/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Diagnose på Hard Disk
Fra : lham
Vist : 460 gange
50 point
Dato : 26-07-11 06:54

Stationær PC blevet umulig langsom.Har mistanke til en af HD diskene-som står og klikker og som skrevet kun uendeligt langsomt får fat i data.
Har XP home SP3, er der i SP indbygget et HD diagnoseprogram, eller findes der et gratis prg der kan undersøge HD-diske ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-11 07:22

Red hvad reddes kan, den er syg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-11 07:37

Citat
Har mistanke til en af HD diskene-som står og klikker og som skrevet kun uendeligt langsomt får fat i data.

Pil den ud - så ved du jo om den er årsagen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-11 09:22

Red hvad du kan................................den er ved at gå helt ned.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-11 09:29

Jeg har ikke styr på hvilken af harddiskene det er. Brormand har klaret opbygning af hard og software-men er på ferie den næste måned. Aner ikke hvad jeg skal gøre for at redde noget !!!!
Er det bedst at lade den hvile i fred ( ikke flere opstartsforsøg ) og så afvente bromands hjemkomst-eller er det ligegyldigt for restlevetiden på HD. ? Den har nemlig tidligere udvist lignende symptomer men efter utallige genstarter kørte den så pludselig fint 1½ mdr.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-11 13:57

Citat
Er det bedst at lade den hvile i fred ( ikke flere opstartsforsøg ) og så afvente bromands hjemkomst

I dette tilfælde JA

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-07-11 15:22

Der er hurtigt og finde ud af hvilken det er syg, når computeren er slukket så tager du strømmen fra en af harddiskene og så starter du computeren, klikker den ikke, så gentager du processen med den anden harddisk.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-07-11 17:20

Tænk ikke så meget på levetiden, nogle står af lige efter garantiens udløb, og jeg har en der har snurret veltilfreds i 10 år, den bruger jeg nu kun som lager da den er langsom.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-11 18:57

Citat
så tager du strømmen fra en af harddiskene og så starter du computeren

Det ville jeg nu aldrig gøre. Der er stor chance for at harddisken forsøger at trække strøm gennem controleren.........................og det kan den sansynligvis ikke tåle.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 26-07-11 20:23

Citat
Det ville jeg nu aldrig gøre. Der er stor chance for at harddisken forsøger at trække strøm gennem controleren.........................og det kan den sansynligvis ikke tåle.

Det kan ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 26-07-11 20:57

lettere forvirret-mange modstridende råd !
Hvad med det der HD diagnoseprogram jeg efterlyser -findes der sådant et ?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 26-07-11 21:25

Citat
Brormand har klaret opbygning af hard og software-men er på ferie den næste måned.

Hvorfor så begynde at installere noget nu

Citat
Aner ikke hvad jeg skal gøre for at redde noget

Du lyder IKKE som den store "nørd" - så vent du hellere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-07-11 23:08

Tja - jeg har altså smadret 3 stk. harddiskkontrolere ved hjælp af manglende strømstik for nogle år siden...............................så jo det kan lade sig gøre.
Det resulterede i to nye motherbord.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-07-11 11:02

Der er mig bekendt ikke noget diag. program indbygget i windows SP3. Hvis du googler det så får du mange resultater.
http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=&=&q=harddisk+diagnostic+tool+free&aq=1&aqi=g6&aql=&oq=harddisk+diag

Hvis din computer er en dell, hp, acer, asus m.fl. så er der et indbygget diag. tool, er det en hjemmebygget, så er det bedste at du finder ud af hvilken harddisk du har så finder et tool på harddisk producentens hjemmeside.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 30-08-11 06:17

Tak for svaret refi.
Der var 2 HD-iske der havde det dårligt så brormand i gang med at installere 2 nyindkøbte, men har store problemer med at få data ud af de gamle.