/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Opkast hos katte
Fra : Palmen
Vist : 1257 gange
500 point
Dato : 27-09-11 20:37

Ja vores inde-kat kaster jævnligt op for tiden (et par gange om ugen).

Vi har skiftet foder til noget meget nærende foder. Dette har bevirket at der nu kastes markant mindre op (rent volumemæssigt) end tidligere men stadig jævnligt - bare mindre i omfang.

Opkastet er fyldt, fyldt med hår, og en meget sjælden gang kommer der en hårbolle.

Dvs meget tyder på, at det er fordøjelsen af håret hun har problemer med.

Vi har haft katten siden hun var 12 uger, og hun er nu 6 år. Hendes opkast blevet hyppigere og hyppigere inden for de sidste ½-1 år. Da hun var ung, var der intet problem.

Vi prøver med kattemalt, men det er som om det kun virker til dels og i hvert fald virker det slet ikke nok.

Hun får tørfoder og har altid fået det, men har som sagt nu fået et nyt foder med lidt succes.

Vi overvejer, om vi kan give hende noget andet fodder skulle hjælpe hende ? Ville det hjælpe at gå væk fra tørfodder og i givet fald til hvilket mærke ? Eller er det et tørfodder mærke hun kunne have specielt godt af ?

Eller om der er andet vi kan gøre ? Vi vil gøre hvad vi kan og er åben overfor alle forsøg.

Ellers så kører vi hende til dyrlæge, men ville lige høre her først, da "problemet" jo med stor sandsynlighed er lokaliseret til at være fordøjelsen af hår.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 27-09-11 20:41

PS opkastet har karakter af ufordøjet fodder fyldt med kattehår

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-09-11 20:52

Jeg har ikke særlig meget forstand på katte, men har dog kendt forskellige katteejere i tidens løb, så min umiddelbare tanke var, om jeres kat får kattegræs: http://www.kattens-vaern.dk/?side=428

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-09-11 20:52

Hvor langhåret er hun ? Måske I skulle afhjælpe ved at "strigle" så I får fjernet det værste problem for hende.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-09-11 20:58

Mine katte har sjældent kastet op, en medium langhåret og en nu korthåret. Jeg tror ikke det har noget med foderet at gøre. Men mine katte færdes også udendørs, så i virkeligheden ved jeg jo ikke hvor meget der er foregået udendørs.
Måske det med kattegræs indendørs er en god ide

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 27-09-11 21:03

Vi strigler hende. Vil prøve kattegræs.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 27-09-11 21:18

Men hører gerne flere gode råd.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 27-09-11 21:36

Min kat har samme problem, og det kommet de sidste par uger.
Ved ikke om det er fordi hun er udekat = forgiftning?
Men det kommer ca: ½ time efter at hun har ædt, ikke drukket
og så kan der gå en times tid, så kan hun igen holde maden i sig...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-11 00:55

Citat
da "problemet" jo med stor sandsynlighed er lokaliseret til at være fordøjelsen af hår.

Katten fordøjer ikke håret, for det kan den ikke.

Og derfor er det, at katte med mellemrum kaster op for at komme af med de hår de får i sig, og som ikke passerer med igennem tarmene og ud i den anden ende.
De gør det samme med pels, fjer o.s.v. fra bytte de fanger.

Så det er sådan set helt normalt.

Det lyder bare til at katten måske får unormalt mange hår i sig.

Den er måske begyndt at fælde meget mere.

Måske den slikker sig for meget på pelsen , det ses eksempelvis ved hudproblemer så det klør på katten, især hvis en kat har lopper, og nogen katte hypersoignerer ligefrem hvis de er stressede.

Det vil altid hjælpe en kat at gå væk fra tørfoder.
Eller i hvert fald minimere mængden af tørfoder og i stedet også give katten noget mere naturligt at spise.
Forsøg at vænne den til at spise noget kød af forskellig slags, og gerne råt kød og fisk.

Den der med, at katte skal have meget nærende tørfoder, og dermed kan klare sig med mindre mængde, det holder ikke overfor kattens krop i det lange løb.
De får for lidt væske på den måde.

