/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Normal visning - udskriftslayout osv.
Fra : ingelein
Vist : 1050 gange
100 point
Dato : 06-09-11 23:39

Hej
Jeg arbejder med Office 2003 prof pakken. Nu har jeg et problem med følgende.
Jeg har lavet en dokumentskabelon (brevhovede og fod med mit logo osv). Problemet er at jeg vil sætte en tekstboks ind på skabelonen og skrive mine breve i tekstboksen.

Imidlertid kan jeg ikke gøre det i "normal" visning. Min skabelon og tekst vises i udskriftslayout og i læselayout, men ikke i normal visning. Her kan jeg kun se skabelonen.

Jeg har tænkt på om teksten forsvinder bag skabelonen (bageste lag) men det kan jo ikke være tilfældet, når jeg kan se teksten i de andre visninger.

Har jeg klikket noget grundlæggende ud eller glemt at sætte et hak ved en indstilling?

Meningen er jo at en modtager af mit dokument skal kunne åbne det i normal visning.

Jeg har dog læst mig til at visningen gemmes sammen med dokumentet og at modtageren kun kan åbne dokumentet i den visning det blev gemt i.

Hvorfor kan jeg ikke se min skabelon med tekst i "normal" visning????

Jeg håber at der er en Word specialist, som har forklaringen

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 07-09-11 07:26

Du skal lave dit brevhoved m.v. i "Sidehoved og sidefod", som du finder i "Vis" på menulinien. For en sikkerheds skyld kan du her lægge elementerne "bag ved tekst".
Når du lukker sidehoved-boksen, bliver brevhovedet lidt tåget, men ved udskrift kommer det hele ud med fuld styrke.
Du skal stå i "udskriftslayout", når du arbejder i og gemmer dokumentet.
Det er ikke nødvendigt at lave et almindeligt brev i en tekstboks, da man jo kan regulere margener m.v. Tekstbokse er mere beregnet til at skubbe forskellige tekstelementer i forhold til hinanden (f.eks. sange m.v.).
Husk, at tekstbokse har en hvid baggrund, som kan dække over elementer, der ligger under - billeder, andre tekstbokse m.v.
Klik på tekstboksen og vælg fyldfarve: ingen, så bliver den gennemsigtig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-09-11 10:04

Hej hvaderikkeibrug

Tak for svaret. Min skabelon er et stykke professionelt lavet brevpapir med logo og footer og adresse m.videre.

Det er gemt som .dot. Jeg kan også kalde det frem i normal visning, men kan ikke få lov til at taste i det i normal visning, Når jeg klikmarkerer dokumentet, får det sorte håndtag, men jeg kan ikke skrive direkte i det.

Jeg skal bruge det til flere opgaver, hvor jeg har lagt et skema til udfyldning i en tekstboks. Derfor tekstboksen. Men jeg kan ikke forstå, hvorfor normal visning ikke tillader skrivning eller redigering.

Jeg har læst microsofts vejledning om at normal visning er til redigering, men at visse elementer ikke bliver vist.

http://office.microsoft.com/da-dk/word-help/vise-et-word-dokument-pa-flere-mader-HP005242004.aspx?CTT=3

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-09-11 11:22

Du skal ikke sennde breve som word filer.
Det er kun edb analfabeter som gør det

Det gør man ellers kun når man samarbejder med andre om at lave et fælles brev.

Hvis du sender som word bfil kan snedige folk se mere end du bryder dig om. Det er der ministerier og politikere, som har dummet sig med.

Mod tagere, som ikke har investeret i word kan måske slet ikke se teksten ordentligt. sideformatteringen hos læseren vil også indstille sig efter hans opsætning.

Send hellere breve som pdf dokument.
du kan finde gratis programmer som danner pdf dokument ud fra et worddokument.
Bedst er at investere i en rigtig acrobat , eller finde en gammel eller piratudgave, hvis pengene er vigtige.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 07-09-11 11:47

Helt enig. Hvis andre ikke skal redigere i dokumentet, bruger jeg også altid pdf - det fylder heller ikke så meget, hvis man har flotte logoer og billeder.
PDFprogrammer kan hentes gratis. Jeg bruger pdf995, som er udmærket til privat brug. Skal jeg uploade til forlag m.v., har de som regel deres egne pdf-programmer.
Hvis du ikke kender pdf, Ingeelin, så lægger programmet sig som en printer.
Når du er færdig med dit dokument - og du skal altså bruge udskriftslayout - vælger du "Udskriv", så vælger du printer, nemlig pdf995 og siger "Udskriv". så kommer dokumentet frem på skærmen som et pdf-dokument, som du så kan gemme i den rette mappe.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-09-11 12:29

Hej transor og hvaderikkeibrug

Hm..... Tak for svaretne- men nu spørger jeg altså om Word og ønsker et svar på mit problem.
Jeg ved, hvordan man laver .pdf-filer, så det er ikke problemet. Jeg bruger CutePDF. Jeg sover ikke roligt, før jeg har en forklaring på hvorfor det der virkede en gang ikke virker i dag. Og heller ikke hos den person, som har spuregt mig.

Mit Word program har tidligere kunnet det jeg spørger om, men det er da muligt at en microsoft opdatering har ændret på det.

Det er en fin ide at lave dokumentet om til PDF, da det f. eks. er tilbud på et stykke arbejde, der skal sendes ud.

For resten har jeg en Mac computer og har delt dens harddisk, så jeg også har Windows på boot Camp. På Mac kører jeg Open Office og I-Work.

Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-11 18:25

Du har nok selv fundet svaret. Microsoft - og Windows med for den sags skyld - opdaterer tidt så man må ind og fjerne en opdatering, fordi skidtet ikke virker som det plejer.
Nu bliver Office 2003 ikke længere opdateret. Min Word er begyndt at være ekstrem langsom til at åbne og lukke, hvorfor ved jeg ikke, men det er drøn-irriterende.
Når jeg får tid, vil jeg smide Officepakken ud og gå over til Open Office, som jeg har hørt fra andre, skulle virke perfekt. Og ens gamle filer skulle kunne åbnes i Open Office.
Men for en sikkerheds skyld skal man nok lige lægge alle filerne over på nogle USB-nøgler, hvis det skulle gå galt
Hvis jeg var dig, ville jeg bare slå mig til tåls med, at jeg for fremtiden ikke skal lave filerne i Normal men i Udskriftslayout. Det har jeg altid måttet, og det har ikke voldt problemer.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-12 20:04

Tak for svaret hvaderikkeibrug.
Hilsen
Ingelein