/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Flytte hjemmefra gravid under 18
Fra : krizz20
Vist : 1009 gange
100 point
Dato : 26-09-11 23:13

Lige
Et
Spørgsmål
Når en ung pige på under 18 bliver gravid må hun så flytte hjemmefra imod hendes forældres ønske hilsen Kristian

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-09-11 00:08

Uanset om man er gravid eller ikke, så gælder forældremyndigheden stadig. Så med mindre de sociale myndigheder "anbefaler" en flytning, må man bo der hvor forældrene siger man skal bo.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-11 00:53

Henvend jer til Mødrehjælpen, de hjælper unge i den situation.

Og som det er skrevet, forældremyndigheden holder selv om hun er gravid. I kan dog ikke tvinge hende til at få abort eller give barnet væk. Det var kun i gamle dage at man kunne det.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 27-09-11 06:46

Jo, det kan hun godt

https://www.borger.dk/Emner/til-unge/Naar-du-flytter-hjemmefra/Sider/Er-du-under-18-aar.aspx

Du kan også kontakte Børnerådet, og få hjælp til dine spørgsmål

Vesterbrogade 35
1620 København V
Tlf. 3378 3300
Fax 3378 3301
E-mail: brd@brd.dk

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-09-11 09:23

Nordsted, jeg tvivler på at det kan ske pga økonomiske hensyn, når der nu kommer en ny mund at mætte.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-11 09:36

snaptil... der knækkede kæden????

I mit link står bl.a.

Flytte hjemmefra når du er under 18
Vil du flytte hjemmefra og er under 18 år, skal du kontakte socialforvaltningen i kommunen, så kan de hjælpe dig med at finde en løsning.

Hvis du gerne vil flytte fordi du har problemer med dine forældre, kan de også henvise dig til en ungdomsrådgiver eller finde et sted, hvor du kan overnatte.

Vælg kommune eller log på øverst på siden

Men selvom du ender med at flytte hjemmefra, før du er fyldt 18 år, er det stadig dine forældre, der bestemmer over dig.

Du kan læse mere om at flytte hjemmefra, når du er under 18 år på Børnerådets hjemmeside.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-09-11 13:09

Kort og godt er svaret JA.

hawaii7

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-09-11 18:40

Nej hawaii7, svaret er kort og godt nej.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-11 21:58

BertelBrander .... jow

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-09-11 22:04

Når man er under 18, kan man ikke bare bosætte sig der hvor man vil, imod forældrenes ønske.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-11 22:09

Okay jeg gentager

Citat
Flytte hjemmefra når du er under 18
Vil du flytte hjemmefra og er under 18 år, skal du kontakte socialforvaltningen i kommunen, så kan de hjælpe dig med at finde en løsning.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-09-11 22:22

Socialforvaltningen kan ikke hjælpe dig med at flytte hjemmefra, hvis man er under 18, og hvis det er imod forældrenes vilje, medmindre der er tale om direkte mishandling eller lignende. Socialforvaltningen kan selvfølgelig godt hjælpe med at finde et sted at bo og andre praktiske ting, men det kræver stadig forældrenes accept.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-09-11 22:33

Det jeg satte ind lige før - og tidligere - er altså taget fra socialforvaltningens side

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 27-09-11 23:34

Ja, og der står intet om at de kan hjælpe unge under 18 med at flytte hjemmefra, inden de er fyldt 18, mod forældrenes vilje.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 28-09-11 09:46

Jeg syntes du er forkert på den Nordsted.
Dit link referer til folk som har problemer på hjemmefronten og derfor enten bliver fjernet hjemmefra, eller der findes en mindelig løsning med forældrene.

I det her tilfælde er personen gravid, og de problemer der her kan opstå er blandt andet økonomiske.

Jeg kunne godt tænke mig at kende alderen på den under 18 år?

hvis problemet er økonomisk, kan I søge om kongebrev. Simpelthen vælge at gifte jer. Så kan den nye far vælge at forsørge sin kommende barn og hustru.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kongebrev

Citat
Kongebrevet udstedes i dag (2008) fra kommunen efter gældende lov, som er Ægtskabsloven[4].Det vil typisk være en forudsætning for indgåelse af ægteskab hvis;

Den ene af parterne er under 18 år.
Gravide piger, som er fyldt 15 år.

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 02-01-12 13:27

Tak for svaret Nordsted1.