/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Sortering i Excel
Fra : LarsSimoni
Vist : 898 gange
100 point
Dato : 12-08-11 18:59

Hej derude :)

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg heldigvis ved nogen af jer kan svare på:

Jeg har lavet et regneark i Excel, hvor jeg vha. en masse formler, har fået lavet en oversigt over en fodboldturnering. Der gives naturligvis 3 point for sejr, 1 point for uafgjort etc., og jeg har også fået lavet en tabel over stillingen efter X antal kampe.

Problemet kommer dog når jeg skal til at sortere i denne tabel.
Jeg har placeringen (1., 2. etc til 6.), som ikke skal tages med, da denne blot skal være den samme igennem hele forløbet.
Så har jeg holdnavn, antal mål for, antal mål imod, målforskel, og antal point.
Jeg vil så gerne have den til at sortere, så det holdnavn der passer til flest point, automatisk rykker på 1. pladsen, mens det hold som har 2. flest point, står på 2. pladsen.
I tilfælde af lige ved antal point, er det størst målforskel der er kriteriet, herefter antal mål, og til sidst antal kampe (hvor det så er færrest, der er bedst.
Jeg har googlet, set videoer og jeg ved ikke hvad, men kan stadig ikke få det til at virke.

Jeg trykker på Sorter i Excel, og opsætter kriterierne som beskrevet ovenfor - men cellerne rykker sig ikke.
Er der nogen der kan hjælpe, og fortælle mig hvad det er jeg gør forkert?

På forhånd mange tak :)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-08-11 20:34

Har du markeret det område, der skal sorteres?

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 12-08-11 20:41

Jeg har markeret hele området ja - undtagen under Placering, hvor jeg har 1., 2., etc. til 6.

Det er gjort præcis som der står i diverse guides, men når jeg så try

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 12-08-11 20:42

...kker OK, så sker der desværre ingenting.
Der er ikke nogen af kolonnerne der flytter sig.

Er det fordi de er afhængige af en anden celle, og derfor ikke kan flytte sig?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-08-11 21:00

Eller er det fordi de allerede står i den rigtige rækkefølge?

Prøv om du kan kopiere arket herind.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 13-08-11 08:58

Nej, det gør de nemlig ikke - havde det bare været det.

Men det kan jeg desværre ikke - det kommer til at se helt tosset ud.
Jeg ville have delt filen med dig online, men må indrømme jeg ikke lige kender nogen steder hvor man kan gøre det?

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-11 10:00

Prøv at sende filen til mig i en privat E-mail: ole.bielefeldt@adslhome.dk

Jeg har ikke forstand på fodbold, men kender Excel ret godt.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 13-08-11 12:28

Den er hermed sendt.

Og igen mange tak fordi du gider bruge din tid på det.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 13-08-11 12:46

Er med på en lurer

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-08-11 18:59

Måden det gøres på er at lave en SortingScore kolonne, hvis man har 4 tal rækker som skal styre det og 1. har højre prioritet end 2. gange man "bare" 1. med eks. 1M.

eks.

Kolonne D har 1. prioritet og indeholder tal fra 1 til 5
Kolonne E har 2. prioritet og indeholder tal fra 1 til 10
Kolonne F har 4. prioritet og indeholder tal fra 1 til 1000
Kolonne G har 4. prioritet og indeholder tal fra 1 til 100

G Gange ikke med noget, Men F ganges med 101 (MAX G +1) så 1F altid giver højre værdi end 100G.
E Ganges så med 101101 (MAX G +1 + MAX F +1), så et tal højre i E altid vil ha højre prioritet end dem med højre tal i F eller G
D Ganges så med 1011011 (MAX G +1 + MAX F +1 + MAX E +1)

Sortings Score ligges så i eks. kolonne X eks på formlen i række 2
=(+G2 + 1) + (+F2 * 101 + 1) + (+E2 * 101101 + 1) + (+D2 *1011011 +1)
Og så sorteres det hele bare på Kolonne X

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-08-11 19:04

ups, min mellem formel kom ind her er den rigtige

=(+G2) + (+F2 * 101) + (+E2 * 101101) + (+D2 *1011011)

Række 3 i X vil så har en højre (sker automatisk ved kopiring ned ad)
=(+G3) + (+F3 * 101) + (+E3 * 101101) + (+D3 *1011011)

Godkendelse af svar
Fra : LarsSimoni

Dato : 16-08-11 15:40

Bille1948 var manden der kunne hjælpe mig - og så endda på en meget fin måde.
Det viste sig at cellerne blot skulle gøres 'faste' vha. F4. Det er jo meget naturligt når man tænker over det efterfølgende :)

Mange tak for svaret til Bille1948!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-08-11 16:28

Og tak for point