/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Gamle billeder skal scannes- men?
Fra : kammanoerup
Vist : 850 gange
200 point
Dato : 31-07-11 17:17

Var så heldig at finde kasser med gamle dias helt tilbage fra 1961.
Kvaliteten er elendig og farverne dårlige men lige meget, når det er de eneste
billeder fra dengang børnene var små- resten er brændt!

Jeg har købt end scanner i Lidl (billig)- SilverCrest-
Der skal vælges mellem JPG ell. TIF
Har scannet nogle og 20 billeder som JPG, hvilket jeg mener at jeg før har brugt fra mit fotoapparat
Jeg bruger til tider, at sætte fotos ind i mails, men disse erså kæmpe store! på skærmen vises kun en lille del
Hvad gør jeg forkert, det sidste var på 2520x1680 pixels (tror det har noget med det at gøre)
Jeg er helt ude på Herrens mark har ikke meget forstand på Foto og billed behandling !
Håber nogen vil bære over med mig og kan forklare hvad jeg kan gøre!
Venlig hilsen Kamma

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-07-11 17:38

Jeg ville vælge JPG format til billeder som skal gemmes på hard disc.
Når du sender mails, kan du jo højeklikke på filen og vælge -send som mail- da kommer der op om du vil sende i original størrelse eller mindre. Det gør der her??!!
Men det har vel også noget at gøre med hvilket program modtageren bruger til at åbne billeder med .

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 18:13

Du skal bruge en Dias scanner, aldi har en på onsdag

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 18:17

Du kan så mindske billederne med PhotoFiltre http://www.pcworld.dk/download/13/1389
eller PIXresizer 2.0.5 http://bluefive.pair.com/free_computer_software.htm#pixresizertarget

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 31-07-11 18:21

Til Klaudi
Min ven - det er jo sådan en jeg har købt for netop at scanne disse Dias
Men tak for oplysningen- jeg købte en i Lidl i Fredags

V.h. Kamma

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 19:05

Ja det så jeg da jeg havde klikket send , så brug evt det billede program du har i forvejen
eller et af dem jeg linkede til i andet indlæg

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 200 point
Dato : 31-07-11 19:23

Du gør ikke noget forkert, det er programmet der scanner i den opløsning

Farvedybden er fastsat med 24 bit.
En indscanning med 1600 DPI har en opløsning på 2520 x 1680 pixel,
med 3600 DPI har en indscanning en opløsning på 5040 x 3360 pixel.

Så enten behold dem i den størrelse eller brug et program til at mindske dem med!

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 31-07-11 19:25

Hej- Jeg sidder netop og roder med det! Jeg har flere programmer indlagt! Desværre har jeg også et forfærdeligt rod i mine billeder (jeg kan ikke rigtig finde ud af at gemme dem! Harlige set at de billeder jeg har scannet ligger på flere/alle måske, så jeg må sætte mig en regnvejrs dag og rydde kraftigt op! Har allerede slettet en del !
Tak for din hjælp!
Hvis ikke jeg kan få løst problemet med at gøre billederne mindre, vender jeg frygteligt tilbage - her
Venlig hilsen Kamma

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 31-07-11 19:27

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 19:29

Velbekomme

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 01-08-11 16:53

Ja, og regnvejrsdage har vi jo nok af