/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Primær partition blev til simpel
Fra : Eyvind
Vist : 1380 gange
500 point
Dato : 09-08-11 13:44

Jeg har vist lige dummet mig.

Computeren er en HP Compaq CQ57

Jeg ville lige lave en ekstra partition til backup af billeder osv.

Jeg lagde ikke mærke til at alle fire partitioner var primære (der kan jo kun være 4 primære)

Jeg forminsker C: og det går fint også efter genstart.

Når jeg så vil oprettet den femte partition, snakker den om at det valgte bliver til simpel enhed.

Gisp - nu er alle partitionerne blevet til simple og dynamiske.

Comp starter og kører fint men hvad betyder denne ændring for senere recovery.

Kan status evt. ændres fra simpel til primær.

Billede af diskhåndtering:
http://www.billedeupload.dk/photo/2011-08/7da93d0f/simpel disk.jpg.html

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-11 13:58

Vender tilbage senere...................

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-08-11 14:56

Hej Eyvind

det må være dine øjne der driller dig....
hvis det er vista/win7 er alle interne hdd "simpel"

Være er det dog de er blevet til dynamiske, mener ikke man kan konvertere tilbage uden at miste data.

du kan altid højreklikke på drev bokstavet og vælg primær disk.

lidt mere info her
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/What-are-basic-and-dynamic-disks

http://www.kandu.dk/Spg114746.aspx

se dig for inden du gør som her
http://www.sevenforums.com/tutorials/26829-convert-dynamic-disk-basic-disk.html

Kommentar
Fra : Kayel

Dato : 09-08-11 15:13

hvis du ikke har noget imod lidt engelsk læsning, er her en mere udførlig gennemgang af Basic og Simple discs:
http://msdn.microsoft.com/da-dk/library/aa363785%28v=vs.85%29.aspx

ville være en længere forklaring hvis jeg skulle gå i gang med at forklare det, men det er ikke en skidt ting at dine discs er Dynamiske, idet at færre data ville gå tabt, gik den ene partition i stykker da partitionstabellerne i den ene partition kan genskabe partionstabellen i den anden og derudover gik Dynamiske diskdrev dig også mulighed for at sætte dine diske i RAID

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 500 point
Dato : 09-08-11 16:05

Du kan gå fra grundlæggende til dynamisk, hvilket er en nødvendighed vil udvide din harddisk med en eller flere partitioner, men du kan ikke gå fra dynamisk til grundlæggende uden at skulle formatere den partition du vil ændre på.

Dog vil du ikke opleve nogen problemer hvis du skal køre en recovery, din harddisk vil blive formatere og recoveryen vil blive indlæst med det data der måtte være.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-11 16:56

Sorry - win 7 home....................som tilhører et barnebarn.

Ja DK - mine partitioner er jo også simpel men grundlæggende.

Ok - men den kører tilsyneladende fint, så hvis den på et tidspunkt kan køre recovery partitionen, er der vel så ingen problemer.

Jeg har slettet den ekstra partition og strukket C: drev ud på plads.

Ellers vil jeg lade den være.

Ps. Jeg hader at gøre noget på nye computere.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-11 16:58

Tak for svaret webnoob. Jeg vil slå mig til tåls med din forklaring.