/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
18 år - hvor stor MC må man køre på
Fra : Eyvind
Vist : 1085 gange
100 point
Dato : 30-08-11 21:23

Hej.
Hvordan er reglerne for kørsel af lille og stor MC, i forhold til alder / Mc kort

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 30-08-11 21:46

Citat
Kørekortkategorier og førerret

§ 6. Kørekort til kategori A (motorcykel) giver førerret i henhold til følgende: 1) Kørekort til kategori A (lille motorcykel) giver ret til at føre:
a) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Det er samtidig en betingelse, at motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW.
b) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. c) Trehjulet motorcykel.
d) De under a), b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.
e) Registreringspligtig knallert.
2) Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre:
a) De i nr. 1 nævnte køretøjer.
b) Tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg eller med en motoreffekt på over 25 kW.
c) Tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på over 0,16 kW/kg.
d) De under b) og c) nævnte køretøjer med tilkoblet påhængskøretøj.
Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om massen af vand, olie og brændstof, anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-11 21:47

Citat
Med kørekort til lille motorcykel kan du føre:

· En tohjulet motorcykel uden sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg. Motorcyklen må ligeledes højst have en motoreffekt på 25 kW.

· En tohjulet motorcykel med sidevogn med et forhold mellem motoreffekt og egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof på højst 0,16 kW/kg.

· Trehjulet motorcykel.

· Stor knallert.
det står lige her:
http://koerekortogfaerdselsloven.dk/MC-korekort.html

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-11 22:03

Tak for svaret o.v.n..
Det link kan bruges.

Så fandt jeg lige det der skal svares på, til mit barnebarn. Farfar her kender ikke meget til de nye regler, for jeg har kun et alm. gammeldags kort til MC.

Denne vildbasse må så være til stort kort.
http://www.bilbasen.dk/brugt/motorcykel/kawasaki/kw-ninja-250-r-250-33hp-2008-sport/531017

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-11 22:11

Ja den må sønnesønnen nøjes med at drømme om nogle år endnu, reglerne er vedtaget fordi de store maskiner løb fra de unge uerfarne motorsyklister.
Tak for accept

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-11 22:48

Det bliver hun ked af at høre.............................men det er jeg glad for.

Ps. Jeg har selv drønet derudaf, for en del år siden.