/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Pli, kutyme, takt og tone
Fra : filmeditor
Vist : 591 gange
100 point
Dato : 05-10-11 13:54

Et simpelt men anderledes spørgsmål herfra.

Findes der en online håndbog i pli, kutyme, takt og tone?

Mvh. Paul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-10-11 13:58

Ikke alt er lige forældet, men tag den med et gran salt

http://www.emmagad.dk/takt-og-tone/takt-og-tone-intro.html

Kommentar
Fra : filmeditor

Dato : 05-10-11 14:02

Tak skal du have Nordsted1...
...eller "Tak skal de have Nordsted1"

Jeg tjekkede den lige hurtigt og det ser ud til at være en god side. Jeg undersøger den nærmere.
Jeg vil dog gerne lige holde spørgsmålet åbent lidt endnu for at se hvad andre har af indlæg.

Mange tak.

Hilsen Paul.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-10-11 14:58

Emma Gad - vi gider ikke...

Kommentar
Fra : filmeditor

Dato : 05-10-11 15:05

Fnis Stouenberg

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-11 16:34

Bare det at du nævner ordet Pli, ikke mange unge kender dette udtryk i dag,

sidste år var min kone på golfkursus, i god opførsel, det kaldte jeg pli kursus,
noget med ikke at slå ud før dem foran er væk, spille i pænt tøj, stå stille når andre slår, osv...

Det er vist det nærmeste vi kommer på pli i dag?

Gamle Emma Gad kan du godt glemme, ingen retter sig efter hendes vejledninger i dag...

Kommentar
Fra : webm

Dato : 05-10-11 16:51

Citat
Gamle Emma Gad kan du godt glemme, ingen retter sig efter hendes vejledninger i dag...

Ja og hvor er det en skam, at absolut intet bliver givet videre til de yngre generationer.
Det er nu rart at kende blot et mindstmål af pli og takt og tone.
Det er jo langt hen ad vejen færdselsregler i selskabslivet og livet i almindelighed.

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 05-10-11 16:58

Der er nu kommet nyere bøger omkring emnet takt og tone, og de er lidt mere "opdaterede" end Emma Gad.

Kig f.eks. på disse to gode bøger:

http://www.kvindeguiden.dk/default.asp?thdid=10441&bid=9886

http://www.fyldepennen.dk/bognyt/?view=review&id=10

Emma Gad er sjov at læse, måske fordi den er fra en svunden tid, men f.eks. Sanne Udsens bog er mere nutidig, når det gælder vores samfunds sammensatte familier m.m.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-10-11 17:05

Citat
Emma Gad - vi gider ikke..

Det er en kogebog, skrevet af Camilla Plum i 1983, og altså ikke en bog om takt og tone

Kommentar
Fra : filmeditor

Dato : 05-10-11 19:33

Citat
Det er nu rart at kende blot et mindstmål af pli og takt og tone.
Det er jo langt hen ad vejen færdselsregler i selskabslivet og livet i almindelighed.

Det har du fuldstændig ret i webm.

Svendgiversen, ja det er gammel takt og tone som Emma Gad beskriver. Også derfor jeg har ladet spørgsmålet være åben.

Pifo, jeg kigger på de links du har givet lidt senere. Godt at der som du skriver, er udkommet nye bøger om det.

Indtil videre, tusind tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-11 09:34

Jeg griber altid kagefadet så min borddame lettere kan nå.
Samtidig drejer jeg behændigt fadet så det største stykke ligger "lige for mig" - og det snupper jeg så selv.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 06-10-11 19:33

Hvordan de udtaler tingene er jeg sådan set ligeglad med, bare de fik lidt mere opdragelse af deres forældre.
Det er ikke mange der bla: rejser sig i bussen for ældre og der er heller ikke mange der tier stille når ældre taler, det ville jo også være noget skidt hvis de lærte noget om livet.
alan57

Godkendelse af svar
Fra : filmeditor

Dato : 06-10-11 19:35

Tak for svaret pifo.