato : 23-05-03 01:40

Hvis jeres lejlighed er af lidt ældre dato tror jeg ikke på Melander, da man ikke brugte spånplader som undergulv,men brædder som blev sømmet fast på en gang opklodset gulvstrøer. Jeg tror det er opklodsningen som har flyttet sig lidt(har lige været ude for nøjagtigt samme symptomer som jeres) Efter at have spurgt "gud og hver mand" kom jeg til at tale med en tømmer i et byggemarked, og han sagde det forløsende ord "Gulv-jack" en skrue som bores gennem gulv+strøer og sørger for stabil understøtning igen. Byggemarkeder forhandler dem ikke, men han henviste til Carl F A/S
http://www.carlf.dk/Katalog/Menu/VELKOMEN.HTM søg under "produktnavn", "G" ,"Gulv-jack" (jeg kunne desværre ikke linke direkte til den,tror jeg.) varenr.366280 Der er en god beskrivelse af hvordan man bruger dem. Brugte ialt 8 stk.(det var meget slemt) til en stue på 35 kvadratmeter,og problemet blev løst.
Skriv hvis du har yderlige spørgsmål. V.H. 1april

Kommentar
Fra : 1april

Dato : 23-05-03 01:45

Du får lige link til Carl F adresser http://www.carlf.dk/tekstsider/5facts/adresser/butikker.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-03 11:05

Hejsa
Kig evt. forbi
1. http://vot.teknologisk.dk/4591 (kræver abonnoment)
2. http://www.timberman.dk/Default.asp?ID=35
3. http://www.byggepladsen.com/ShowArticle.cfm?ArticleNo=74
samtidigt kig lidt rundt på siderne
Søren

Kommentar
Fra : joakimoester

Dato : 14-10-04 00:04

Det kan jo også være at gulvet simpelt hen har sluppet strøene, idet disse med årene kan have trukket sig sammen.
I dette tilfælde skal der skabes stabil afstand ml. brædt og strø, jeg har gjort det med "justerskruer" (eller karmskruer) købt i Silvan. Idéen er at skuen de øverste tre cm. har jernringe der spænder sig fast i brædtet, så det både kan løftes op og ned fra strøer/spær. Jeg ved ikke om jack-skruer kan bruges på samme måde, men jeg har ihverttilfælde fået fjernet min knirken i et gammelt plankegulv. VH Joakim

Kommentar
Fra : pmj71

Dato : 16-10-04 02:36

Kære alle

Tak for jeres fine besvarelser. Jeg kan fortælle, at det endte med, at jeg malede gulvet med en god gang granat-maling. Hold da kæft et arbejde, men det er blevet meget flot. Før jeg malede det, skruede jeg gulvskruer i gulvet ved hvert eneste søm i det forbandede knirkende gulv, og åh hvilken lise det var at betræde et gulv, der nu nu både føles stabilt og ikke knirker. Jeg brugte ca 800 skruer til de 110 km2 lejlighed, og selvom det gav vabler af skruemaskinene og ømme knæ, ryg og albuer, så var det, det hele værd.

Godkendelse af svar
Fra : pmj71

Dato : 16-10-04 02:38

Tak for svaret 1april - og beklager den lange svartid. Som du kan se af min egen kommentar til spørgsmålet, så endte det med at jeg skruede godt 800 skruer i mit gulv ved siden af hvert eneste hovedløse søm. Efter en gang spartel og to gange maling har jeg nu det flotteste knirkefrie gulv på Østerbro. Tak for hælpen.

Med venlig hilsen
Peter Møhring