/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Ny garage med port
Fra : zakdk
Vist : 1094 gange
150 point
Dato : 28-08-11 21:36

Vi er ved at planlægge opførelsen af vores nye trægarage, og kunne godt bruge nogle ideer og erfaringer, fra jer som allerede har været turen igennem.

Det drejer sig om ca 30 m2, kombineret garage og opbevaringsrum (til havemaskiner og lign)
Der skal ikke isoleres og beklædning skal være af trykimprægneret træ.

Vi er i tvivl om, hvorvidt stolperne skal være nedstøbt eller stå i stolpebæringer ?

Derudover ville det være super med nogle input til valg af garageport.
Vi vil gerne have en ledhejseport med motor, men hvilket mærke skal vi vælge (kvalitet, pris o.a.)
Skal den være isoleret (porten) eller er det unødvendigt, når resten af bygningen heller ikke skal isoleres.

Ligeledes søges råd ang. tagbeklædningen.
Skal vi vælge de dyre Riatherm plader, eller er Jumbo trapezplader også gode nok ??

Alle ideer og erfaringer er meget velkomne

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 29-08-11 00:14

Hej
Du er sådanne selv kommet med de rigtige bud. Jeg selv vil støbe stolperne med stolpebæringer, så de kommer til at passe med belægningen. HUSK. Der skal graves ned i frostfri dybte ca. 1m.
Det nemmeste er at leje en pæleboremaskine i byggemarked eller grave selv hvis du vil spare en dags leje. Hvad angår tag er der også muligheden at ligge tagpap. Det holder bedre, men giver intet lys som Riatherm pladerne, eller Jumbo trapezplader gør.

Lave først en tegning med mål før du går i gang. Spørgsmålet er også om det skal være et fladt tag eller med spær som ikke kræver det store at lave selv. Det er bare et spørgsmål hvilke hældning du vil havde og herefter optegner den på nogle plader. Sømme nogle træklosser på skabelogen du har optegnet, hvorefter du kan save det rigtige smig. m.m.
Og ellers er det om beklædningen af brædder, skal gå vandret eller lodret. Skal beklædningen være mellem stolperne eller overlappe stolperne så de ikke er synlig.
Hus at tage højde for en lille hældning på taget så regnvandet løber ned i tagrenen, så der ikke dannes vandpytter på taget. (fladt tag)

Håber du kan bruge de til noget... Held og lykke med garage.

McBobo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-08-11 08:43

Sæt stolperne på sko som er støbt fast i beton, som går ned i mindst 80 cm. Selv trykimprægneret rådner med årene ved jordkontakt.
Læg plane spær med 2% hældning. som tagdækning har jeg ved renovering valgt stålplader og ikke fortrudt det. De holder bedre end nogen plast. De ligger skjult af en stern, som er for at passe tilæ huset.
Overvej isolering under taget med mineraluld og brædder under. Så undgår man kondens,som drypper ned.
Husk god ventilation.
Dampspærre er overflødig, når der ikke er opvarmning.

Læg gulvet lidt højere end omgivelserne, så du ikke får vand ind ved tøbrud eller styrtregn.
Fald mod porten