/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Arveanlæg
Fra : pifo
Vist : 1607 gange
200 point
Dato : 22-07-11 15:32

Jeg lærte i min skoletid noget omkring arveanlæg og hvad, der var dominerende i forhold til vores gener. Husker noget om, at brune øjne dominerede i forhold til blå øjne o.s.v
Jeg husker ikke helt, hvordan det var, men det var noget med nogle "Store B'er" og nogle "små b'er"...?
Vi lavede også nogle sjove forsøg, men husker ikke helt hvilke.

Jeg vil gerne på en enkel måde fortælle min niece om det, men hvor finder jeg en simpel forklaring?
Jeg ønsker dels gode henvisninger her på nettet, men også forslag til bøger om emnet. Mht bøger, så helst noget I rent faktisk kender til, så jeg ikke køber bøger til ingen verdens nytte

Kommentar
Fra : asgersp

Dato : 22-07-11 15:38

Jeg har brune øjne og hende jeg har barn med har blå øjne og vores barn har blå øjne

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-07-11 15:50

Citat
Jeg har brune øjne og hende jeg har barn med har blå øjne og vores barn har blå øjne

Super godt eksempel, for det er netop dét, der rent faktisk kan forklares. Jeg kan bare ikke lige huske hvordan?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-07-11 16:24

Jeg har brune øjne og min afdøde mand havde blå øjne. Vi har 2 drenge, den ene har blå øjne og den anden har brune øjne.

Det betyder at mit brune arveanlæg er dominerende, for jeg har også et blåt arveanlæg, ellers kunne jeg ikke få et barn med blå øjne.

Mit barn med blå øjne har kun blå øjne som arveanlæg og han har giftet sig med en kvinde med bå øjne. Begge deres børn har blå øjne.

Mit andet barn har et brunt arveanlæg fra mig og et blåt arveanlæg fra hans far. Gifter han sig med en blåøjet så kan hans børn blive både blå og brunøjet. Gifter han sig med en brunøjet kan han stadig få et brunøjet barn men også en blåøjet, nemlig hvis han kone har både blå og brun arveanlæg.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-07-11 16:34
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-07-11 16:39

Super, Granner.
Nu dæmrer det. Har jeg ret i, at man skriver det således:
Du er "Bb", din mand er "bb"

Dit ene barn er "bb" og har giftet sig med "bb" og dermed kunnet fået små "bb'ere"?

Jeg vil meget gerne have andre eksempler, altså ikke kun med øjne, men evt hårfarve eller andre arveanlæg? Har du andre eksempler på det?

jeg vil stadig gerne have litteratur om emnet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-11 18:26

Når det gælder øjne dominerer brun over blå,

men i mange tilfælde er den brunøjede far eller mor brun blå
og kan så sammen med en blå blå få blå øjede børn i halvdelen af fødslerne
sammen med en brun blå er kun hvert fjerde bar blåøjet.

Et ekempel jeg husker fra mine biologi studier er
den sorte korthårede og den hvide langhårede kanin,

sk og hl giver følgende muligheder: sl sk hl hk uden dominans med 25 % til hver.

Rødhårede er et godt eksempel på ikke dominerende gener der kan springe generationer over,
pludselig en rødhåret med brun blonde forældre, ligesom den blåøjede med kun 25 %.

Men er begge forældre hvide og de får et mulat barn er der sket en forveksling...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-07-11 19:05

Jeg har læst genetik i mange år og som ung lavede jeg mange skemaer over arvelige egenskaber.

Så jeg har mange eksempler.

Etisk Råd havde en del materiale om generne og det var gratis. Jeg ved ikke om de stadig har det, men man kunne spørge.

Og en dominant egenskab er B og en vigende er b Eller A og a, eller andre bogstaver.

http://etiskraad.dk/Udgivelser.aspx

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-11 19:14

Citat
Når det gælder øjne dominerer brun over blå,

Interessant emne,som jeg tit har spekuleret på.
Jeg er den ældste af 4 piger og 4 drenge. Jeg har altid været den "mørkeste",af os otte.Helt sort hår.
Hvilket altid har irriteret mig.(Altid synlig skæg).Da jeg fik lavet "grå stær",bemærkede øjenlægen,at det var vanskelig at se mine pupiller,fordi mine øjne var så mørke.??????????? (sigøjner).

Kan det være rigtigt at generne,bliver "fortyndet",hen ad vejen.De syv,der kom til verden efter mig,er ikke nær så mørke. Dog er vi delt lige i øjenfarve,4 brune og fire blå.

Mor var sorthåret,morfar var sorthåret. Mens på min fars side,var de nærmest kommunale.

NB.:Nu er jeg så ved at få min ynglings hårfarve,nemlig hvid.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-11 19:23

Citat
Mor var sorthåret,morfar var sorthåret.

Må jeg lige indskyde,at min mor også var ældst,af 7 søskende. Hendes mindre søskende blev også "lysere".

M.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-07-11 19:29

Nej, det har intet at gøre med hvem der er ældst,
man bliver ikke blegere arvemæssigt med alderen...

