/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Falsk andmeldelse til SKAT
Fra : ThomasEp
Vist : 3420 gange
100 point
Dato : 24-09-11 11:55

Hej.

Min kone fik en anmeldelse fra SKAT om at hun havde en butik i kælderen hvori hun lavede negle på folk og ud fra den anonyme anmelders informationer havde hun så mange kunder at hun tjener mindst 30000 om måneden.

hun tjener hvad der svarer til at hendes forbrug bliver dækket så det kommer slet overhovedert ikke i nærheden af de 30000 kr.
hun indberetter ikke nogen form for indtjening, men det er da noget vi skal til.
Men kan man dog bare få at vide hvem der har så ondt i røven, at man vil anmelde en person på falske beviser.
Kan man få det at vide hvem der anmeldt en når der nu ikke er noget der passer?

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-11 12:01

En anmelder kan vælge at være anonym.
Du kan læse mere her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1775027

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-11 12:06

Det er jo ikke sikkert at vedkommende, som har anmeldt din kone, har valgt at være anonym, så det kan da godt være, at I kan få navnet at vide. I kan da prøve

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 24-09-11 12:58

Citat
hun [B]tjener[/B] hvad der svarer til at hendes forbrug bliver dækket

-
Citat
hun indberetter ikke nogen form for indtjening

øøh hvorfor indberetter hun ikke sine indtægter og udgifter..

men tror godt i kan få anmelderens navn at vide, hvis ikke personen har ønsket at være anonym.

hilsen cimbombom.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-09-11 13:02

hvis din kone har 'rent mel i posen' er der ikke noget at være nervøs for,
så kan i begge sove roligt om natten,

og så kan det vel også være bedøvende ligegyldig hvem anmelderen er,.. ik' ?

hvad vil du forresten mene hvis der sad en anden dame i kælderen ved siden af
og 'skovlede' ½ million ind om ugen,.. SORT,..... !!

og måske oven i købet moppede din kone for 'kun' at tjene 30.000 /mdr.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 24-09-11 14:29

Din kone har åbenbart arbejdet sort.

Det var da godt, at det blev anmeldt.

Eller er det kun os andre, der skal bidrage til fælleskassen.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 24-09-11 14:36

Gad vide om Kurt Thorsen "kun" tjener så hans forbrug er dækket - og så glemte han at betale skat.
5 år i boksen!
Hvor stort et forbrug må jeg dække uden at oplyse om det? Det er der regler for!
En gang var det 25.000,00kr. om året uden moms, jeg ved ikke hvad det er nu!
Blot en betragtning,
MV2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-09-11 15:08

jo jo, en kældervirksomhed, måske med laksko

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-09-11 16:37

Du skriver i overskriften falsk anmeldelse. Samtidig som du tilstår at hun ikke har betalt skat.
Jeg ved ikke om du er klar over det, men hele samfundet her i Dk er lavet sådan at alle der arbejder skal betale en del af det de tjener i skat. Hvis ingen eller meget få gjorde det så ville vi antagelig haft det som grækerne.At landet er konkurs. Din kone bruger vel veje,sygehuse, læge,skoler osv.
Nu som hun har blevet stukket, så vil hun betale skat, men den går ikke, hun bliver antagelig dømt til at betale skat, straffeskat, sagsomkostninger,fængsel,og eventuelt advokat. Så det kan blive dyrt og ikke betale skat.
alimak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-11 19:45

Citat
Min kone fik en anmeldelse fra SKAT om at hun havde en butik i kælderen

Så kan hun da være glad for at SKAT ikke mødte op på adressen.

Men nu når SKAT måske har fået fat i din kone, så vil kommunen også blive underrettet.

Der kræves tilladelse til erhverv, og det uanset hvor stor, fortjenesten er.

Hvis I også modtager sociale ydelser, så vil det slet ikke gavne sagen.

Citat
hun tjener hvad der svarer til at hendes forbrug bliver dækket så det kommer slet overhovedert ikke i nærheden af de 30000 kr.
hun indberetter ikke nogen form for indtjening, men det er da noget vi skal til.

Men nu kan hun jo gå og bide sine egne negle.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-11 01:17

Uha

Først og fremmest er det slet ikke sikkert det er lovligt at drive erhvervsvirksomhed i jeres bolig.
Dernæst er din kone pligtig at lave et firmaregnskab hvor der skal betales skat af overskuddet .
Hvis kommunen derudover skønner, at årsomsætningen har været på lidt over 50000,- har din kone pligt til at lade sig momsregistrre.
Bed kun til, at ingen af jer modtager sociale ydelser af nogen slags..

Og nej, du kan ikke umiddelbart få at vide hvem anmelderen er.

Citat
Hvor stort et forbrug må jeg dække uden at oplyse om det? Det er der regler for!
En gang var det 25.000,00kr. om året uden moms, jeg ved ikke hvad det er nu!

Det er 0 kroner, det har det altid været, medmindre der er tale om udleje af en del af ens egen bolig mens man selv bor der, så er der et fradrag på omkring 25000 om året.

Men der er forskel på, om en virksomhed vil blive anset for at være hobby eller decideret erhverv..

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 25-09-11 08:54

Det er da blevet et værre mix af påstande og anklager...!

SKAT er jo ikke bare for skatten, men også moms ("Told & Skat"). Og man må gerne have en mindre omsætning uden at være momsregistreret - selvom det nu kan være en fordel, fordi man så kan trække ting og sager fra.

Der skrives IKKE direkte, at hun ikke betaler skat, så jeg antager, at hun gør det, ud fra den smule der måtte være. Det kunne jo være, at hun er nystartet.

