/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lodning af på firkantet zinktagrende
Fra : Nopass8
Vist : 1322 gange
20 point
Dato : 02-10-11 20:21

Faktisk handler det om at lodning af form tudstykke på firkantet zinktagrende, men overskriften var for lang. I lørdags loddede jeg et endestykke og 3 samlinger. Jeg lærte det efter et par forsøg.
Udover de generelle ting om rensning og den rette mængde varme så fandt jeg ud af at det vigtigste og vanskeligste er at holde de 2 stykker tæt sammen. Jeg startede i bunden, lod den køle lidt af og så en side af gangen, klar nemmest at gøre såfremt man kan vende den.
Men nu er tagrenden monteret og mangler kun tudstykket og den sidste endebund, tudstykket er nemlig forsinket fra leverandøren. Jeg blive glad såfremt nogen kan hjælpe med tips, f.eks rækkefølgen og om man bedst lodder udefra eller indefra. tudstykket sidder frit tilgængeligt uden for gavlen under det udhæng som kommer senere.
Nb det er rigtigt tudstykke og ikke et rundt børlet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-10-11 20:58

Jeg syntes det er svært at hvad du spørger om...
Men afrensening er med smergellærred og loddevand.

Normalt varmer man der hvor man vil have tinnet til at flyde til. Det pæneste er derfor at lodder indefra, så det der ses ikke er dine lodninger.

Omkring varme, skal du ikke varme mere end nødvendigt.

Hvis du lodder med lodde kolbe / bolt, giver det sig selv, syntes at kune huske at gasflamme skifter farve til grøn når temperature passer (hvis den er lavet i kobber). Men det er nogle år siden jeg sidst har loddet zink.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nopass8

Dato : 02-10-11 21:32

Ok
Jeg lodder med gasflamme direkte, den kobberspids jeg har til gasbrænderen er for lille og kan ikke varme zinken op.
Ja man skal passe på ikke at varme for meget. Det jeg spørg om er hvordan forhindre man at de 2 emmer skiller ad.
Det er efter min ringe erfaring kun muligt at lodde når de er tæt sammen, såfremt der kommer en spalte løber tinnet bare væk, spalten skal være så tynd at der er hårrodsvirkning altså nærmest klemt sammen.
Mit spørgsmål er hvordan bedst får klemt tudstykke og tagrende sammen under lodning og hvordan jeg skal skære hullet i tagrenden.
Jeg oplever at zinken godt kan "slå" sig lidt når man varmer.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 20 point
Dato : 02-10-11 21:44

Hul skære du lettest med en stik sav ned en metalklinge. Hvis du ikke kan lokke dette ud.

Men det kræver at du har mærket korrekt omkring der hvor der skal skæres.

Hvis du ikke har en loddekolbe skal du tilpasse rør og studs, så disse passer præcist sammen. Det vil sige at du har lavet udfoldet overlæg på rørstuds og renset det godt af.

Herefter kan du fortinde anlægsflader, på begge dele.

Når det er gjort kan du varme de to dele sammen.

Det kræver lidt håndelag af styre temperaturen i frihånd. men fortinding er let at styre.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nopass8

Dato : 02-10-11 22:41

HEj Benjamin

JEg synes det går fint med at styre temp i frihånd, jeg har også loddet en del andre ting som elektronik og kobberrør i min tid.
Men du siger rørstuds. Der er tale om firkantet tagrende med rund nedløb fra Rhenizink, der er tale det store tudstykke som går uden om tagrende og IKKE en rund børlet som kræver et rund hul i bunden.
Hullet skal nok være firkantet men precis hvordan ved jeg ikke?
Ligeledes forstår jeg ikke hvd du mener med udfoldet overlæg kan du forklare det nærmere

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-10-11 23:12

Udfoldet overlæg eller krave, er for at øge anlægsfladen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nopass8

Dato : 02-10-11 23:21

Altså sørge for at få et overlæg på f.eks 1cm på det man vil lodde.
Ligesom når man lodder 2 tagrender sammen ved at man ligger dem 2-3cm ind over hinanden?
Men du anbefaler altså at man fortinner begge dele inden man lodder dem sammen. Jeg er bare nervøs for om de slår sig eller får for meget tin på nogen steder. Hvorfor kan ikke fortinne og lodde i en omgang,, når man ellers har renset ordentligt?
vh
Peter

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-10-11 23:37

Det kan man (jeg) da også, men når du har problemer med at holde emnerne sammen er det blot et foreslag til løsning af dit problem.

Man laver altid overlæg da tin lodninger lette at brække (det svageste led).

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nopass8

Dato : 03-10-11 10:21

Tak for svaret Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : Nopass8

Dato : 03-10-11 20:13

Tak for svaret Benjamin.Hansen.