/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
berlingo 2.0 hdi vil ikke starte
Fra : toms2005
Vist : 2064 gange
50 point
Dato : 24-09-11 09:26

har nu rodet i laang tid med min berlingo 2.0 hdi fra 2001 den vil ikke starte når jeg drejer nøglen brummer det i mit brændstoffilter kan det være pumpen i tanken eller højtrykspumpen der er kaput eller sidder der en brændstofafbryder eller ligende håber der en en der ved alt om det mvh Thomas

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-09-11 09:55

Kan være stopventilen der ikke åbner.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 24-09-11 11:17

En HDI har ikke en simpel stopventil.
Derimod har den en trykføler på dieselpumpens udgang.

Hvis trykket ikke er stort nok fra diselpumpen, åbner dyserne aldrig.
Motoren vil som bekendt ikke starte/køre uden uden brændstof.
Pumpen kan ikke levere tryk nok, hvis ikke den sædvanlige brændstofpumpe hjælper den med at suge brændstof op fra tanken.
Tjek derfor om der kommer brændstof ind til højtrykspumpen, nær tænding er på.

PS : har du ikke erfaring med HDI diesel motorer, kan det hurtigt blive meget dyrt at pille selv.
Det er en af de største ulemper ved de moderne HDI motorer.
Det er heller ikke ufarligt at rode med tryksiden af en HDI.
Trykket er ekstremt og kan ikke sammenlignes med de gamle diesler, vi snakker om tryk fra 1200bar (ét tusinde og 2 hundrede bar) og opefter.
Det virker på samme måde som en vandskærer.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 24-09-11 11:19

Citat
når jeg drejer nøglen brummer det i mit brændstoffilter

..... det er helt normalt,...
det skal det gøre, så er der tryk på systemet, og bilen er klar til at starte,

når din bil alligevel ikke starter, kan der være temmelig mange årsager,

drejer startmotoren (selvstarteren) motoren rundt ?
er der strøm nok på batteriet, osv. osv. ?

hvis du vil have en mulig forklaring, er du nød til at fortælle noget mere,

Kommentar
Fra : toms2005

Dato : 25-09-11 10:34

hey allesammen takker for de hurtige svar jeg havede en ude igår han mener måske det kunne være
højtrykspumpen lyder dyrt men han var ikke sikker på prisen men jeg kunne få liv i den ved et skud diselstart og den kunne køre fint i tomgang og jeg kunne gasse op men da jeg ville kører lidt ned af vejen døde den og ville ikke igang igen kan man chekke om højtrykspumpe virker eller er det den lange gang til værksted

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 25-09-11 12:50

Du kan ikke selv tjekke højtrykspumpen.
Hvordan vil du måle 1200 bar ?

Kør bilen til et disel specialværksted.
De finder meget hurtigt fejlen og skifter kun det som er nødvendigt.

Og de er totalt ligeglade med bilmærke og motortype - de kan deres diesel bibel til fingerspidserne

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 30-09-11 00:01

JEG VED IKKE TALER VI OM DIESEL

Kommentar
Fra : toms2005

Dato : 30-09-11 05:24

hey alle har nu efterhånden erfaret at det 99% sikkert er højtrykspumpen så må give den gaz i weekenden