/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
hvornår kan jeg få Kontanthjælp efter SU
Fra : aaen2509
Vist : 1376 gange
50 point
Dato : 10-08-11 00:58

Hej alle her inde på Kandu.dk
jeg ville lige sprøge om en lille ting her inde . håber der er nogle der kan hjælpe mig

jeg er på su lige nu . men den stopper i morgen , det vil sige ikk flere penge til mig .
hvornår kan jeg søg Kontakt hjælp ?
(den su jeg lige har fået er for denne månede)

og kan jeg få Kontakt hjælp når jeg har en ''formue'' så jeg for den 26/09 i år ?

håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig
mange tak på forhånd

MVH Aaen2509

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 10-08-11 02:17

hvis ikke du har nogen formue, kan du begynde at modtage kontanthjælp efter du har modtaget din sidste su.

det er sådan jeg mener reglerne er.

Kommentar
Fra : aaen2509

Dato : 10-08-11 02:20

okay det vil sige , jeg kan få kontakt hjælpr for i morgen af ?
eller ?

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 10-08-11 02:28

ja det bør du kunne hvis du er ledig / arbejdsløs. men du får nok kun udbetalt 20 dages kontanthjælp pga vi har den 10 / 08 i dag.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-08-11 04:45

NEJ NEJ NEJ du kan selvfølgelig ikke få kontanthjælp, når du selv har penge.
Dem skal du bruge først og find dig så et arbejde.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 50 point
Dato : 10-08-11 06:36

Du skal på den første dag, du ikke får SU henvende dig på et Jobcenter i din kommune og melde dig ledig dér. De udleverer et skema til dig, som du skal udfylde og aflevere i kommunen. De behandler så din sag. Vi andre kan ikke svare dig på, hvornår du får kontanthjælp, for kontanthjælp er ikke noget vi har krav på, men noget vi kan søge om. Din formue og din familiemæssige situation er med i betragtning, når du søger. Du får tidligst kontanthjælp en måned efter din ansøgning, så du skal skynde dig at melde dig ledig med det samme.Hvis du går ind på din kommunes hjemmeside, så kan du sikkert læse mere om det der. Held og lykke med din jobsøgning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-11 07:04

I dette link, kan du få svar på alle dine spørgsmål... og som jeg læser det, må du godt have en formue på 10.000 kr

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/dagpenge-og-kontanthjaelp/Sider/kontanthjaelp.aspx

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-08-11 07:20

find dig et arbejde

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-11 07:55

Citat
og kan jeg få Kontakt hjælp når jeg har en ''formue'' så jeg for den 26/09 i år ?

"Formue" er flere ting.
Et par dage efter ansøgningen skal Du stille til en økonomisamtale med relevante bankoplysninger og opgørelser.
Har Du over 10.000 på Nem-kontoen på dette tidspunkt får Du ikke noget, og under ingen omstændigheder får Du noget før 31/8, kommunen ved desuden hvornår der betales husleje m.m.
Lad være med at trække store kontantbeløb ud og gem i madrassen hvis der er mange penge , de skal se opgørelser for de sidste 3 måneder.

Har Du formue i form af opsparing får Du efter 1/2 år på kontanthjælp besked på at bruge den på eget underhold hvorunder kontanthjælpen bliver stoppet.

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 10-08-11 08:04

Citat
LuffeA skriver,
Formue er flere ting

Formue er ikke kun hvad der er på din Nem konto, det er alt hvad du har i værdier (dvs. Bil, hus, smykker, værdipapirer osv.)
hvis noget af dette (f.eks. hus overstiger en værdi, altså en friværdi på over 10.000, vil de sige at du skal tage lån i huset først)
Så selv din opsparing, budgetkonto får de adgang til at kigge på...

Men om du kan få KH kommer helt an på hvor længe du har været på SU,
hvis du har været på SU længe nok til at jobcenteret kan vurdere at du burde have sparet penge op, vil de ikke tilskrive dig retten at modtage KH.

Derfor skal du som Pifo siger, tage ned på jobcenteret og melde dig ledig, hvis du har rettet til at modtage KH, skal de nok fortælle det, men ellers er det bare at finde et arbejde...

Husk at medbringe dine tre sidste lønsedler (SU - oversigt for året), bankudskrift af din nem-konto (og som sagt kan det ikke svare sig at smide penge fra din nem-konto over på dine opsparinger, da det vil blive opdaget)
og mener ikke der er mere, men det kan du spørge dem om, hvis du ringer ned på dit lokale jobcenter først!

håber det gav oversigt!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-08-11 08:13

Fundforudsætningen for at kunne modtage kontanthjælp er, at der er sket en social begivenhed. Fx skilsmisse, arbejdsledig mm. I dag er al kontanthjælp bagudbetalt. Der skal søges om det og man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Alt det med formuer osv. har andre svaret på.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-08-11 09:21

1) du skal være udmeldt af studie/ og med det samme tilmeldt som arbejdsløs på jobcenter.
2) du kan ikke få kontanthjælp for denne måned. Du har jo fået SU for måneden. Evt. kan du argumentere for at SU er tilbagebetalingspligtig, og så alligevel få en ydelse.
3) Du skal henvende dig hurtigst muligt. Kontanthjælp er nu bagudbetalt. Så du skal gøre dig fortjent til den. Du kan evt. få overlevelseshjælp.

Held og lykke i kontanthjælps helvedet.

Har selv oplevet måtte forbi der i forbindelse med afslutning af uddannelse og det er bare en masse problemer. Jeg har altid oplevet problemer, både med bank mv. pga manglende indbetalinger.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 10-08-11 13:25

Citat
find dig et arbejde
Så var den der igen, denne nedladende ondskabsfulde nar. Det var ikke det der blev spurgt om... ondskabsfulde skiderik

Godkendelse af svar
Fra : aaen2509

Dato : 10-08-11 13:33

Tak for svaret alle sammen . tak for hjælpen . jeg har ringet til min kommune og det hele er godt nu :D