/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Pensionsopsparing atp
Fra : Cimbombom
Vist : 1140 gange
110 point
Dato : 08-08-11 12:52

davs

jeg læste i nyhederne at pensions selskabet atp, som jeg også betaler til via løn.

har mistet 1 mia. i pandora aktier.

får det betydning for mig når jeg om mange år skal på pension?

og hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke ønsker at de penge jeg indbetaler til pensions opsparingen skal investeres i usikrer aktier.

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 120 point
Dato : 08-08-11 13:07

ATP's tab på Pandora aktier betyder et ikke realiseret tab for dig på måske 50 kr.

Iøvrigt er ATP et af Europas allerdygtigste og billigste investorer, så du har ingen reel mulighed for at gå andre og bedre steder hen med din opsparing.

Endelig er indbetalingerne til ATP lovbestemt, så det er en anden god grund til at slå koldt vand i blodet.

Mvh

Claus Silfverberg
DAF-direktør 1995-2007

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-11 13:07

Citat
får det betydning for mig når jeg om mange år skal på pension?

Ja da - du får mindst 1 krone mindre om måneden

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 08-08-11 14:08

men i øvrigt kan det undre, at professionelle ATP har investeret så massivt i Pandora, som fra starten af, så særdeles højt prissat og risikabel ud - i betragtning af, at hele successen er baseret på en eneste ide. Den aktuelle prisfastsættelse omkring 50 kr. lyder mere realistisk i mine øren.

Mvh

Claus Silfverberg
DAF-direktør 1995-2007

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-11 16:20

Claus - Det synes jeg du skulle have fortalt os alle for et måned siden.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-08-11 16:27

Pandora har altid været et skummelt firma i mine øjne

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 08-08-11 16:37

Jeg har forsøgt mig som investeringsrådgiver, men der var kun få, som vil betale 3000 kr. for lidt seriøs og uvildig rådgivning - 98 ud af 100 vil hellere købe bankens investeringsforeningsbeviser og betale 20.000 kr. om året i form af mere eller mindre skjulte omkostninger.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-11 17:12

Citat
som vil betale 3000 kr. for lidt seriøs og uvildig rådgivning

Ja - det ville tage nogle år at få dem hjem igen via de "50kr" om måneden

ALLE pensionsselskaber laver både gode og dårlige investeringer - det er SLUTbilledet der tæller og IKKE hvad man kunne have fået hvis man var "spåkone"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-08-11 22:13

Jeg regner ATP for at være en af de dygtigste på markedet til at administrere vores penge, så et tab hist og pist er småører i sidste ende.

Jeg hørte for nogle år siden at kapitalen var på 75 milliarder, og nok steget noget siden, så tabet på Panduro kan højst være på 1% af kapitalen.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 09-08-11 09:28

Investeringsrådgivning er ikke et spørgsmål om at være spåkone, men et håndværk som alle andre. Investeringsrådgivning handler om at få etableret en opsparings- og investeringsstrategi, som er i harmoni med din investorprofil. Køb af højt prisfastsatte og meget risikable aktier passer kun ind i meget velhavende og meget risikovillige investorers porteføljer.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 09-08-11 12:37

ja ja

der er nogen som har tjent godt på det : http://www.information.dk/275372

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 09-08-11 14:27

Jeg har læst debatten på information.dk. Der er et par forhold, som jeg mener er forkerte:

1. de private investorer lærer stort set intet fra gang til gang. Tænk f.eks. på First North projektet.
2. aktiekursen ved børsintroduktioner er per definition for høj - ellers har udbyderne ikke gjort deres arbejde ordentligt. En børsintroduktion planlægges over flere år og times til at finde sted, når selskabet og markedet er bedst muligt.
3. kapitalfonde er dygtige og grådige, men de er dog det rene vand i forhold til det offentlige/politikerne - tænk på privatiseringen/børsnoteringen af det tyske telefonselskab - og bare vent og se, når vort el-forsyningsselskab Dong og vort postvæsen skal gøres til folkeeje - senest hævede sidstnævnte uden at blinke portoen for en alm. brev fra 5,50 til 8 kr. - og vi får nu hverken post lørdag eller mandag.

Mvh

Claus W. Silfverberg
DAF-direktør 1995-2007

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-11 16:49

Citat
og bare vent og se, når vort el-forsyningsselskab Dong og vort postvæsen skal gøres til folkeeje

Det bliver de ikke, ihvertfald ikke til "folkeaktier" som da British Telecom blev solgt fra.
Da TeleDanmark blev solgt gik det til den første den bedste amerikanske investeringspulje, og er vel blevet handlet 5-6 gange siden.

Ikke alene ryger vores virksomheder til udlandet, men regeringen sælger også arvesølvet til de udenlandske kuponklippere der kun tænker på penge.

POST hævede portoen da etaten død og pine SKAL give et kæmpe overskud så den bliver attraktiv at sælge, POST er i det små fúsioneret med det svenske postvæsen, men de ville meget gerne sælge hele lortet til tyskerne.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 09-08-11 18:44

Præcist, det var min pointe, at Posten skal gøres salgsklar gennem en kortsigtet øgning i overskudet. Høj pris og lav service vil ikke kunne opretholdes i længden - såsnart monopolet på udbringning af almindelige breve under 50 gram brydes, så kommer de private konkurrenter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-08-11 01:40

Citat
Høj pris og lav service vil ikke kunne opretholdes i længden - såsnart monopolet på udbringning af almindelige breve under 50 gram brydes, så kommer de private konkurrenter.

Jeg tvivler på at det kan gøres ret meget billigere end nu, medmindre at man bruger skolebørn til udbringning så man kommer ud i ALLE yderdistrikterne og bruger polske chauffører til 35 kr/t i gamle rustne vogne til den krævne udkørsel til mange småterminaler hvor ungerne så henter det de skal ud med.

Det er stadig billigt at få aviser ud, og få en bunke reklamer, men det er jo annoncekroner der betaler distributionen.........der er ikke annoncekroner i private breve og julekort.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 10-08-11 02:08

det kan godt gøres billigere, posten kører jo også rundt med reklamer og pakker. så brevene bliver afleveret samtidig med reklamer og pakker.

også er der service til virksomheder som døgnboks og særlig udkørsel, kl 10 kunder osv. som koster kassen.

har selv arbejdet som post, så ved at et brev ikke har 8 kr i udgifter.

postbudene arbejder til mindstelønnen, så overskudet går nok til store-aktionærerne...

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 10-08-11 08:50

Op mod 100 private investorer har tabt hele deres investering i et 2 gange gearet Pandora produkt markedsført af Nordea, da kursen i sidste uge faldt med 60% på een dag. Bare et godt råd, hold jer fra den slags produkter!!!

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 10-08-11 10:33

Tak for svaret DAF_direktoer.