/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
erhvervslejemål
Fra : hovsada
Vist : 1146 gange
100 point
Dato : 30-08-11 11:08

jeg vil gerne vide om udlejer udover 3% pristalsregulering som tillæg til leje yderligere kan pålægge stigning i ejendomsskatter og regulere depositum, så det stadig udgør 3mdrs leje ??

mener ikke at det står i kontrakten , men har ikke undersøgt det !

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 30-08-11 11:16

Depositum betaler du når du lejer noget. Jeg har aldrig hørt at det skal reguleres op, så der skal betales efter.
NEJ den går ikke.

vic200

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-08-11 11:21

Ifølge den kontrakt jeg bruger, som er udformet af NYKREDIT i henhold til lejeloven, står der at lejen kan reguleres hvert år i forhold til nettoprisindekset, og at depositum og forudbetalt leje også reguleres så de til enhver tid dækker 3 måneders leje. Dette gælder jo kun den alm. prisudvikling, derudover kan der kræves forhøjelse hvis der fra det offentlige opkræves ekstraordinære forhøjelser af skatter og afgifter.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-08-11 11:22

Vic er du sikker på det ??

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-08-11 11:26

hmm !
i min alm. boligleje (KAB) blir depositum ikke forhøjet ! er der forskel på erhverv og bolig i den forbindelse ?

eller skal det stå i kontrakten ?

Kommentar
Fra : kj

Dato : 30-08-11 11:52

Der er nok en forskel på erhverv og bolig, men selvfølgelig skal det fremgå i kontrakten.
Jeg har i hvert fald udlejet på de præmisser at der reguleres efter nettoprisindeks fra Danmarks statistik, såles at depositum hele tiden svarede til 3 måneders leje og forudbetalt husleje ligeså.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-08-11 12:03

leder efter min kontrakt...den må jo være et sted ( 16-17 år gammel )

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-08-11 13:07

Det er helt normalt at depositum reguleres når huslejen stiger, så depositum til enhver tid udgør 3 måneders leje

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-11 19:57

Citat
Det er helt normalt at depositum reguleres når huslejen stiger, så depositum til enhver tid udgør 3 måneders leje

Nix, den lejlighed jeg jeg havde før koster nu 8.590 exl. forbrug, og 12.000 i indskud.
Da jeg flyttede ind for 25 år siden kostede den 5.500 og 10.500 i indskud.

Jeg ved sgu ikke om det er tilladt, eller i det hele formålstjenligt at sende en "ekstraregning" så det depositum man oprindelig har betalt bliver forhøjet.........på den anden side får man det tilbage som man har betalt,UDEN renter, så udlejer scorer hvis han grundet almindelige stigninger i huslejen forhøjer depositum ved genudlejning

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-08-11 20:17

Citat
Det er helt normalt at depositum reguleres når huslejen stiger, så depositum til enhver tid udgør 3 måneders leje

Ikke enig.

Jeg har boet alment hele mit liv og jeg har aldrig nogensinde oplevet, at depositum er blevet reguleret.

For en del år siden blev depositum i flere (måske alle) selskabets afdelinger reguleret, fordi det ikke længere dækkede de udgifter der ofte kom i forb. med flytninger, sådan at depositum fremover ville være ca. det tredobbelte.

Men dette gjaldt kun for nye lejere.
De der allerede boede her fortsatte med det depositum de havde betalt da de flyttede ind.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-08-11 21:20

ja ..det var/er osse min op levelse med min lejebolig. Huslejen er på 15 år steget til mere end det dobbelte , men dep. erstadig det samme !

Er der mon regler for nye og "gamle" lejemål !

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-08-11 21:53

Der er stor forskel på private og erhvervsmæssige lejemål.

Derfor er sammenligningen umulig, og at enkelte brugere her, ikke har oplevet at deres depositum er blevet reguleret, er næppe et statistisk grundlag for at konkludere, at det ikke er normal procedure

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-08-11 06:27

Citat
at enkelte brugere her, ikke har oplevet at deres depositum er blevet reguleret, er næppe et statistisk grundlag for at konkludere, at det ikke er normal procedure

Jeg bor til leje i det største boligselskab i Danmark, uden for København, så jeg synes nok det kan brugs somm sammenligningsgrundlag.

Men måske er det mest brugt i privat udlejning?