/ Forside/ Teknologi / Hardware / Modem / Spørgsmål
10  bredker 320
Ethernet PC til PC
Fra : nomore
Vist : 722 gange
10 point
Dato : 17-09-11 23:29

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-09-11 08:35

Du skal ikke bruge modem. Modem er kun noget man bruger til telefonlinier.

Det er vist heller ikke et modem det du linker til , men et tvisted pair ethernet-kort.

Normalt forbinder man pc med et lokalnet. nu om dage altid ethernet.
hvis ethernet er med tvisted pair, som erdet mest almindelige, vil man normalt forbinde via en switch . oftest en der er indbygget i en router.
Man kan forbinde to (og kun to) computere direkte med et tvisted pair kabel. Men det skal så være et specielt krydset kabel, så ingangen på den ene kommer til udgangen på den anden. det gør det også lidt sværere at sætte op med adresser osv.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 18-09-11 11:00

Det kan man sagtens, du skal bare bruge et krydset netkabel og så skal du give hver computer en ip-adresse fx. 192.168.1.1 og 192.168.1.2 og så skal du bruge samme subnet til begge og ingen standard gateway.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 10 point
Dato : 18-09-11 12:32

Hvis det er sådan to kort som du linker til sætter du bare kablet i.
om det er er et krydset eller ej betyder ikke noget, kortet understøtter MDI/MDIX så det skulle gerne selv finde ud af det.

Ang, ip, det er ikke noget du skal tænke på, dit styresystem understøtter APIPA så det tildeler selv en ip

APIPA adresser ligger i scopet 169.254.0.0/16 (/16 er subnet 255.255.0.0)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-11 14:33

Ja du kan forbinde de to kort og give tilladelse til deling - så kan de snakke sammen gennem et kabel og evt dele printer.
Har den ene computer internetforbindelse kan du også dele den.

Godkendelse af svar
Fra : nomore

Dato : 18-09-11 18:57

Ok, så blev jeg så klog,
Jeg har normalt brugt usb til usb, men det er alt for bøvlet at have med at gøre,
og jeg vil ikke til at invistere i noget trådløst.
Og det dækker mit behov, nemlig overførelse af filer, uden brug af externe harddiske