/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Slibe kniv
Fra : tha1973
Vist : 3437 gange
50 point
Dato : 08-09-11 09:08

Jeg skal have sleben et par knive, men har intet til at slibe på. Kan man slibe med en natursten eller et meget finkornet sandpapir?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-11 09:15

Nej du må investere i rigtigt slibeværktøj:

Karborundum sten til det grove og strygestål til at holde dem skarpe...

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 08-09-11 09:30
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-09-11 09:32

det kan du godt, men det er lettere med en rigtig slibesten. og hvis det skal være rigtig let skal du investere et par hundrede kroner i en rigtig knivsliber

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-09-11 09:34

Knive skal slibes med en ret langsom sten og vandkøling, hvis man ikke skal ødelægge stålets hærdning i æggen. Belgisk brok, stygestål, og diverse fine karborundum sten uden motor kan bruges til at rette en æg, som ellers er i orden. De kan ikke slibe en sløv knip op, så den duer.

Der sælges en bunke fint udseende knive i sæt, som folk falder for, og til overkommelige priser.
de er af natpotteblik, og bliver aldrig holdbart skarpe.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 08-09-11 09:42

korn 240 er ikke ret fint, er det? Man kan vist få smergellæred som er langt finere. Kan det bruges?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 08-09-11 11:46

Jeg bruger først en grov carborundum sten, så en fin og til sidst en skifersten, alt med vand på.
Hemeligheden med den metode er at du altid sliber mod æggen, og det er vigtigt at ægvinklen(vinklen i forhold til stenene) bliver holdt ens på alle sten. Sandpapir og smergelslærred duer ikke, der kan man ikke holde en ens vinkel.

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 08-09-11 11:55

Hvis man spænder det ud på en plan flade kan man vel godt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-09-11 12:06

Glem alt om sandpapir,

min far havde en slibesten, med håndtag og bunden nede i vand,
som vi børn drejede langsomt rundt, når min far sleb léer og knive,
så opnåede han netop det som andre ovenfor efterlyser, afkølet langsom slibning...

min svigerfar købte en slibesten, som han satte på boremaskinen,
samt en billig blik slibesten holder, hvor man trak knivene igennem,
snart var alle svigermors knive ødelagt.

Du må investere lidt...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-09-11 13:51

Citat
min svigerfar købte en slibesten, som han satte på boremaskinen,
samt en billig blik slibesten holder, hvor man trak knivene igennem,
snart var alle svigermors knive ødelagt.

Du må investere lidt...

Ja, jeg har aldrig selv kunnet bruge en hurtiggående da knivene blev blå, dvs at hærdningen var kaputski.

Jeg har selv en prof vådsliber hvor skærene kun behøver et par strøg på den fineste sten når de er blevet slebet.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2102&n=20100

Kommentar
Fra : tha1973

Dato : 08-09-11 14:31

Jeg dropper det bare. Smider knivene ud og køber nye.