/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
3 E co2 svejse apparat trådproblem
Fra : Zweirad
Vist : 4843 gange
60 point
Dato : 13-09-11 21:09

Hej .
Har et co2 svejseapparat 3E ( blå farve 200 amp) hvor der er opstået et problem.
Motor for trådfremføring kører ikke.
Printet der styrer fremføringen har 2 Relæer monteret samt 2 pot metre der styrer
henholdsvis punktsvejsning og den anden selve hastigheden til motoren.
Relæet for punktsvejsning klapper fint nok.
Det andet Relæ virker ikke ( spole afbrudt ) nyt Relæ skal monteres.
MEN hvad er spændingen på dette Relæ ??? .
Kan ikke se på motor og Relæ hvilken spænding der skal bruges.

Er der nogen der evt har et diagram eller ved hvor man kan købe et Relæ til denne
co2 svejser.
Haster lidt da Toyotaen skal til syn inden 14 dage og har netop adskilt div. blikdele
og panel , så uden svejser er det ikke super nu

hilsen Zweirad

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-09-11 21:46

Du kan da måle spændingen selvom relæspolen er brændt af.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-09-11 22:29

Det er enten 12 eller 24 volt, men det er da bare at måle spændingen på printet hvor relæer spolen er tilsluttet , husk at der først er spænding på relæspole når du aktivere kontakt på håndtaget

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-09-11 05:53

Jeg er overbevist om at det er 24 v.
det koster 35 Kr. skift det og du er kørende igen.
I modsat fald har du ikke gjort tingene værre end de er.
Højris

Kommentar
Fra : Zweirad

Dato : 14-09-11 11:34

Hej.
tak for svarene.
Har skiftet Relæet i går med et 24 volt,s , men da man ikke kan på det gl.
hvad spænding og amp er vil jeg da måle spændingen før jeg monterer printet.

Relæet det gl. KH / U 3C , kan ikke finde noget angående dette nogen steder.
Var der ingen der havde eldiagrammet til ´3E svejseværket
Er 3E ikke noget migatronic har lavet ???

hilsen kaj

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-09-11 12:00

E3 er ikke Migatronic.
Producenten står på typeskiltet, er du helt fra snøvsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-09-11 12:09

E3 tyder på en ESAB maskine

Accepteret svar
Fra : Højris

Modtaget 60 point
Dato : 14-09-11 16:21

Hej Zweirad !

Jeg har et svejseværk magen til dit, og det har jeg repareret.
Det er en mic 185 og det var befængt med 3 fejl.
1. kablet var faset forkert 2.relæet til trådfremføring def. det er det relæ der sider til højre på printet, længst ude ved kanten og endeligt svejseensretteren var også stået af.
Relæet fik jeg på et elektro værksted i Fåborg.
Firmaet der fremstillede de svejseværker eksistere ikke mere, men jeg fandt frem til et firma ved navn danrob der havde en ældre medarbejder gående på deltid han hed vistnok Benny "det er det der menes med det grå guld".Se han kunne huske de gamle svejseværker. Benny siger så, at en ensretter fra ESAB kan bruges, så ved du det hvis det bliver aktuelt.
Men tilbage til dit relæ 24V enkelt kontakt.

Svejse ensretter fra ESAB
PTS 30 / 2 / 120X
ESAB parts nr. 04558158800

Højris

Godkendelse af svar
Fra : Zweirad

Dato : 14-09-11 21:47

Tak for svaret Højris.

Har fået svejseværket igang igen.
Mener at denne type 3E blev opkøbt af Migatronic engang i 80,erne ( mit er fra denne tid )
og solgt som billig udgave for Migatronic.
Er dog ikke særlig imponeret af Migatronic, de gl. kunne svejse i bil blik,
på arbejdet har vi haft flere MIG modeller, og de svejser da af H til , sprut og sprøjt .
Har før i tiden på værksted altid brugt AGA anlæg , prof udgaver , det duede dengang tilbage
i midten af 70,erne.

Nå prøver engang at tegne eldiagram af dette anlæg i tilfælde af nedbræk igen.
ps. har stadigvæk samme rulle co2 tråd på maskinen som da jeg købte det, så slidt op
er det da ikke.
hilsen kaj og tak for svarene.

Kommentar
Fra : mokuma

Dato : 25-10-12 22:02

3-e , er en rigtig god svejser, den lå i næstved, og solgte mest til export, den blev købt af migatronic, kun for at lukke den ? ensretter er den samme som migatronic , print er det samme som loke-diamig bruger, jeg kan reno. ensretter rep. print og har de fleste stumper