/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Projekt - vindmølle - bilgenerator
Fra : Ascona400
Vist : 3980 gange
20 point
Dato : 05-09-11 03:19

Hey
Jeg gik og tænkte på et sjovt lille projekt da jeg gik ude i værkstedet og stødte på en 12v bilgenerator...

Ville man kunne lave følgende :

1 - Bygge en "lille" vindmølle med en 12v bilgenerator.
2 - koble et 12v bilbatteri på.
3 - tilslutte en 220v omformer til det 12v bilbatteri
4 - tilslutte en lille varmeblæser til denne 220v omformer (selvfølgelig ikke en stor en)

Ville det kunne virke ?

Jeg er mekanikker og har værksted - svejser osv. osv. så jeg har masser af ting og sager jeg selv kunne lave... men tænkte bare om det var muligt ?
ku være lidt sjovt

kunne være lidt sjovt hvis sådan en kunne "producere" lidt "hjælpevarme" i mit værksted ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-11 04:28

Jo det kan lade sig gøre, men det er ikke en særlig smart måde at gøre det på.

Den eneste grund til at anvende en 12 V generator med ensretter skulle være at det er en eksisterende "gratis" komponent, og at du kan lave resten næsten gratis af elsisterende stumper.

Men din 220V omformer skal du vel ud og købe. I en størrelse så den kan slæbe en varmeblæser er den meget dyr. Lad dog hellere varmen køre på 12 V også His du kan lave alting, kan du vel også lave et 12V varmeapparat.

Akkumulatoren er kun til at stabilisere generatoren . Den lille energimængde du kan have i en bilstartakkumulator er ligegyldig i forbindelse med opvarmning. .
Med 12V bliver ledninger mellem mølle og varmeapparat dyre. Minimum 20 mm2 for at det hele ikke bliver til varme i kablet.

Husk at dimensioner møllen for stormvejr og sæt automatisk bremse på ved store vindhastigheder.
et er ikke så nemt, som man lige går og får ideer til.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-09-11 06:33

Ved at lave det hele til 12 skal man huske Ohms lov. Fordi strøm styrken kræver tykke ledninger.

Det kan laves men virkningsgrad vil være meget lav.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-09-11 07:11

I aller bedste fald, hvis du får din vindmøller til at køre helt optimalt, vil du kun få omkring 500 W ud af en sådan konstruktion.

For at nå de 500W ved generator, skal denne op på maksimal hastighed.

Du har kabler der er kraftige nok til, at effekten ikke bliver væk i spændingsfald inden den når forbrugssted.

Udover dette skal du regne med en del går tabt i konvertering fra 12 til 230V.

Som med mange ligende projekter, vil du bruge mere energi og råstoffer på fremstillingen, end møllen vil være i stand til at tjene hjem.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-09-11 09:23

"Hjælpevarme i værkstedet" ?

Jeg ville nu bruge det til belysning samme sted, evt. trække ledninger til andre belysningsformer andetsteds, men det skal jo så være i forbindelse med batteri m.m. for at gøre det stabilt.

Men der er sgu nok heller ikke meget besparelse at hente der i dag da man kan købe rigtig gode LED-belysninger der bruger 2-5 W, de er pissedyre, men begynder at tjene penge hjem efter nogle år.

Og så tænke sig at der pludselig begynder at dukke mange små vindmøller op............danske skatteministre har alle dage fået blod på tanden og kunne finde på at lægge afgift på den strøm også

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-11 11:26

Hvis formålet er at lave varme betyder tabene ikke noget, bare de er i området, som skal opvarmes.
Effekten kan da bive større end de 500W. Det er bare et spørgsmål om generatorens ( bilens ) størrelse. Men ledningerne bliver en heftig sag.
12V varmeapparatet kan jo være et antal 12 eller 24 V forlygtepærer.

Fordelen ved en bilgenerator er at den kommer med tilhørende regulator og ikke er meget afhængig af omdrejningstal.
Det med at den kan give fuld effekt ved bilens tomgangshastighed er dog ikke rigtigt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-09-11 14:05

Måske skulle du anskue projektet fra en hel anden side, nemlig som et slags elværk til et sommerhus, uden for det almindelige elnets rækkevidde, eller som supplement til strømforbruget til en campingvogn på fast plads eler i en båd.
Mulighederne er mange, og du har sikkert adgang til flere af slagsen, så det kunne godt gå hend og blive en både sjov og indbringende hobby.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-09-11 19:10

Jeg kunne da godt se fordelen med at bruge en 12 v blæser til at skubbe varmen fra loft og ned til gulvet med sådan en vindmølle. Det kunne jo lige frem blive en win win for dig....

Bassebo......

Kommentar
Fra : carstenaugust

Dato : 06-10-11 12:07

Lyder som et spændende projekt. Prøv at gå ind på You Tube og skriv: DIY windmill
(DIY: Do It Yourself.) Der er en del inspiration at få.