/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Malertape. Har siddet for længe...
Fra : 1eno
Vist : 857 gange
50 point
Dato : 01-10-11 17:56

Hej

Jeg har malet vinduer, og har glemt at få malertape´n af.
Nu er det nærmest limet fast... Og når jeg trækker det af efterlader det spor af lim.

Er her nogen med et godt råd til at få det af ?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-11 18:02

Kom lidt olie på og lade det sidde ca. 10 minutter. Prøv så om du kan skrabe det af med et barberblad / skraber

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-11 18:04

en anden mulighed, hvis ikke det første råd virker: Skrab det af, du kan og fjern resten med acetone.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-10-11 18:25

Lampe olie eller petroleum opløser også limen. Har den fordel at det er let at pudse vinduer bagefter, hvis du husker sulfo i vandet.

Og så fordamper det ikke så hurtigt som accetone.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-11 18:32

Olivenolie / madolie kan muligvis klere det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-10-11 19:37

Glem olier.....

Gør det rigtigt gennenvådt med en svamp - så er det lige til at skrabe af igen......

Med spartel eller en "keramikplade" renser

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-10-11 22:23

For en anden gangs skyld, det er bedst at fjerne maletapen lige efter påførsel af malingen, derved bliver kanten af malingen ikke "skarp" og mærkbar idet den runder en anelse i kanten mens den stadig er flydende.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-10-11 08:08

sprit kan også gøre det

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-10-11 10:50

Rense benzin kan også gøre det, og når tapen er løsnet/fjernet, kan en benzinklud fjerne limrester med knofedt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 02-10-11 10:51

Acetone vil højst sandsynlig ødelægge det nymalede.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-10-11 11:38

2 liter vand koster 10 øre - vælg selv

PS...

Kan samtidig bruges til at pudse resten af vinduet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-10-11 13:29

Det afhænger af hvilken lim der er i tapen oh hvilken maling det er . Med acrylmaling, som folk mest bruger ille jeg tage limen af med mineralst terpentin. De andre nævnte midler kan også bruges, men ikke vam. . De er dog enten for skrappe for malingen eller for ineffektive.
Acetone frarådes især.