Men det hænder jo at den ældste har en anden far end den hun senere gifter sig med?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 22-07-11 19:35

Whauuu mosebaek
Citat
Nu er jeg så ved at få min ynglings hårfarve, nemlig hvid
så ender du som hvid zigeuner det er flot

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-11 19:38

Citat
Men det hænder jo at den ældste har en anden far end den hun senere gifter sig med?

Jeg skal indrømme,at jeg før har tænkt på,om der var sket et eller andet.

Men min mor var en meget ærbar og gudfrygtig kvinde. (Men der kunne jo ske en ulykke).

Nu er de desværre borte,begge to. Så jeg lever i lykkelig uvidenhed.

M.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 22-07-11 19:53

Jeg ved, at det siges, at der faktisk er mange af os danskere, der slet ikke har den far, vi tror vi har.
Er der nogen af jer, der ved, hvor stort et antal, det drejer sig om?
Granner, hvis du har andre eksempler, må jeg så få et par stykker?
Jeg vil forsøge at kontakte etisk råd med henblik på materiale - Tak Granner

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-11 20:04

Citat
så ender du som hvid zigeuner

Nu skal jeg jo passe på,at det ikke ender i racis..,og at jeg ikke bevæger mig bort fra emnet.
Undskyld pifo.
Men jeg har været slem til at bruge udtrykket,sortsmusket. Indtil min datter sagde:Jamen far,du er jo selv magen til.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-07-11 20:10

Hvad sker der lige her??????????????????????? Pludseligt blev indlægget sendt,uden min assistance.

Nå jeg manglede bare at tilføje: DEN SVEE.....

M.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-07-11 20:22

Det er meget svært at spå om børns arveanlæg, for i befrugtningsøjeblikket sker der ting og sager.

Ikke bare arver de forskellige dna strenge fra mor og fra, der sker også andre ting når en celle bliver til fire. Lige inden cellen deler sig, bliver dna strengen opdelt i kromosomer. Og så vil der ske overførsler af "gener" (småstykker"). Det gør at vi alle bliver forskellige selv om vi har samme mor og far.

At Mosebaek har fået sin mors farver, det er held. Ikke planlagt fra naturens side.

Det er helt tilfældig hvordan de mutationer opstår. Går det helt galt for kroppen, så bliver ægget til en tidlig abort.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 22-07-11 23:17

Prøv at goggle Mendels lov

kig evt. her: http://da.wikipedia.org/wiki/Gregor_Mendel

Her er en bog om emnet:

Medicinsk genetik - Basisbogen beskriver arvebiologiske forhold og love samt genetiske sygdomme, genetisk rådgivning og genteknologi. Kromosom- og gendiagnostik omtales.

Af Niels Tommerup og Anders Frøland.

Måske kan du låne den på biblioteket.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 22-07-11 23:44

"vith" kom med en god ide.
Spørg og lån på dit eget biblioteket og evt. på deres landsdækkende "bibliotekshjælpere".
mvh
DkwM327

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 23-07-11 10:47

mosebaek.
Jeg er træt af at man ikke kan åbne munden i Danmark, uden at man beskyldes for at være racist. Man er ikke racist, fordi man udtrykker sit mishag med at "sortsmudskede" zigeunere kører rundt på motorvejene og sælger similismykker. Hvad angår muslimer og racisme kunne der skrives bøger om det, så det vil jeg lade være, ud over at udtrykke mit mishag med loven om racisme (racismeparagraffen).

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 200 point
Dato : 23-07-11 14:36

Jeg har selv haft stor fornøjelse at parre 2 mariehøns (kun på papiret). Hunnen er rød og har 2 pletter og hannen er gul med 5 pletter.

Det gav en del skemaer, for er farven vigende eller dominant, er pletterne vigende eller dominant, eller er de arvelige egenskaber helt neutrale, hverken vigende eller dominante.

Det giver mange resultater.

En bog jeg har haft stor glæde af er "Med Livet i Hænderne" af A.O.Gyldenholm.
Den kræver en del forkendskab til genetik, men er sindsyg spændende. Den handler om genetik, bioteknologi og etik.
Lån den på biblioteket, den er vist dyr.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-07-11 15:12

Og hvis Pifo vil have lidt mere til at pusle med.

Så er der 2 harer, hunnen har hvid spids på sine ører og hannen har ikke. Den hvide spids hos hunnen er dominant. Det får 8 unger. Hvor mange har hvid spids på ørerne?

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 25-07-11 19:15

Tak for svaret granner01.
du gav mig dét, jeg havde brug for. Godt at vide, at jeg har en ekspert på området her i netværket, hvis nu jeg kommer i tvivl.

Til dit spørgsmål omkring de hvide ørerspidser, så afhænger det vel af, om hunnen har anlæg for ikke at få hvide ører? Hvis hun dog besidder dette arveanlæg, så må der være 4 med hvide ører og ellers 8, hvis ikke hun kan få unger med hvide ører???

Eller er det helt hen i vejret?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-07-11 20:51

De hvide ører er dominante, men det bestemmer man jo selv. Et skema hvor de er dominante, et skema hvor de er vigende og et skema hvor det er 50/50% men det er overflødigt.

Men det er spændende det genetik.

Og du må gerne sende en PM.