/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
EXCEL
Fra : Peter1056
Vist : 518 gange
200 point
Dato : 28-08-11 15:55

Prøver lige igen.
Jeg er ved at bygge et regneark op, men kan ikke se hvordan at jeg skal klare dette her.
SE VEDHÆFTET FIL.
Forstil jer at det er et 2 meter rør som I putter en mængde med tekst på , ind i den ene ende og at der kommer den samme mængde ud, med tekst, i den anden ende og forsvinder.
Jeg skal bare vide hvad der er inde i røret, hele tiden når der kommer nye til.
feks om mandagen hvor der først kommer 800 P1 til. ja så bliver der skubbet 800 ud af de 2000 P3 som lå i røret i forvejen, som så er nede på 1200. Dernæst kommer der så 200 P3 til. Og så bliver de 1200 P3 reduceret til 1000.
Hvordan klare jeg lige denne opgave, så jeg kun behøver at taste i kolonne B og C så den selv flytter mængterne frem i røret efter indtastningen.

http://peecee.dk/upload/view/324192

MVH

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-08-11 19:28

Hejsa

Umiddelbar vil jeg sige "Hvordan bruger man en hammer til at skrue et søm i....?", Det kan man ikke og Jo, man kal slå skruen i.

Excel er ikke beregnet til at være en logisktik database, men det forhindre ikke at man ikke kan bruge den som sådan.

Du skal dog tænke samlet i en længere periode og oprette et ark der strækker sig over en f.eks en hel måned. Ved start af et nyt ark (ny måned) flytter du så data til næste måned.

Hvis du fra dag til dag vil udvide dit ark, vil du spilde meget tid på kopiering af data og celler, med mindre du vil skrive en VBA kode til dit indtastning og kopierings arbejde.

Hvis du designer arket til en hel måned, vil du lettere kunne overskue hvordan dine data flyttes. Det er altid lettere at løse et problem, når man tænker i hvordan det færdige resultat skal se ud.

For senere databehandling er det letter at lave en IND kolonne og en Ud kolonne, hver for sig. Da det formentlig vil give dig et lettere overblik over de afsluttede processer.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 28-08-11 20:01

hejsa, jeg tror at du misforstå det lidt.
Det færdige resultat skal se ud som vidst i excel arket,jeg vil så bare oprette det antal ark som jeg skal bruge. For at overfører fra fredag til start rør på næste ark er jo nemt nok, men at få indtastningen fra kolonne B og C til at skubbe til det som er i rørret, fra dagen før, kan jeg ikke lige se hvordan at jeg skal gøre. HUSK at det kun er det som er tilbage i røret som jeg skal holde regnskab med og at summen i rørret altid er 2000. Samt at der kun er 3 produkter(P1,P2,P3) men at de kan variere i længden og rækkefølgen.

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 28-08-11 20:05

Diagrammet under røret viser jo bare fordelingen af mængden i røret, du ksn jo prøve at ændre R12 fra 200 til 800

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-08-11 20:27

Hvis du skal have noget til at skubbe sig successivt i cellerne, kan du kun gøre det med VBA.

Det er her jeg kommer ind på at du måske har lidt for store forventninger til EXCEL som det rigtige værktøj. Excel er jo et regneark, der viser celleværdier på basises af indtastning eller beretning.

Hvis dette skal løses optimalt skal du tænke i flytte betingelser og hvis sætninger. Du skal ved en aktiv handling fortælle arket hvorlangt dit objekt er i "røret" / processen.

Selve flytninge kan gøres med en Hvis sætning i cellen, men denne er væk, første gang du taster i cellen. Med mindre du lader cellen værdi være et resultat af en VBA behandling.

Der må som jeg ser dit ark også mangle noget, såfremt der er for meget i røret til at din proces køre. Din buffer er vel ikke ubegrænset eller?

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Peter1056

Dato : 29-08-11 14:50

Jo, røret er altid fyldt med, samlet 2000, hverken mere eller mindre, men af variable P1, P2 og P3 i uvilkårlig rækkefølge.
Jeg SKAL kun holde regnskab med hvad der er i røret, når dagen er omme.
DVS at når man har skrevet produkt og mængde, i kolonne B og C så skal den selv tage røret fra dagen før og putte dagen produkter samt mængde i røret fra venstre (IND) og skubbe det som der ligger i røret fra dagen før mod højre, så der til sammen kun er 2000 tilbage i røret.
Det som ryger ud, er bare væk og der skal ikke tænkes mere på det.