/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
HF valgfag
Fra : Cimbombom
Vist : 688 gange
100 point
Dato : 04-10-11 20:22

hej
nogen der ved hvilke valgfag man skal have for at kunne afslutte en hf.

er en kombination af fysik B og matematik B nok ?

jeg har søgt på google, men syntes der står noget forskelligt på de sider der dukker op.

hilsen cimbombom.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-10-11 22:05

Hvad er HF

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-10-11 22:15

højere forberedelseseksamen

jeg har taget en masse aften fag og enkelt fag.

vil gerne afslutte det så jeg kan få mit eksamensbevis.

men er i tvivl om Fysik B-niveau og Matematik B-niveau er nok, eller om jeg skal have flere valgfag....

har søgt og søgt i google uden held, der står noget forskelligt alle steder

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-10-11 22:24

Du skal ringe til en studievejleder på det nærmeste VUC, jeg har selv undervist der, men reglerne kan være lavet om siden jeg gik på efterløn.

De kan sige dig reglerne helt sikkert.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-10-11 22:40

tak granner

har spurgt studievejlederne, men problemet er at de giver forskellige svar, ligesom der står noget forskelligt på hver skoles hjemmesider

eksempel

2 fag på B-niveau, hvis fagene er fysik B samt et sprogfag på B-niveau ( http://www.vucfyn.dk/content/undervisning/hf/hf_hel.htm )

eksempel

Af valgfagene skal de to være på B-niveau og et på C-niveau eller et på A-niveau og to på C-niveau. Hvis engelsk på A-niveau indgår i valgfagskombinationen, kræves det, at et af de to øvrige valgfag er på B-niveau. ( http://horsenshfogvuc.dk/hf/hf-enkeltfag/fuld-hf/ )

eksempel

Du kan vælge mellem følgende kombinationer:

2 fag på B-niveau + 1 fag på C-niveau
1 fag på B-niveau + 2 fag på C-niveau
Engelsk A + 1 fag på B-niveau eller 2 fag på C-niveau.
( http://vuclyngby.dk/dk/hfenkeltfag/hfenkeltfag )

eksempel

Model 1:
1 fag på A-niveau (ikke engelsk A el. historie A)
2 fag på C-niveau
Model 2:
2 fag på B-niveau (herunder evt. engelsk A eller historie A)
1 fag på C-niveau
Model 3:
2 fag på B-niveau (hvis det ene fag er enten valgfags-fremmedsprog eller fysik)
( http://www.kvuc.dk/htmlfiles/side.asp?sid=162 )

der står noget forskelligt på de forskellige skolers sider, og vejlederne giver også forskellige svar når jeg spørger dem. så er kommet i tvivl.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-11 22:49

Det er fordi den borgelige regering blev ved med at ændre på vejledningerne til voksenskolerne.

I dag kan jeg personligt ikke lide voksenskolerne struktur og jeg var meget glad for at stoppe. Men det er en anden ting.

Når der er faldet ro på tingene efter et valg, så burde tingene også løse sig. Husk at skolerne ikke er bedre end den minister der sætter reglerne for dem.

Henvend dig på den skole som du vil gå på og snak med en studievejleder der. Det er det de siger der er gældende for at du får en HF på den skole.

Andre skoler tolker cirkulæerne anderledes. Men det kan du ikke bruge til noget.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 04-10-11 22:57

granner jeg har henvendt mig til en skole, og fået 3 forskellige svar af 3 forskellige studievejledere.

men læser Fysik B & Matematik B, nu og håber bare på at det er tilstrækkeligt til at jeg kan få mit eksamensbevis.

det ene vejleder sagde det var nok med Fys B og Mat B.

den anden svarede "måske"

den tredje svarede "ved ikke"

............. hvad skal jeg tro på

og på hver skoles webside, får man også et forskelligt svar.

håber der er en som kender reglerne100% der vil svarer mig på om de valgfag jeg har valgt er nok til at jeg kan få mit bevis

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-10-11 09:20

Du kan tro på en studievejleder der kender reglerne. Det er meget kryptisk, men skolerne er i en proces hvor de udskifter lærer og studievejledere. Det er ungdom de vil have som lærere og studie vejledere.

Det er lidt problematisk, for jeg har set nye unge lærere få et skema som de ikke var uddannet til. Stakkels kursister.

Så der er også nye studievejledere og de kan tolke cirkulæret forskelligt. Så få en tid med viceforstanderen eller forstanderen. Vedkommende folker reglerne og kan svare.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-10-11 10:52

Prøv at læse, hvad undervisningministeriet siger om det og ellers ring dertil:

http://www.uvm.dk/Uddannelse/Gymnasiale%20uddannelser/Proever%20og%20eksamen/Undervisningsbeskrivelser.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 05-10-11 13:48

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-10-11 17:13

Selv tak. Og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 05-10-11 21:47

mange tak