/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
nymfeparakit som førstegangs fugl??
Fra : AnnaMb
Vist : 1271 gange
20 point
Dato : 07-10-11 11:15

Hej Alle.

Jeg kunne godt tænke mig en nymfeparakit, men har hørt de kræver meget op mærksomhed, og er jeg også klar på at give den.

Men en jeg kender har haft en og den var rigtig tam og den skreg efter dem hvis de gik og lavede noget andet, kan man så give den et spejl til selvskab for jeg er ikke intra i at have 2 fugle.

På forhånd tak for hjælpen! :)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-11 01:40

Jeg har en [Australsk] nymfeparakit for nuværende

Det er en hun ..og den er meget 'tavs' i forhold til min tidligere [Syd-Amerikansk] Blåkindede Conure (..det var en hanfugl), som 'kaglede' i eet væk
Nymparakit hanner 'siger' en smule mere, men kun som par kan de være ret støjende.

Selvfølgelig 'pipper' den sit karakteristiske kaldesignal, når man går fra den ..eller blot bevæger sig uden for dens synsfelt, men den tie'r hurtigt stille igen.

Nymfeparakitter er meget tillidsfulde og bliver derfor nemt tamme. En rigtig god 'begynderfugl' ..som du selv nævner

Et spejl vil hverken gøre fra eller til for dens velbefindende. Glem det! Giv den hellere et stykke knækbrød at gnave i. Så er den beskæftiget en hel dag. Sæt knækbrødet fast inde i buret med en tøjklemme.

Mange fugle er også glade for musik, så lad f.eks. radioen køre dæmpet når du går hjemmefra.

http://www.lars-bodin.dk/fugle/Cacatua/nymphicus_hollandicus/index.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Thomas2063

Dato : 12-10-11 21:32

hej en nymfeparakit er en god første gangs fugl siger mange og det har de nok også tildels rat i men det er stadig en stor opgave som ikke bare sker fra halv tolv til middag. det tager tid at vinde fuglens tillid. den er nemlig nem at stresse og det skal man helst undgå at gøre for det kan være skyld i den ikke vil spise. der med ikke sagt at du ikke må tage den ud og flyve det har den kun godt af men det med at rande rundt efter den for at få den til at sætte sig på fingeren hele tiden skal man lade vær med og du skal også huske den knytter sig til en person mere ind andre.dog mig bekendt kan andre godt side lidt med den men den har en person som det har det bæst kan lide. men når den er tam så er den en fugl man kan få mange sjove timer med for de man kan lære den melodier så når man går og synger eller fløjter så pipper den med og man kan også lære den så enkel ord som den kan sige. men noget du også skal have med i din overvejelse er at normal bliver de mellem 17 og 20 år gammel. men vi du har tid og lyst så synes jeg helt bestemt du skal købe en for de er flotte og søde og de er heller ikke så dyre at købe. jeg har selv haft en der blev omkring 20 år og har lige fået mig en ny på 4 måneder som jeg er ved at gøre tam og kan da også lige advare dig om at passe på fingrene for de kan bide rat hårdt har jeg oplevet en gang ;) men vis du gerne vil have en fugl som er nem og hurtig at gøre tam kan jeg anbefale en engelsk undulat dem har jeg selv et par stykker af også og det vare ikke andet en nogle få dage at gøre den tam vis man gør sig umage og bruger tid sammen med den. men kan godt forstå vis du heller mere til nymfeparakitten men den kræver altså også det mere tid for at få det samme resultat som undulaten.
men synes lige meget hvilken fugl du vægler så er det en spændene opgave. Hilsen Thomas

PS. håber du kan bruge det til noget det jeg har skrevet ellers er du mere ind velkommen til at stille flere spørgsmål så vil jeg gerne prøve at besvare dem så godt jeg kan

Kommentar
Fra : Thomas2063

Dato : 12-10-11 21:46

man skal også passe på med at give dem et spejl da de kan blive skøre af det. min kæreste har haft en det skete for.

Kommentar
Fra : Teanielsen

Dato : 04-07-12 00:32

Hej :)

Jeg har selv haft en papegøje (en Sol parakit/ Sun conure) Ved jeg skam godt hvad det vil sige at have en støjende fugl, da den ligger blendt top 3 af de mest støjende papegøjer :)
Min erfaring er, at når en papegoje/parakit/ En hvilken som helst fugl får nok aktivering og motivering i form af legetøj, træning, flyveture osv. så skriger de ikke, men små pludre og hugge snakker lidt :) Nogle fugle her morgen og aften sang, hvilket man ikke skal spolere/skælde dem ud for, da det er en del af deres natur.
Hvis en fugl fra starten er vennet til at være meget ude og blive nusset med og været ude og flyve, kan det tage laaang tid og venne den til andet, hvis man pludselig ikke har så meget tid. Så lad være med at venne fuglen til at være mere ude end den vil kunne være frem over. Dog skal fuglen selfølgelig stadig ud hver dag og strække vingerne og være sosial.
Fugle er flok dyr og meget sosiale, så hvis det behov ikke bliver tilfredsstillet, vil den selvfølgelig skrige for at få opmærksomhed.
Det er et stort ansvar at anskaffe sig en pappegøje/parakit, og det kræver en del tid og overskud, Men når det så er sagt er det så også det hele værd! <3 :) De er nogle fantastiske skabninger :) Og en Nymfeparakit er en god begynder fugl, da den er nem at skabe tillid hos og nem at læse kropsproget hos pga. den lille top :) Men en god idé er, at anskaffe sig en håndopmadet fugl. Den er nemlig vant til mennesker og du har mulighed for at træne den helt fra starten :)

Hvad angår spejl, så for guds skyld lad være! Som nævnt, kan det ende med at fuglen lider mere skade af det end gavn.

Men ellers håber jeg at det kommer til at gå super for dig :)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-07-12 18:56

Jamen... lad mig så 'pippe' videre: NU har jeg både en Nymfeparakit ...OG en Blåkindet Conure ...I samme bur(-e) [De har 2 at vælge imellem ...selv!] De burde være som hund & kat, men det går faktisk rigtigt godt. De har boet sammen et ½ år's tid nu ..i fred og fordragelighed
Nymfeparakit'en er nem. Conura'en er en del mere opmærksomhedskrævende ..og udfarende !
</MOLOKYLE>