/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Samle en stikdåse med jord
Fra : molslinien
Vist : 5001 gange
100 point
Dato : 17-07-11 10:04

Hej

Jeg har købt en stikdåse, to stik og ledning. Alle er med jord

Jeg skulle da mene at jeg gerne selv må samle det.. men må jeg nu også det?

Og.. jord skal til jord, men hva med fase/nul? Er det ligegyldigt (som i alm. stik) så længe jorden sidder rigtigt?

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:07

fandt noget af svaret her http://www.lavprisvvs.dk/shop/cms-40.html

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-07-11 10:07

Ja - God søndag

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:15

Ja til dét med jord/fase/nul også?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-11 10:23

Kig her:
http://www.cme-elservice.dk/Files/Filer/goer_det_sikkert.pdf

Her er fine forklaringer og illustrationer.

God arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:35

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:35

og Stouenberg ;) Men man kan desværre ikke dele point op

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:37

Jeg er dog stadig lidt i tvivl.. om det er ligegyldigt hvordan de to andre ledninger vender

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-07-11 10:41

[CITAT] [Jeg har købt en stikdåse, to stik og ledning. Alle er med jord

Jeg skulle da mene at jeg gerne selv må samle det.. men må jeg nu også det?

Og.. jord skal til jord, men hva med fase/nul? Er det ligegyldigt (som i alm. stik) så længe jorden sidder rigtigt?/CITAT]

Hvis du hvil montere det rigtig, så skal nul = blå ledning være i højreside af stikdåsen.

Fase er i venstre side, nul er i højre side, og jord er i midten under fase & nul set forfra.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:46

ok. Forfra, som i med stikbenene pegende mod den kiggende?

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:53

og... med jordbenet øverst eller nederst? Der er mange kombinationer

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 10:53

ups, så ikke du skrev "under fase & nul"

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-11 13:12

Når du holder din stiprop i hånden og er ved at sætte den i stikkontakten.
Så så skal de tre ledninger sidde sådan.

F ...... O
.... J ....

F = Fase = Brun eller sort
O = Nul = Blå eller lyseblå
J = Jord = Gul/Grøn

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 17-07-11 17:25

Hva sker der hvis det er omvendt? det er jo vekselstrøm
Jeg gætter på det bare er en traditionel korrekt måde at gøre tingene på?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-11 19:23

Det er ikke en tradition - det er ren sikkerhed.
Afbryderen / stikontakten i væggen sender fasen ud i samme side.
Afbryderen slukker normalt kun for fasen, og så ved alle at der er slukket når der ikke er spænding på faseledningen. (Dog tester man altid inden der "pilles")