Hvis man skal komme op på store overskuds-beløb med at lave negle, så skal prisen enten være høj eller også skal der laves vildt mange. Ordentlige/pæne negle tager tid at lave, og det er desuden nødvendigt, hvis kunderne skal komme igen...!!

Jeg har selv for mange år tilbage startet med at lave negle i mit hjem (dengang eget hus). Jeg var momsregistreret, og der var aldrig én myndighed der bøvsede over, at det foregik hjemmefra.

Tilladelse til erhverv kan næppe kræves i eget hjem (har dog ikke tjekket det) - det kan mere blive et problem i en lejebolig. Men ikke nødvendigvis, hvis udlejer ikke har noget problem i det, og giver skriftlig accept.

Skulle lige have luft.

Med hensyn til en anonym anmelder (som det oplyses i spørgsmålet så var det sådan én), så siger det sig selv, at hvis anmelderen ikke oplyser, hvem vedkommende er, så kan SKAT jo heller ikke vide det, og derfor heller ikke oplyse det...!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-09-11 09:16

Skat reagerer på en anonym anmeldelse, men også skat ved at nogle anmelder andre af hævn, så anonyme anmeldelser tages med et gran salt.

I tilfælde af en ikke anonym anmeldelse så er det op til skat at bestemme. Men kan kan da bede om aktindsigt, så kan det være man kan få et eventuelt navn den vej.

Men er henvendelsen anonym, så ved skat ikke hvem det er.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-09-11 09:19

Flg citat er kopieret fra det link, jeg først henviste til:
Citat
Når SKAT modtager en anmeldelse pr. telefon, og anmelder oplyser eget navn mv. samtidig med, at anmelder fremfører et ønske om anonymitet, skal den, der modtager og registrerer anmeldelsen, derfor ikke registrere anmelders oplysninger om eget navn mv., men alene, at anmelder er anonym.

Der kan altså godt sidde én i SKAT og rent faktisk vide, hvem anmelderen er, men det fremgår ikke af sagen, og må ikke oplyses til dig. Hvis ikke anmelder har pointeret, at vedkommende ønsker anonymitet, så kan det godt være, at du kan få oplyst navnet. Men hvad vil du bruge det til? Vil du ringe til vedkommende og skælde ud? Det gør hverken fra eller til. Sørg for at få styr på tingene, så er der ingen, der kan komme efter jer.
Held og lykke med det

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-09-11 23:18

Ysseven:

Citat
Der skrives IKKE direkte, at hun ikke betaler skat,

Det gør der sgu da:

Citat
hun indberetter ikke nogen form for indtjening

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 26-09-11 06:47

--> dova:

Jeg tror som udgangspunkt på det bedste i folk og også på ærlighed. Og jeg læser det derfor anderledes end du gør - men jeg har jo ikke nødvendigvis ret...

Men der er jo mulighed for at hun er forholdsvis nystartet og at et (selv et lille) regnskab viser underskud/lille overskud og derfor ikke er angivet, fordi man måske ikke kender alle regler helt.

Ikke noget forsvar for evt. sort arbejde, men blot en/min tanke.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 26-09-11 08:30

Hej

Bundgrænsen for at blive momsregistreret er kr. 50.000 i omsætning om året.
VIGTIGT: hvis man på et tidspunkt i løbet af året konstatere at man vil komme over kr. 50.000 inden for samme år - så skal man STRAKS lade sig momsregistrere. F.eks. må en ny fuldtidsbutik som omsætter for kr. 8.000 om dagen ikke sælge momsfrit den første uge, og så først lade sig momsregistrere fra og med uge 2 hvor omsætningen samlet kommer over kr. 50.000.

Der er ingen bundgrænsen for at selvangive resultatet - man skal altså selvangive firmaet uanset resultatets størrelse.

Det er forskelligt om det er tilladt at drive erhverv fra privatadresser - det kommunen bl.a. tager hensyn til er støj- og lugt gener over for naboer og evt. parkeringsproblemer - så det er absolut muligt at denne virksomhed er lovlig - men der kan være faktorer jeg ikke kender, som gør den ulovlig.

Pricipielt er jeg ret "træt" af dem som driver erhverv og ikke indberetter noget - man høre ofte påstanden at "det løber jo kun lige rundt" - men hvis det kun lige løber rundt, så indberet det for pokker, så der er rent mel i posen.

Den anonyme anmelder kan være en fra jeres egen familie, som har opfattelsen at I tjener mere end udgifterne - og så har fået "ondt i røven" - hvis I hele tiden have ført regnskabet, så var I sluppet for den her anmeldelse.

Noget andet er - hvillke udgifter indregner I?
Hvis I f.eks. indregner et beløb til andel af boligudgiften - så indregner I sandsynligvis for meget, idet der stort set ikke er skattefradrag for lokaleudgifter i eget hjem.
Så der kan sagtens være et pænt overskud - selv om I har overbevist jer selv om det modsatte.

Hilsen

Leo

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 26-09-11 12:18

Dertil skal siges at eftersom virksomheden jo ikke giver overskud, så vil den højst sandsynligt blive betragtet som en hobby. Alle indtægter vil blive betragtet som skattepligtige og der vil ikke blive ydet fradrag for omkostninger.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 26-09-11 12:48

Hej

Det er korrekt at SKAT har nogle ret urimelige regler for virksomheder med underskud - men jeg læser spørgsmålet således at der ikke er underskud - men at ThomasEp mener der enten er et rundt nul - eller mener der er et ubetydeligt overskud.

Jeg undrer mig lidt - der er ikke kommet nogen reaktion fra spørgeren - men måske læser han med, og afholder sig fra at svare pga. der ikke er den store sympati.

Hvis ThomasEp læser med - så håber jeg at du og din hustru har lært noget af det her.

Hilsen

Leo