/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Totalt rens af harddisk
Fra : solling
Vist : 1970 gange
100 point
Dato : 09-10-11 06:17

Hej hej
Jeg står og skal overdrage min gamle bærbar til min mor og vil i den forbindelse gerne rense den helt igennem for "skidt" og gamle fejl da den er meget langsom.
Jeg har kørt superantispyware og diverse småprogrammer men syntes ikke rigtig der er nogen forskel. Boottiden er enorm selvom jeg har slået unødvendige programmer fra startup .. er der noget jeg kan gøre ?
Alt i alt søger jeg nok bare sådan et program som kan totalrense pcen .. men ved ikke rigtig om det findes ???
Jeg kan desværre ikke gendanne pcen til fabriksindstillingerne da ham jeg købte den af i sin tid har lavet noget med harddiskene så det ikke er muligt (øv!)
Er der nogne der har et godt fif til en ordentlig "grundrens" ????
På forhånd tak

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 09-10-11 06:54

Formaterer harddisken, så er der ikke noget tilbage som din mor kan finde uden specielle programmer.
vic200

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 09-10-11 07:32

Jeg har hørt at AJAX skulle være et godt rensemiddel. det kan fjerne alle datya på din disk.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 09-10-11 07:36

Kør engang Killdisk - så er din harddisk så ren som den kan blive.

http://www.killdisk.com/

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 09-10-11 07:43

har du ikke en installations cd
så installer styresystemet fra ny så er du også sikker på at der ikke er mere end der skal være og hurtigheden er tilbage.
det er gerne alt det man får insalleret gennem tiderne der sløver pc-en

Kommentar
Fra : solling

Dato : 09-10-11 07:54

Hej hej og tak for svarene.
Formatere harddisken ???? hvordan gør man det ?
Mht at rense den så er det altså ikke for "ting" som min mor ikke må finde ... det er nu mere spyware, virus eller hvad der nu kan være på af skidt.
og nej jeg har desværrre ikke installationscden, men jeg vista ultimate og ville egentlig gerne have xp på i stedet ... er det svært ?? kan man finde ud af det selvom man ikke er den store ekspert ???

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 09-10-11 08:17

Din harddisk er sikkert fuld af en masse efterladte filfragmenter efter slette filer. Efter tid gør den slags maskinen sløv og langsom. Du kan køre engang defragmentering og rensning af registreringsdatabasen, men disse ting er ikke særlig effektive.

Formatering kan køres ved at højreklikke på det ønskede drevbogstav og vælge Formater. Denne metode er desværre meget overfladisk. Man kan også formatere fra XP installations CD-en. Lidt mere effektiv.

Disse to metoder renser kun den valgte partition.

Mest rensning får man med Killdisk, den "dræber" alt hvad der er på disken, ingen partitioner skånes.

Er maskinen født med Vista, siger min bitre erfaring mig, at man ikke kan installere XP på den. Tro mig, jeg har prøvet alt. Selv efter to omgange med Killdisk kunne det ikke lade sig gøre.
Er den derimod fra før Vista, er det ingen sag.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-11 08:42

Hvis du formaterer harddisken først, så kan du installere et hvilken som helst styresystem på computeren du ønsker og som computeren har kræfter til at køre, Windows XP kræver ikke så mange kræfter som Vista og nyere Windows gør.
Kan du finde drivere til XP til den computer?
Har du en Windows XP CD med ubrugt licens?
jeanettesmor skriver at du ikke kan installere XP efter Windows, jeg har ikke selv prøvet at nedgradere, men selvfølgelig kan du formatere harddisken og dermed slette alt inclucive Vista og så installere et andet styresystem, hvis du ikke har en XP med ledig licens, hvad så med Linux Mint? Den er nem at bruge og helt gratis
Hvis det virkelig passer at Windows XP CDen ikke kan bruges til formatere harddiske som der en Vista på, så brug Gparted som er et Linux basere partions værktøj, hent og brænd Gparted på en CD og start computeren fra denne CD, Slet alle partioner på disken og opret en eller flere ntfs partioner som du bagefter installerer Windows XP på.

Hvis du vil videre med XP så er det vigtigt at du kan finde drivere til XP, det er det første du skal undersøge før du sletter Vista, og så selvfølgelig have en ledig XP licens.

Hvad ønsker du? Du kan få en trin for trin vejledning i det jeg har foreslået, bare spørg.

Uanset og du vælger XP eller Mint så får du en meget hurtigere computer end den du har nu, hvis altså du finder nogle brugbare XP drivere eller vælger Mint

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 09-10-11 09:00

o.v.n

http://www.kandu.dk/Spg141710.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-11 09:09

Hvad hedder den computer Navn og model.
Så kan vi måske finde drivere til den.
Uden drivere bliver det noget biks.

Har din mor internetforbindelse..................så kan du installere den mint som OVN omtaler.
Den er dejlig nem at bruge og OVN er helt sikkert klar til at hjælpe.

Linux mint renser selv computeren og har selv drivere med.
Mint skal hentes og brændes.

