/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Pensionsopsparing hvor henne?
Fra : er_lige_meget
Vist : 1204 gange
150 point
Dato : 07-09-11 20:41

Hej.
Jeg skal til at lave en pensionsopsparing.
Jeg hade i første omgang tænk mig, at gå ned i min egen bank. (Danske Bank)
Men så kom jeg i tanke om et program på DR1, Kontant. Hvor de fortalte at der var STOR forskeld på hvor man valgte at spare op henne.

Så mit spørgsmål.
Er der nogle steder hvor man kan sammenline de forskeldige steder henne.
Eller er der nogle der har nogle gode råd, eller bare noget at tilføge

ps. er ordblind

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 160 point
Dato : 07-09-11 20:58

Enhver, der sælger pensionsordninger, tænker mere på deres fortjenset end på din.

Det jeg ville råde til, ar at begynde med at investere i det der hedder passive foreninger, passive forstået sådan at de bare har aktier, der svarer til alle landets, eller bedre verdens aktier. Det giver de laveste omkotsninger for dig, og erfaringen er, at ingen kan "slå markedet" i længden, altså klare sig bedre end gennemsnittet af investeringerne.

http://penge.dk/investering/artikler-investering/investering-passive-investeringsforeninger-bedst

http://www.dinepenge.dk/investering/passiv-investering-slaar-de-kloge-hoveder

Så lad dig ikke lokke af banken, til at investere i bankens egne aktive foreninger, de tjener på dig, mens du stort set ikke får noget ud af det. De skal have flere medarbejdere til at gætte hvad der går bedst, du skal betale for dem og deres handler, som den aktuelle krise viser kan ingen forudse hvad der sker, kun at du kommer tilat betale gildet!

Så sig til banken ( og tal ogsåmed andre end din egen bank), at du vil have pengene placeret i passive foreninger, og ikke nødvendigvis dem din bank selv har.

Du kan læse mere om investering her http://www.shareholders.dk/

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-09-11 21:27

Det jeg, og sikkert også banken, vil råde dig til er at investere bredt, i puljer.

Med en del i obligationer, der ikke giver så meget, men som er sikre
og en del i aktier, der normalt giver mere, men også er risiko betonede.

Men også her kan man sprede risikoen ved at fordele i puljer,
eksempelvis BRIK, Brasilien Rusland Indien og Kina,
alle vækstlande og det går vel ikke nedad for dem alle samtidigt?

Sæt ikke alle dine penge på et bræt, og slet ikke i samme bank,
har du under 750.000 kr i hver er du sikret mod bankens konkurs...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-09-11 21:32

Dine pensionspenge og depoter af værdipapirer er sikret uanset størrelse, det er kun dine almindelige indlån i banken der ikke er sikret for mere end 750000 kr.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-09-11 07:42

Der er lige som tre steder du kan lave din pension. 1. Investeringsforeninger. 2. banker og 3. forsikringsselskaber.

De to første er basalt set ens, men investeringerne kan være forskellige.

ved pensionsopsparing er der en væsentlig forskel - ikke nødvendigvis i, hvad der investeres i, men om sikkerheden ved opsparing.

Ved alle tre, indbetaler du og du får (formentlig) et afkast. Hvis du på et tidspunkt mister din erhvervsevne ved sygdom eller ved en ulykke, og du ikke har råd til at betale på pensionen mere, sker der ikke ret megen udvikling mere, med mindre du har indbetalt i en længere årrække, men her er forskelle på de to første og forsikringen. I et forsikringsselskab går en lille del af indbetalingen til en forsikring, der sikrer dig fortsat indbetaling af pensionspræmien.

Det vil sige, at hvis du fx indbetaler 25.000 kr. om året på en pensionsopsparing i et forsikringsselskab og du fx mister 2/3 af din erhvervsevne, som 28 årig og forsikringen/pensionen skal ophøre ved fx 65 år, så vil dit forsikringsselskab hiolde dig præmiefri fra dit 28. år til dit 65. år. Dvs. du vil fortsætte din opsparing som om "intet var sket" og du vil få det aftalte pensionsbeløb udbetalt!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 08-09-11 20:17

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er , eller hvor du bor.
Jeg flyttede til Norge i 1998 -købte en hytte i Sverige 2001 .Solgte denne i 2007 og tjente 250000 kr.
( jeg har fratrukket udgifterne)
Nu har jeg en lille ejendom på 13 hektar som siden 2007 er steget ca 150000 -200000 i værdi.
Så min mening er at fast ejendom i en eller anden form er den bedste investering for fremtiden.
Men det er min mening

mvh
sverola

Godkendelse af svar
Fra : er_lige_meget

Dato : 13-09-11 15:34

TAK for svaret vagnr. og TAK til alle andre, rigtige mange gode bud

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-09-11 16:24

Selv tak, er_lige_meget, det er( jo ikke) _lige_meget, hvor meget man får ud af sin pension.