Og jeg tror også på, at det ville kunne hjælpe med til, at nogen af de hår bedre kan blive ført med igennem systemet.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 500 point
Dato : 28-09-11 18:06

Den kaster op fordi der er problemer med forstoppelse på grund af hår.
Prøv at kombinere din kattmalt med græs. Græs er vigtigt både fordi hårene sætter sig i græset og er nemmere at få igennem, men også næringsmæssigt er det vigtigt. Og en god børste også selv om han/hun er korthåret. Det skal være en der kommer i dybden fx af gummi og eller en furminator.
Mine katte spiser meget græs hver dag både ude, hvor jeg går tur med dem i sele og de har også noget inde til regnvejrsdage. Jeg kan se på deres afførring at det går i gennem med hår. Og de kaster sjældent op. Den ene har af og til problemer med opkast og har også en meget tæt pels. Der kommer ikke hår med op men hendes afføring er generelt meget tør så det er forstoppelse, hun drikker også meget mindre vand i forhold til den anden der ikke har problemer plus at hun ikke kan lide malt og andet olie jeg prøver at få i hende. Nogen gange smøre jeg lidt olie på pelsen da hun ikke tager det når det er blandet i maden. Så jeg har tænkt på at købe en drikkefontæne da det måske vil gøre det at drikke mere interessant..
Men det lyder som om du allerede har gang i at prøve græs.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-09-11 18:18

Ps. mine katte er ret begejstret for gummi børsten fordi det edr ligesom at få massage, og så man jo lave kattelegetøj af hårene se her:

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-09-11 20:26

I mange hundrede år vel tusinde, har katte spist hår og kastet det op
igen, trods alt det hårspiseri har kattene formået at føre sin art op til
din kat i dag, så lad endelig din kat fortsætte denne for katte ældgamle
skik. Jeg har haft katte gennem mere end tredive år, alle har spist græs
og hår og kastet det op igen. Mvh. K.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 28-09-11 20:47

Citat
I mange hundrede år vel tusinde, har katte spist hår og kastet det op
igen, trods alt det hårspiseri har kattene formået at føre sin art op til
din kat i dag, så lad endelig din kat fortsætte denne for katte ældgamle
skik. Jeg har haft katte gennem mere end tredive år, alle har spist græs
og hår og kastet det op igen. Mvh. K.

Ville gerne give dig ret,

Men, når det nu er et nyt opstået problem...
Og ikke en medfødt reaktion.

Tvivler jeg på, at det skulle være en forøgelse af kattehår, da dyrene
er begyndt at tænke på vinterpels, men hvem ved...

Der imod er jeg tilbøjelig til at tro på at det er selve kattemaden
min kan æde alt det GODE på en rotte, bare for at brække sig 2 minutter efter.
Bagefter ½ time, æder den normalt og giver sig til at sove/ fordøje.
Og den har ikke (ifølge mave indhold) ikke ædt græs, eller har hårboller.
=
ikke fordi tørfoder ikke er godt nok, men nærmere maven
der blevet mærkelig efter en mærkelig våd sommer.
Og måske en lang vinter, der kan spille ind på dyrets Psyke
Oplevede noget i samme stil for et par år siden, men ikke så udtalt som nu.

Og dyr taber/ får ny pels efter LYSET, ikke varmen.

Smutter igen, da jeg ikke kan tilføre flere nyheder PT

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-09-11 22:10

Du vrider mit indlæg som en amerikansk advokat ville gøre det, du får
nok ikke en million for dit indlæg, men for at komme tilbage til sagen
som spørgeren har opkastet, så har jeg feks. trænet schæferhunde op
til ret store konkurrencer,og der har det været vigtigt at sætte sig ind i
hundens ( ulven) oprindelige adfærd i flokken, og der igennem opnå
anerkendelse hos førerhunden. Da det ligger latent helt op til vore dages
hunde har det været et krav at rette sig efter det for at opnå et højt
resutat, der var tale om danmarksmesterskabet. derfor er jeg ret sikker
på at katte også er underlagt de gamle instinkter. Lidt diskussion skader
vel ikke måske kan nogen bruge noget af det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-11 01:21

Ja, min kat var to da jeg fik hende og havde kun været vant til at spise tørfoder og er nu som 6 årig svær at få til at spise andet, mere vådt på nær rejer og hvis hun fanger en mus eller fugl. Og det er kun tørfoderet hun kaster op når det sker. Og græs kan hun også kaste op, jeg tror det er fordi hun har spist for meget for det er som rregel lige efter hun har grovædt en af delene. Der kommer ikke hår med op har faktisk aldrig set en hårbolle fra disse to katte jeg har nu.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 30-09-11 08:38

Tak for svaret mulberry, og tak til alle jer andre også.