/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Svingende Hastighed
Fra : undecidedsnack
Vist : 359 gange
40 point
Dato : 08-09-11 10:20

Hej,

Jeg har fra midten af sidste uge haft meget svingende hastighed på min internetforbindelse.
Den skulle være på 20/1 og telenor's (udbyder) hastighedstest siger også 17,5 nogle gange.

Jeg ved at der kan forekomme lidt pga. mast dækning, trafik etc. Men den ligger ofte på under 1.

Jeg har haft fat i dem, men han sagde han ikke kunne sige hvad problemet var. Han mente først det var routeren, men sagde så at hvis det var den ville det være alt eller intet. Og den er jo svingende, dog med mest tilbøjelighed til at ligge meget lavt.

Det eneste der er ændret er at jeg har flyttet mit computer arrangement 2meter til højre i stuen.
Ellers har det altid (6-7 år) virket. Min udbyder er som sagt Telenor efter Cybercity blev overtaget.

Hvis der er nogle der har en ide om hvad der kan være galt vil jeg være taknemlig.
Jeg er ingen IT haj så det må man gerne havde i mente inden man begynder at skrive "fremmedsprog". :)

Kommentar
Fra : webm

Dato : 08-09-11 10:51

Hvis du har mulighed for at få forbindelse via WAOO, vil jeg absolut anbefale det. De garanterer 30/30 eller 40/40 alt efter hvad man vil betale for...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-09-11 13:02

Ud fra det du skriver, forstår jeg det sådan, at du benytter mobilt bredbånd!?
Hvis det er tilfældet, så kan der være mange årsager til at hastigheden svinger!

Men hvis du har en form for fastnet, og benytter en lokal router, så kan der være forskelige forhold til dit problem.
Er der optisk sigt mellem router og PC, og hvad er afstanden?

Det trådløse signals veje er uransagelig. Det går den lige vej, ige som en lysstråle. Kommer der noget imellem, sker der straks en dæmpning af signalet i et eller andet omfang, alt efter hvad det er der skygger.

Hvis router og PC er i samme niveau, så lad antennen være lodret, så du opnår den bedste udstrålings karakteristik.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-09-11 13:05

Jeg havde også en gang TELENOR, men de er røget på porten igen. De var ikke gode nok her i byen, hvor jeg bor!

Kommentar
Fra : undecidedsnack

Dato : 09-09-11 09:05

Nej det er ikke mobilt men, med kable og router ind i telefonstik. Fastnet hedder det vist.

Altså jeg kunne vel godt skifte udbyder, men jeg har aldrig haft problemer før så ser det helst som en sidste udvej.

Afstanden mellem router og computer er under 1meter.
Jeg vil lige prøve at justere kabler mv. for at få mindst muligt forstyrrelse samt sætte dem i samme niveau. Så ser jeg om det vil afhjælpe. :)

Kommentar
Fra : webm

Dato : 09-09-11 09:38

Citat
Altså jeg kunne vel godt skifte udbyder, men jeg har aldrig haft problemer før så ser det helst som en sidste udvej.

Er du forlovet med udbyder?

Hvis de ikke kan levere varen køber man da bare et andet sted, længere er den da ikke. Det gælder da i alle samhandels situationer - telefirmaer - banker - forsikringsselskaber o.lign.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-09-11 10:56

Hvis du bruger kabel, så burde det ikke være noget problem, i almindelighed.
Her skulle du gerne kunne holde op til en afstand af 100 meter uden problemer.

Dog skal du være opmærksom på, hvis du bruger et hjemmelavet kabel, at trådparrene i stikkene er sat rigtigt, da de skal bruges parvis, ellers er der en meget stor dæmpning på blot et par meter.

Ligeledes vil et kabel med skader fra f.eks. at have været i klemme i en dør, og mast fladt, eller trådt på, give dæmpning, da der så opstår ubalance i signalet i kablet.
De fire trådpar i kablet har forskellig antal snoninger pr. meter; dette for ikke at der skal være afsmitning mellem de fire trådpar.

Prøv med et nyt kabel!!!

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 09-09-11 12:44

Ja, følg severinos vejledning, han lader til at vide hvad han taler om...
men for lige at nævne en personlig erfaring, dog med selskabet Fullrate, men også en fastnet bredsbåndsudbyder, havde jeg den erfaring at jeg på den "normale central" hvor jeg var opkoblet ikke kunne trække mere end en 8 mbit forbindelse, hvilket jeg selvfølgelig var utilfreds med, eftersom jeg betalte for 10 mbit...

De tilbød mig derfor, og forklarede samtidig at muligheden som regel altid forelå at skifte central, hvis det er muligt i nærområdet for derved at vinde i hastighed... jeg sidder i dag med en mere stabil forbindelse på 18mbit i stedet for de oprindelige 10mbit, bare fordi jeg blev koblet op på en anden central (som forøvrigt er gratis) dog skal der påregnes ca. 1 dags nedetid i internettet

håber det hjalp, men ellers er der ALTID muligheden for at skifte selskab og der vil jeg da gerne anbefale Fullrate som har en yderst god kundeservice, og ellers dit lokale energiselskab så du kan få en fiber løsning!

held og lykke til TS
Kayel