/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
varmepumpe / varmerist
Fra : taliskoko
Vist : 1571 gange
150 point
Dato : 24-08-11 18:47

Hejsa,

Vi står for at skulle installere en varmepumpe, men jeg forstår, at, for at varmen fra pumpen kommer ind på værelserne skal dørene står åbne !? Såfremt det er rigtigt forstået og man ville være ked af dén løsning, kunne man så indsætte ventilationsriste hen over dørene og lede varmen ind på den måde med døren lukket ???

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-08-11 19:10

Tjaee... det kunne vel nok have en vis effekt -men ikke optimalt. Hvis det er privatlivet som vil have dørene lukket ,hører du meget godt gennem i rist også.
det bedste er nok at lade dørene stå åbne ,når der ikke er nogen hjemme ,og så fyre lidt bag de lukkede døre med alt. opvarmning..

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-08-11 07:56

du kan da bare installere varmeflytning. et komplet anlæg koster under 5000 kr og er nemt at montere selv

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-08-11 08:16

Hvorfor riste? Hvis man ønsker privatliv og/eller fred er det ikke forligneligt. Støj og lys vil trænge igennem. Skal det virke, skal arealerne være endog meget store.

Varmeflytning = fuskernes løsning. Søg på kandu og find masser af indlæg med opremsningen af ulemper, og fra folk der har raget skidtet ned igen. Man kan også "spare" så meget, så komforten bliver uacceptabel. Rigtig skidt løsning.

Der er en årsag til at man anvender decentrale radiatorer eller gulvvarme i hvert rum. Har tætlukkende døre osv.

Var det hele så nemt, installerede man bare een central varmekilde og så enten riste eller et af de der vidunderlige varmeflytningsanlæg. Men det er ligesom ikke forligneligt med de fleste menneskers ønske til en bolig. Skulle jeg købe et hus, hvor der var udført fusk med riste eller varmeflyttere, skulle prisen minimum nedsættes med hvad det ville kost at fjerne og bringe tilbage til ordentlig byggestil. Så tænk dig om inden du laver den slags løsninger.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-08-11 08:18

Og køb nu en ordentlig varmepumpe med ordentlig garanti. (undlad klimacompagniet, trælasten, bilka mm). Selvom KlimaCompagniet bedyrer de er meget seriøse, så kan du få en ret stor håndfuld navne på kunder der har måttet bruge ret mange penge på at få deres anlæg til at du.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-08-11 08:47

Tak for indlæggene. Jo, det handler primært om privat på de enkelte værelser, og der skal ikke indsættes alternative varmekilder, for så havde vi valgt radiatorer fra starten af.

Varmeflytning... !? Mja...

Ristene var jo netop for at flytte varmen ind i rummet, hvor døren så er lukket.
Jeg havde godt tænkt på den med lyden stadig undslipper gennem risten og at risten skulle være stor nok til at kunne flytte noget, og så må man jo opveje fordele og ulemper.

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 150 point
Dato : 25-08-11 09:58

Hvis du regner på hvilke luftmængder der skal flyttes rundt for at opnå komfort, vil du blive rystet. Og ved riste har du intet andet end termik til at drive det. Der bliver meget store riste. Hvis du kører med en luft/luft centralt i huset, kan du regne med at rumtemperaturen i runde tal aftager 1-2 grader pr dør den passerer. Reducerer du så friarealet ved at lukke døren, stiger dette til måske noget der er 4 - 5 gange så højt - og så taler vi diskomfort så det klasker.

Snakker vi sommerhus eller helårsbeboelse?

I sommerhus vil man vælge elpaneler i tilstødende rum - åbne døre når man ikke er der. Radiatorerne på 5 grader og varmepumpen skal være en ordentlig sommehusmodel, IVT eller Danmarkspumpen indstillet på 10 grader.

I helårsbeboelse igen elradiatorer i tilstødende rum, eller endnu bedre brug et radiatorsystem eller gulvvarme og brug jordvarme eller luft/vand. Til det sidste er IVT lige kommet med en super lownoise udgave af deres Premiumline med fuldkommen vildt høje virkningsgrader ved minus meget koldt. Tæt på lige så godt som jordvarme, desværre også næsten ligeså dyrt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-08-11 10:54

Jeg kan give dig et eksempel på varmeflytning gennem rist.
En bekendt af mig har en brændeovn ,og ville flytte en del af varmen ind til et tilstødende rum ( gennem væg)
Han satte en rist i oppe under loftet . den varmen der kom ind denne vej var minimal .der blev så monteret en en lille blæser til at flytte luften ind med. dette gav bedre effekt ,men blæseren var irriterende at høre på i længden.
dette var selvfølgelig hjemmelavet ,samtidig med at det var varme fra en ovn som skulle flyttes.
Jeg vil nok tro at det har samme effekt med en varmepumpe.
Alternetivet for dig vil nok være en pumpe med flere " inde dele " se link under
http://www.miba.no/multianlegg_200.html

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 10:58

Prøv også lige at forhør dig om, om der eventuelt kan tilsluttes flere inde-enheder
til samme udendørs pumpe..

