/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
påfyldning naturgas anlæg
Fra : jarl246
Vist : 636 gange
100 point
Dato : 04-09-11 13:35

hej-
Vi kigger på hus, og flere huse i det område vi kigger har naturgas. Jeg undrer mig over at der
i 2 af tilstandsrapporterne står at anlægget skal efterfyldes 1-2 gange om året. Er det normalt ??
Jeg har selv haft oliefyr- det har aldrig skulle efterfyldes.
Vil bare være sikker på, at der ikke er noget galt og en kostbar reparation venter !

På forhånd tak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-09-11 13:52

det er meget normalt at der skal lidt vand på en gang imellem. det er faktisk mere unormalt at det ikke er nødvendigt.
og det er jo ikke flere m3 vi snakker om. måske ½ liter om året.
så mon ikke du roligt kan springe på at købe huset.
iøvrigt kan en vvsmand lave rigtig meget for et par tusinde kroner hvis vi bare snakker tætning af et anlæg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-09-11 16:20

Citat
Jeg undrer mig over at der
i 2 af tilstandsrapporterne står at anlægget skal efterfyldes 1-2 gange om året

Det undrer mig ikke så meget at der skal efterfyldes, alt efter hvor meget der skal fyldes.
Men det er lidt mærkeligt, at det står i tilstandsrapporten............hvordan kan det konstateres ved gennemgang af huset på et par timer.
Det lyder for mig som at du skal reparere anlægget for egen regning, og det kan blive dyrt med evt. skjulte rør og gulvvarme.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-09-11 17:07

få evtl. en nærmere forklaring af ham der lavet rapporten , det er sikkert ejerne af huset der har oplyst at anlægget skal efterfyldes 1- 2 gange om året og det er helt normalt

mvh

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-09-11 18:38

Jeg efterfylder vand på ca. 1- 2 gange om året.

Det er især når jeg skifter fra sommer til vinter- hvis jeg skal rundt og lufte ud i systemet, skal jeg som regel fylde lidt på. Men det drejer sig altså om at åbne hanen i få sek. før den er oppe på niveau igen.

Her i sommer skulle jeg for første gang fylde lidt på, men det viste sig, at jeg dårlig kunne åbne for hanen før jeg skulle lukke igen.

Kommentar
Fra : jarl246

Dato : 04-09-11 18:40

Ja- det er ifbm. tilstandsrapport at man har udspurgt de nuværende ejere om en lang række forhold - så det er ejerne selv der har oplyst det og ikke noget der er konstateret ved en gennemgang af huset.

Jeg kan forstå på 2 af jer, at det er ret normalt at et sådan anlæg skal efterfyldes et par gange om året- det er sikkert et dumt spgsm, men hvor bliver det vand af ??- det er jo et lukket kredsløb ? Kondens ?

Jeg er jo netop bange for skjulte utætte rør til gulvvarme, husene er begge "kun" 6-7 år, men det er sikkert svært at komme efter sælger hvis der er noget galt efterfølgende, når de har svaret ærligt i rapporten.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-09-11 19:08

Nej det er ikke et dumt spørgsmål.

Hvis dit gamle oliefyrede centralvarmeanlæg var med en rigelig dimensioneret klold åben ekspansionstank kunne der gå mange år inden den ville mangle vand.

Men nye kompakt anlæg er underdimensioneret med trykekspansionstank og trykmåler. Bare lidt temperatursvingning eller diffusion gennem gummimembranen kan give folk den ide at der mangler vand.
det er ligesom en cykel, som skal pumpes hvert halve år, uden at den er decideret utæt.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-09-11 19:11

ingen anlæg er fuldstændigt tæt , du ser det bare ikke , vandet fordamper bare mette samme

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-09-11 21:28

Jeg troede at naturgassen kom via rør, hvor det jo er olietanke der skal fyldes.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-09-11 04:43

Naturgas skal også fyldes på. Det gøres af leverandøren i den anden ende af røret.

Men det er ikke vand man fylder på gasrør i dag. Det er mange årsiden at man lavede vandgas ud fra kul.
Det er sproglig og teknisk armod, når folk skriver at de hælder vand på et naturgasfyr.
Men læs nøje. jarl246 skiver om at hælde vand på anlægget, Så mener han vel centralvarmeanlægget og ikke gasanlægget.,

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-09-11 15:18

??
Kan du ikke bare får det tryk prøvet.
Er der rådne rør, skal de nok finde dem - vvs manden

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-11 17:50

Når et naturgasanlæg skal efterfyldes, er det meget lidt vand der skal kommes på. Anlæget arbejde med et hvis tryk - og det er dette tryk - på fx 1,8 bar - der efterfyldes til. Vi har haft naturgasfyr siden 1996, og regulerer vendtrykket en til to gange årligt. Der er tale om max ½ ltr, og nogle gange stiger trykket mere, så vi må lukke lidt ud igen. Der skal ikke ret meget til for at ændre trykket, så det er helt normalt.

Godkendelse af svar
Fra : jarl246

Dato : 07-09-11 20:17

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-09-11 07:22

Selv tak jarl246