Mint kan prøves uden at installer - den kan også køre på en memorystick, hvis computeren kan starte / boote fra USB.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 09:10

Vi kommer ikke videre før vi ved hvilken computer Solling har og om den indeholder en SATA harddisk som besværliggør installation af Windows XP.
Husk intet er umulig men måske så besværlig at man giver op

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 09-10-11 09:38

Prøv at kigge i dine gemmer. Fulgte der ikke nogle CD'ere med den bærbare da du fik den. Sandsynligvis har du fået en CD eller DVD såm hed noget i retningen af genoprettelse, genetablering, eller lignende. Den kan godt være forsynet med et Windows logo. Man starter blot maskinen med CD'en/DVD'en liggende i drevet og lader den boote op den. (Ofte skal man trykke på en tast for at få den til at starte på skiven.) Følg herefter vejledningen på skærmen, og accepter at alt slettes. Den formatere så selv disken og lægger en frisk Windows ind, og og sætter den op så den fuldstændig er som da den var helt ny.

Prøv også at kigge godt på det skærmbillede der kommer lige når du tænder, altså det der kommer FØR Windows begynder at starte op. På mange PC'ere og bærbare er genoprettelsessoftwaren lagt ind som en skjult partition på harddisken. Ofte kan man aktivere denne med en af F-tasterne lige efter at man har tændt maskinen. (Ofte en af tasterne F8, F9, F10, F11, F12.) Normalt står der et kort øjeblik noget med genetablering, genoprettelse, utility eller lign. og hvilken F-tast hvis funktionen er der. Ellers kan man prøve sig frem, men maskinen skal lukkes helt ned og tændes for hver tast man prøver. (Start med F12 og gå nedad.) Ellers fungere det fuldstændig som med CD/DVD'en, og resultater er den samme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-11 10:44

Rådene her er en skøn blanding af gode råd og nonsens.

Man kan installere xp på en computer, som før har kørt vista. Den vil ovenikøbet blive mere brugervenlig (efter min mening) og i hvertfald hurtigere af det.

Men det forudsætter at man har driverne. Både til bundkortete chipset, til lyd, og til netværk og skærmgrafik.
Når det gælder bærbare skal man passe på at driverne er lige præcis til den computer man har og ikke til nogen anden lignende model af samme fabrikat.
Hvis du ikke kan skaffe driverne, så ad være med nogen skift af styresystem eller sletning af harddisk.

Lav en copi af regbasen ved programmet regedit og eksport til en fil.
Derefter kan du gå i gang med at prøve skrappe renseprogrammer. Min erfaring er at det er svært at rense effektivt.
Du kan ikke bare sådan lige formattere disken med styresystemet og Der skal mere end en almindelig formattering til før man kan erstattre med en xp udgave. derskal først slttes effektivt i udvidet bootsektor.

Installation af xp kan gøres ved en hvilken som helst gammel xp installationsdisk, som du kan lånew af en bekendt, men du skal også bruge en licens. Den kan du måske få fra en anden bekendt,som ikke bruger xp mere.
Men som sagt lad være hvis du ikke er bombesikker påat have de rigtige drivere.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-10-11 22:24

Solling vi kan ikke komme med flere råd før vi hører fra dig!
Du skriver at harddisken er ændret så du ikke har en mulighed for at køre recovery og ikke har en Vista DVD, det ville ellers være en oplagt mulighed at geninstallere det eksisterende styresystem.
Vi skal simpelhen vide mere om computeren for at komme med support til XP eller sige at det vil være håbløs at forsøge - måske, skriv noget så vi ved hvad du vil:
http://www.linuxmint.com/download.php den er bare for nem

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-10-11 08:46

Citat
SATA harddisk som besværliggør installation af Windows XP.

Det har jeg aldrig oplevet
Du kan hente dette program, det fortæller dig alt om din pc
se under hardware, der kan du se navnene på hvad din pc´s hardware,
så kan du hente driverne på nettet - helst før du installere på nyt
hent freewara udgaven
http://www.gtopala.com/siw-download.html

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-10-11 08:55

Du kan også prøvet rydde op med de 2 gratis programmer der ligger her
lad være med at ændre på indstillingerne.
Wise Registry Cleaner har yderlig et par funktioner, der kan
gøre din pc hurtigere = Tuneop og Regdefrag

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 10-10-11 08:56
Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 10-10-11 20:36

I første omgang havde jeg overset det med at ham du købte den af "havde lavet noget på harddisken". Dette "noget" kan godt være en funktion der samtidigt er suppleret med brænding af et sæt CD'ere eller DVD'ere som kan bruges når man vil genetablere systemet. Har du mulighed for at spørge ham om han skulle have lavet et sådant sæt? For det ville helt klart løse dit problem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-10-11 19:32

Seneste login
Citat
Dato : 09-10-11 06:17
lidt underlig at stille et spørgsmål og så bare blive væk, sikke en interesse for at få løst problemet

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 18-04-12 12:39

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-04-12 12:54

Selv tak - hvad blev løsningen?