Citat
Den Indendørs enhede kan anvendes som parvis kombination - 1 indendørsenhed koblet til 1 udendørs - eller som en multi-kombination

med 9 indendørs enheder i forskellige rum koblet til 1 udendørs enhed.

http://www.danskvarme.dk/luft-til-luft-varmepumper/daikin-luft-til-luft-varmepumpe.html

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 11:00

Du kom først...
Citat
Alternetivet for dig vil nok være en pumpe med flere " inde dele " se link under

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 25-08-11 11:06

Hurtighed er min styrke............
Nej ...jeg var nok bare lidt heldig denne gang..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 11:12

Ellers sæt et par af de billige op i værelserne, de kan sagtens bruges.
Men det ser vel ikke ligefrem pænt ud med et par ekstra køleskabe udenpå huset.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-08-11 11:13

Multi er et godt alternativ. Prisen er så til gengæld skidt. Indedelene er de samme, en DUO multi udedel er normalt omkring dobbelt så dyr. Ergo er man faktisk bedre tjent med at montere flere anlæg, idet man ved single-split får højest ydelse, pr investeret krone.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-08-11 11:16

Sæt en af de billige op??!??

Dette vil være lodret forbudt når vi går ind i 2012. Sidst "billig-mærkerne" blev checket, kunne de ikke rigtig overholde den energi klasse de havde skrevet på apparatet (A). Istedet målte TI dem til C, D, E osv. Dvs det kan være ret dyrt at spare. Ligeledes er flere af kineserpumperne så dårlige så de slet ikke kan køre i frost.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 11:17

NB: det med at flytte varmen med en ventilator, det virker ikke altid
efter hensigten, og nogle påstår også at det er ulovligt - brandfare/ røg.
Selv har jeg i sin tid lavet en udgang til køkkenet med en blæser på,
men det gav ikke ret meget varme, og det var klods op af en brændeovn.
Så det blev hurtigt pillet ned og muret til.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-08-11 11:18

Derforuden er det desuden ULOVLIGT selv at montere. Det kræver certificering (det der i gamle dage hed autorisation).

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-08-11 11:21

Citat
Sæt en af de billige op??!??

Dette vil være lodret forbudt når vi går ind i 2012.

Ja det var jeg ikke klar over.

Silvan har da til tider et par gode tilbud, til billige penge, og de overholder ´loven´???
Men det gør de måske ikke næste år.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-08-11 11:47

Fra 2012 skal alle varmepumpe have 10 graders funktion, være invertere og have energimærket A

Da de bustede de sidste fire var resultatet:

Bauhaus havde COOLIX A-mærket, men blev målt til F
Harald Nyborg HEATMAX A-mærket, men blev målt til D
Bilka havde ALFA A-mærke, men målt til D
Mindst kriminel var Jem og Fix med SEASON AIR mærket B, og blev også målt til B. Må dog ikke sælges i 2012, idet den ikke er A, ikke er Inverter, ikke har 10 graders funktion.

Alle de nævnte sælger man uden at blinke til selvmontage, uanet dette ikke er lovlig. Medleverer en fin instruktion i hvordan man "skyller". Så ved enhver med køleforstand, at så laver vi noget der svarer til at køre op af bakke med trukket håndbremse. Garantien fixer man nemt. Det fordrer at autoriseret har sat den op, og den er vedligeholdt foreskriftmæssigt. Ingen af delene sker, og derfor prissættes de også som de gør. Så trækker folk bare på skuldrende og siger: Det var ærgeligt. Det svarer nogenlunde til at købe Wartburg. Kører skidt. Kører ikke langt på literen. Kan intet. Støjer. værdiløs. Kan ikke holde. En rigtig bil er bedre på alle punkter.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 30-08-11 16:37

Tak for svaret Snedig.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-12-11 11:50

Til orientering blev der installeret en varmepumpe fra IVT Nordic uden varmeriste over dørene.