/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
Benjamin kom hid
Fra : Højris
Vist : 1224 gange
500 point
Dato : 16-08-11 00:16

Efter at have trukket to datoceller fra bliver resultatet 11-06-03
Hvilket er 3 år 6 måneder og 11 dage
Hvordan får jeg dette resultat 3 år 6 måneder og 11 dage

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-08-11 10:36

Hejsa Højris

Den skal jeg lige tænke over. Den ligger ikke til "højre benet".

Excel er lidt speciel omkring dato og tid. Alle datoer regnes som hele dage fra 01-01-1900 denne dag har værdien "1" og dags dato 16.08.2011 har værdien "40771".

Af denne årsag vil excell regne forkert hvis tidsperioden der regnes på indeholder et skudår. 1900 var ikke skudår. Så derfor kan der regnes forkert hvis datoer ukritisk trækkes fra hinanden.

Den anden del er at excel hvordan excel regner og viser ting. Hvis man beytter isoleringsfunktionen f.eks venstre. Bruger den tekstværdien af cellen dagsdato "40771". Derfor vil den vise "40" hvis man tager de 2 første cifre i cellen.

Det er lidt langhåret at kaste dig ud i VBA, men som jeg ser det er det den bedste og mest reelle mulighed til at løse dit problem.

PS. Tillykke med fødselsdagen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-08-11 13:56

Mange tak !
Så må du have et mål, at se frem til. skruer lidt på pointsne.
Højris

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-08-11 09:54

Hejsa Højris

Jeg kan ikke lige blve enig med mig selv om en god løsning til dit problem.

Antal af dage er ikke et problem (og så er det alligevel), det er mere antal af måneder der er et problem.

Denne del har jeg umiddelbart ingen løsning til.

Hvad skal du bruge resultatet til, da det jo ikke er en helt entydig angivelse af tid.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 17-08-11 10:36

Ja det hele startede med at jeg ville beregne hvor gammel min bil er.
Købsdato eks. 02-04-04 og så Idag()
Dvs. 02-04-04 - Idag giver 16-05-07
Altså 7 år 5 md og 16 dage. den ku jo også bruges til hvor gammel man selv er osv.

men alt i alt blot for sjov.

Højris

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 500 point
Dato : 17-08-11 21:33

Ok. Så har jeg en henvisning til
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/beregne-forskellen-mellem-to-datoer-HP010070467.aspx
Som viser hvordan man kan regne på måneder og år.

Som et eksempel på Excels manglende pålidelighed omkring dage kan du prøve at indtaste

01-03-1900 og trække 01-01-1900 fra

01-03-2000 og trække 01-01-2000 fra

Du får samme resultat i de to beregninger, 1900 er blot ikke et skudår.

mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 18-08-11 08:20

Ak ja de datoer, skudår eller ej.
Det er lidt en videnskab, men tak for det link, så er der noget at lege med.
Jeg skal nok komme efter dig, med flere spøjse spørgsmål.

Højris