/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
At sælge privat gældsbrev
Fra : Knulle
Vist : 4372 gange
100 point
Dato : 08-10-11 10:27

Er der nogen der ved hvor man kan sælge et privat gældsbrev?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-10-11 11:26

Du sælger det ved at få beløbet udbetalt af skyldner...

Hvem vil kunne vurdere værdien af dit private gældsbrev?

Hvis, ham/hyn der skylder dig penge, har formue, kan det være pålydende værd?
Hvis han intet ejer, er det nul værd???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-10-11 15:42

Nu kommer prisen nok helt an på, hvornår gældsbrevet forfalder, dets øvrige vilkår, og ikke mindst skyldners vilkår osv.

Men skal det være til et lovligt og autoriseret firma er det nok en vekselerer du skal have fat i, de handler jo netop med værdipapirer.

( Der er givetvis mange mere misliebige alternativer)

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 100 point
Dato : 08-10-11 18:53

Pantebrevsbørsen er lukket i 2009, men hvis du søger på Google med teksten "salg af pantebreve" får du en del forslag til, hvem der gerne vil hjælpe dig med at sælge pantebrevet. Du kan vist også sælge det via Den Blå Avis. Du skal som minimum oplyse den pålydende værdi af pantebrevet, rentefoden, løbetiden og noget om debitors kreditværdighed.

Mvh

Claus

DAF-direktør 1995-2007

Godkendelse af svar
Fra : Knulle

Dato : 09-10-11 08:46

Tak for svaret DAF_direktoer.

Kommentar
Fra : Knulle

Dato : 09-10-11 08:55

Tak for hjælpen også til vagnr. Jeg troede jeg kunne dele point men det kan man åbenbart ikke.

Dette er endnu et bevis på man aldrig skal låne penge ud til venner, man mister både penge og venner. Der er tale om et stort beløb, og "vennen" har penge og værdi men ønsker ikke at betale. Venskabet var åbenbart ikke 50.000 værd

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-11 08:59

En rigtig ærgerlig situation, du er kommet i, men i stedet for at sælge gældsbrevet, kunne du måske gå til et inkassobureau eller en advokat, et brev fra en advokat kunne måske hjælpe på betalingslysten.

Hvis din exven har penge, SKAL han jo betale

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 09-10-11 09:14

Hvis du kan dokumentere dit tilgodehavende med hjælp af et skriftligt dokument/pantebrev, så kan du også med stor sandsynlighed tvinge din forhenværende ven til at betale - ved, som vagnr skriver, at gå til en advokat, som er specialiseret i at inddrive tilgodehavender - du finder dem via google. Du kan evt. starte med at sende din "ven" et anbefalet brev, hvori du kræver, at han betaler det skyldige beløb inden en bestemt dato, og at du i fald han ikke lever op til aftalen, vil overgive dit krav til inkasso - og hvis aftalen tillige er så fuldstændig, at den også omtaler, hvad der sker, hvis han ikke betaler, så kan du også kræve dit fulde tilgodehavende retur.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-10-11 11:46

Hvis alle disse velmenende råd ikke hjælper ?
Tjaa så prøv at spørge til kursen i den lokale HA, muligvis de går og keder sig lidt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-11 12:33

Højris, det var netop det jeg havde i tankerne med

"( Der er givetvis mange mere misliebige alternativer)"

men jeg ville nødig selv syltes ind i den slags, man kunne jo åbne en dør for selv at blive afpresset senere

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 09-10-11 13:00

- husk at skrive i dit anbefalede brev, at han/debitor skal betale alle omkostningerne i forbindelse med inkasso-sagen, og at han/debitor i sidste ende vil havne i Riebers kartotek - hvilket igen bevirker, at han vil få særdeles svært ved at kredit nogen steder.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 09-10-11 18:59

Ja vagnr
Det må man grundigt overveje inden man begiver sig ud i at blande økonomi og venskab.

Kommentar
Fra : Knulle

Dato : 10-10-11 11:47

Mange tak til alle.
Der er et fuldstændigt dokument udfærdiget af en advokat, hvor der også står hvilke afdrag der blev aftalt, han valgte bare at glemme alt. Jeg synes godt nok det er ringe af ham. Og ja man skal bestemt ikke blande venskab og penge selvom man gerne vil hjælpe en ven. Jeg vil prøve dem alle ind fra en kant
Endnu en gang tak til alle svar

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-11 12:05

Når du har haft en advokat på til at lave dokumentet, var det vel naturligt at snakke emd den advokat om inddrivelse af dit krav.

Advokater SKAL jo have en ansvarsforsikring, den dækker selvf ikke hvis din exven ikke kunne betale, men hvis ikke dokuemnetet opfylder alle krav, så det kan inddrives, har din advokat et problem!