/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spraymaling af MDF i hvid højglans lak
Fra : diddytran
Vist : 2361 gange
20 point
Dato : 26-09-11 21:19

Hej,

Jeg har en reol som jeg gerne vil ha malet sort. Materialet er MDF og den er belagt med en højglans lak. Jeg vil høre om det er muligt at spraymale den sort og derefter give den en gang lak, eller er det strengt nødvendigt at slibe den først?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-09-11 21:26

Du skal slibe først, ellers hænger malingen ikke fast. Så slib, mal og laker ovenpå.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-09-11 22:45

Ekko!

Kommentar
Fra : diddytran

Dato : 27-09-11 12:16

tak for svar! men hvor meget af lakken skal slibes af? har hørt at mdf suger meget maling.. er det nok bare at gøre overfladen rug inden jeg sprayer?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-11 12:32

Du skal ikke slibe lakken af, kun groft så det føles som sandpapir. Overfladen skal rufles op så malingen har noget at holde fast i.

Køb sandpapir korn 60 og slib over det hele med middel let hånd til det hele føles ru. Så vaskes det af og så kan du male.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-09-11 14:43

Personlig ville jeg bruge korn 120 til 240. Nr. 60 graver nogen stygge grøfter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-09-11 15:36

Det er derfor man skal slibe med let hånd. Man må ikke trykke så hårdt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-09-11 16:05

du skal slibe det med korn 240 indtil lakken er ens mat over det hele. så tørres den ren for støv og sprøjtes over med den farve du vil have.
det er muligt der skal males flere gange. du skal mellemslibe for at få det bedste resultat. men kun en meget let mellemslibning.

Kommentar
Fra : diddytran

Dato : 27-09-11 23:41

mellemslibe?:)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-09-11 09:30

ja, mellem sprøjtningerne. De fleste sprays giver appelsinhud, men hvis du har prof. sprøjteudstyr, er det unødvendigt hvis du har et støvfrit tørrerum

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-09-11 09:32

hvis du vil have resultatet meget fint, kan du efter sidste spray vandslibe let med korn 400, 600, 800 og 1200 og runde af med polering.