/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Metal spændinger
Fra : boje1904
Vist : 1102 gange
100 point
Dato : 07-10-11 12:10

Jeg vil gerne vide om der er noget jeg skal passe på ved brug af følgende sammensætninger:
1) Skruer af Messing i Aluminíums klods
2) Skruer af Rustfri stål i Aluminiums klods.
Fælles for tingene er at de nedsænkes i saltvand og sættes på stranden indtil næste gang de skal i vandet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-10-11 12:28

Begge dele går fint, men hold dig alligevel til metalskruer.
Hvis du nogensinde skal have dem ud igen, kan det være nødvendigt at bore dem ud, da de er tilbøjlige til at sætte sig fast, og det er uligt nemmest at bore i metal end i rustfri.
Sørg for at smøre gevindet godt med kobberslip eller alufedt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-10-11 12:33

Nej, begge er tilladelige, også i saltvand...

Hvis de skal holde til meget, tag de rustfrie stål skruer, selv om de er dyrere?

Hvis du let vil af dem igen, tag messing skruerne...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-11 13:03

Det er mere galvaniske processor end spændinger der gør at emnerne "svejser" sig sammen, eller et af metallerne ligefrem bliver ædt op.

På mit tidligere job hvor vi solgte tonsvis af møbelgreb/knopper måtte vi også konstatere at billige produkter lavet af Zamac, altså støbte affaldsmetaller, til tider ligefrem begyndte at forvitre indefra uden at der overhovedet var tilført fugt som jo er en betingelse for at en galvanisk proces kan startes.
Sommetider var det nok med et nyt parti fra fabrikken.......de blandede jo blot et nyt parti skrot og var så heldige at det ikke blev en forkert blanding

Rustfrit stål er heller ikke hvad det har været, alt det billige lort fra Kina kan ikke tåle mosten, man skal over i syrefast rustfri for at være sikker.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-11 17:04

rustfri og aluminium duer ikke sammen i saltvand. du skal bruge skruer i en legering der hedder monell

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 09-10-11 19:59

Tak for svaret trimare46.